Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2013, 13:22

Het is lente, de tuin staat vol rode en gele bloemen en de kip heeft haar eieren uitgebroed. Er lopen zachte donzige kuikentjes rond. Kaatje mag een kuikentje voorzichtig aaien van papa.

lees verder http://www.leestafel.info/liesbet-slegers

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2013, 14:01

Vooruit, het is voor jonge lezertjes, maar toch: uitleg kan niet vroeg genoeg beginnen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2013, 14:41

Ja in dit geval... Pasen, het vieren van de wederopstanding van Jezus uit de dood... dat is voor volwassenen al moeilijk en leg dat maar eens goed uit aan een heel jong kind. Die gaat misschien nog denken dat opa of oma ook terug komt!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2013, 16:05

Grapjas.. je kan het gewoon over een lentefeest hebben, hoeft niet meteen religieus toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2013, 16:17

Ja maar, ja maar, ja maar... Pasen is toch écht een religieus feest. Die wederopstanding van Jezus wordt gevierd met Pasen, in de kerk draagt de priester dan ook een lichtgekleurde kasuifel en de kerk staat vol met bloemen omdat het feest is.
Vandaar ook altijd de uitvoering van de Mattheus Passion (lijden en sterven van Jezus) in de week (weken) vóor Pasen.

Ik snap dan je opmerking niet zo goed. Wat bedoelde je dan met niet vroeg genoeg uitleggen?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2013, 18:14

Het hangt natuurlijk helemaal van je achtergrond af. Als je het niet religieus wil doen ( en dat begreep ik van jou) dan kan je er een lentefeest van maken. Maar ben je wel religieus dan kan er best al wel ene beginnetje gemaakt worden over dat verhaal. Al herinner ik me zelf niet dat ik er al zo vroeg iets van mee kreeg. Dat ging vanzelf toen denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2013, 18:32

Maar ben je wel religieus dan kan er best al wel een beginnetje gemaakt worden over dat verhaal.


ja, inderdaad dat kan. Ik kreeg het met de paplepel ingegoten en je weet dan gewoon niet beter. Maar net als jij denk ik dat zulke jonge kinderen dat niet echt begrijpen.

Maar... het boek heet Kaatje viert Pasen niet Kaatje viert de lente.
Wat ik aangaf is dat de schrijfster niet vertelt wat er met Pasen gevierd wordt (de verrijzenis van Jezus).
Ze vertelt alleen over hoe Pasen meestal gevierd wordt. En dat is dat veel mensen een paastak versierd met eitjes in huis hebben Ook de paashaas en het zoeken van chocolade-eitjes meldt ze. Meer niet.
Voor de rest is dat niet noemen van het religieuze totaal geen belangrijk punt voor mij. Het viel me alleen op.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liesbet Slegers - Kaatje viert Pasen 2+

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2013, 18:56

Ach, dit is misschien al begin genoeg. Op een gegeven moment gaan kinderen vragen toch? Waarom dit? Waarom dat?


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten