Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2013, 14:42

Nog zo'n zoek boek! is de opvolger van Zoek boek. Dit laatste boek ken ik niet maar ik neem onmiddellijk aan dat het een groot succes was zoals mij in diverse recensies verzekerd wordt.
Nog zo'n zoek boek! is namelijk erg apart samengesteld.

Lees verder http://www.leestafel.info/bob-staake

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2013, 16:28

En waarom hebben ze een zin als deze: ' Campbell's Tomayo Spou' niet vertaald? Ik begrijp niet eens wat er staat? Tomatensoep is het originele toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2013, 19:12

:D wat ben je lekker kritisch de laatste tijd. Nou ik zal het proberen uit te leggen.

Het is geen zin, het staat op het blik op de zoekplaat. Het blik is in het echt door Warhol geschilderd (zie link in de recensie) en hangt nu dus in het zoekplaatmuseum en ik denk, omdat alles omgedraaid wordt op die zoekplaat, dat dit ook omgedraaid is. En wie weet is het anders wel plagiaat of zo (geen idee). Er staat ook in m'n recensie 'à la Warhol' en Spou = omgedraaid soup.
Het is eigenlijk net als op het schilderij à la Magritte. Op het zoekplaatschilderij' staat Ceci n'est pas un push pin ipv Ceci n'est pas une pipe zoals op het originele schilderij staat (zie link in recensie)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2013, 19:41

Dat heb ik allemaal gelezen, maar ik blijf het vreemd vinden dat het niet vernederlandst is op de een of andere manier. Als je je toch niet aan de originele tekst houdt, waarom niet iets verzonnen dat kinderen ook kunnen begrijpen.

Of het moet zijn dat het inderdaad , zoals je ook enigszins aangeeft, voor de volwassen voorlezer is bedoeld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2013, 21:01

Het is geen aparte tekst, het is een plaatje, een afbeelding van een schilderij. Op dat schilderij staat een blik soep.
En dat schilderij staat op de zoekplaat. En die zoekplaat staat boordevol afbeeldingen van schilderijen omdat deze zoekplaat over een museum gaat waar kunstwerken in hangen. Je ziet dus ca. 50 (of meer) schilderijen waaronder ook bijvoorbeeld het schilderij de Mona Lisa, alleen heeft de Mona Lisa op het schilderij op de zoekplaat een zonnebril op en een hamer in haar hand.
Je ziet op de zoekplaat ook een schilderij van Mondriaan hangen met allemaal blokken daarop, daarvoor staat een oude vrouw met een jurk aan met exact dezelfde blokken. Je ziet dus ook een schilderij à la Warhol hangen met daarop een blik Campbell's soep. In het echt staat er Tomato Soup op het etiket van het blik geschilderd, maar nu dus Tomayo spou.
Bij alle schilderijen op de zoekplaat is er dus steeds een verwijzing naar het échte schilderij maar dan met een knipoog.
In het echt hebben die schilderijen zelf ook buitenlandse teksten zoals Ceci n'est pas une pipe of tomato soup op het schilderij staan en worden ze ook niet in een boek vernederlandst, nu ook niet.
Maar de tekenaar had kennelijk plezier in het tekenen van deze zoekplaat en haalde kleine grapjes met die schilderijen op de zoekplaat uit.
Een uitgever kan moeilijk al de afbeeldingen in het boek gaan veranderen. Er staan zoveel schilderijen op zo'n zoekplaat, het zou onbegonnen werk zijn om al die priegeltekstjes te vernederlandsen. Het valt mij op, wie weet valt voor de rest niemand het op.

Ik weet niet of je de puzzels van Jan van Haasteren kent?
http://www.wateenspeelgoed.nl/contents/ ... 000%29.jpg

Als je die ziet dan snap je waarschijnlijk wel waarom de teksten op de zoekplaten niet zijn aangepast want hoewel ze minder druk zijn lijken ze wel hierop.

Onderaan de zoekplaat staan de vragen dus wel in het Nederlands, op rijm. Een kind moet bijv. zoeken naar een man met een pot rode verf of iemand die een ladder op klimt, of een schilderij met een gebakje. Omdat er zoveel op de zoekplaat staat is dat nog best lastig om te vinden.
Tussen de zoekplaten in zitten pagina's met kleine ronde gaten, waardoor bepaalde delen van de zoekplaat uitgelicht worden en op die pagina 's staan ook vragen. Heel leuk gedaan.



Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2013, 11:08

Het maakt voor een kind niet uit omdat het een klein detail is dus?
Dan begrijp ik het beter. Ik dacht dat het wèl onderdeel van het 'verhaal' uitmaakte, maar het was jouw eigen kritische blik( ha!!) was die er aandacht aan besteedt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2013, 11:53

Marjo schreef:Het maakt voor een kind niet uit omdat het een klein detail is dus?
Dan begrijp ik het beter. Ik dacht dat het wèl onderdeel van het 'verhaal' uitmaakte, maar het was jouw eigen kritische blik( ha!!) was die er aandacht aan besteedt.


Ja precies, het is gewoon een klein detail op de afbeelding. Ik bekijk de afbeeldingen vaak heel goed omdat je daar ook wat over moet schrijven.
Het is vooral omdat ik nogal gek ben van moderne kunst dat deze grapjes me opvallen. Ik heb me dan ook erg vermaakt met deze museumzoekplaat maar een kind ziet dat niet natuurlijk. Die ziet alleen een mooie zoekplaat vol beelden, schilderijen, mensen enz.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bob Staake - Nog zo'n zoek boek! 4+

Berichtdoor Annemarie » 06 Feb 2013, 20:52

Ik had vroeger ook een boek met zoekplaten en dat vond ik fantastisch!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten