Anita Boots - De gekleurde heks 7+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Anita Boots - De gekleurde heks 7+

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2012, 13:33

Tja als je aldoor moet niezen onder het toveren dan gaat er wel eens wat mis...

zie http://www.leestafel.info/anita-boots

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anita Boots - De gekleurde heks 7+

Berichtdoor Marjo » 26 Dec 2012, 15:23

Wat de uitvoering van het boek betreft: misschien juist om het speels te maken?
Jouw kijk op zo'n boek is anders dan die van een kind, dus wie weet vindt een kind dit juist leuk? (ik heb het natuurlijk niet gezien)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anita Boots - De gekleurde heks 7+

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2012, 16:26

nee de uitvoering is echt niet mooi. Je zou het moeten zien. De afbeeldingen zijn gewoon heel korrelig, wazig. Jammer want het verhaal is heel erg leuk.
De hele uitvoering ziet er vrij knullig en onprofessioneel uit.

Dettie

JokeB

Re: Anita Boots - De gekleurde heks 7+

Berichtdoor JokeB » 04 Sep 2014, 12:43

Het is een beetje laat, maar ik wil toch even reageren. Ik ben zelf illustrator en grafisch vormgever. Ik heb mijn opleiding gedaan aan de kunstacademie in Zwolle. Dank jullie wel voor de mooie recensie van De gekleurde heks, het boekje dat ik heb vormgegeven. Wat alleen jammer is, is die laatste uitsmijter die niet terecht is.
De spikkels waar u het over heeft zijn het bijzondere effect van softpastelkrijt. Hierdoor krijgt het geheel juist een bijzondere look. Elke tekening in pastelkrijt heeft dit, tenzij je het uitveegt met een kwast of bijvoorbeeld je vinger. Er zijn verschillende technieken mee te bereiken, zoals half uitvegen, ook kun je verschillende laagjes over elkaar maken. Het is een bijzonder leuk materiaal voor wie van speels houdt. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld het gekozen papier, ‘mee te laten spreken,’ als dit een reliëf heeft. Zo krijg je dus ‘nog meer spikkels of zo je wilt streepjes. De mogelijkheden zijn dus zeer divers. De kunstenaar van dit boekje (die een prachtige recensie kreeg van Biblion) heeft hier volop gebruik van gemaakt.De afdrukken in het boekje zijn dus juist heel scherp, omdat elke pastelspikkel goed wordt weergegeven. De tekeningen staan er precies zo in als ze zijn.
Hieronder kunt u een goede uitleg vinden over het werken met softpastelkrijt.
https://joannasmolarz.wordpress.com/tag/soft-pastel/

Vriendelijke groet,
Joke

.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anita Boots - De gekleurde heks 7+

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2014, 15:05

Beste Joke,

bedankt voor de reactie. Mogelijk dat het verkeerd overgekomen is maar in mijn recensie schrijf ik:

"Daarom is het zo jammer dat het boek er zo onaantrekkelijk uitziet en de tekeningen niet goed tot hun recht komen. Het komt allemaal zo knullig over. Het verhaal en de illustraties verdienen beter. Het verhaal en de illustraties verdienen beter. Met wat meer aandacht voor de uitvoering zoals hardcover, heldere afbeeldingen, betere bladverdeling, ander lettertype zou dit boek zomaar een topper kunnen worden."

Met andere woorden, de kwaliteit van het verhaal en de illustraties staat buiten kijf. Maar het gaat om de uitvoering, dus hoe het boek, de afbeeldingen gedrukt zijn waar ik commentaar op heb.
De kaft was erg slap, de afbeeldingen waren in mijn exemplaar vaag en niet mooi korrelig, etc. Zelf ben ik wel bekend met de techniek die u beschrijft en vond het daarom juist zo jammer, want het kan er inderdaad heel mooi uitzien.
Het gaat er dus om hoe het boek afgewerkt is wat ik erg slecht vond, daardoor kwamen dingen, zoals de afbeeldingen, niet tot hun recht.
Mogelijk had ik een slecht exemplaar, dat kan ook, het gebeurt wel vaker dat recensenten een minder goed exemplaar krijgen.

Dettie

JokeB

Re: Anita Boots - De gekleurde heks 7+

Berichtdoor JokeB » 07 Sep 2014, 14:32

Beste Detty,

Het boek wordt juist door iedereen geprezen om zijn mooie omslag en uitvoering, dus op de een of andere manier klinkt dit allemaal wat vreemd, de drukker en het papiersoort zijn zeer gangbaar en van een grote drukkerij die ook voor de bibliotheken drukt. Van het zelfde soort hebben jullie al meerdere recensies geschreven, waarvan er geen enkel woord over de uitvoering in staat.
Voor mij houdt het hier op, in elk geval nog veel plezier met jullie site.
Groetjes,
Joke


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten