Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2012, 13:40

Gijs is vijf en heel trots dat hij al een wiebeltand heeft. Hij is gek op voetbal en speelt graag buiten met zijn grote skelter. Gijs is een leuk joch maar hij heeft wel een probleem...

lees verder http://www.leestafel.info/i-lammertink

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2012, 19:11

Ken je de Gordon methode niet?

'Het uitgangspunt van de Gordon-methode is gelijkwaardigheid. Kinderen zijn, net als hun ouders, individuen met eigen wensen en een eigen inbreng. Als ouder kun je het meest effectief opvoeden als je:

zo goed luistert naar je kind dat je hem ook echt begrijpt;
praat op een manier die je kind kan begrijpen;
conflicten oplost op een manier dat niemand verliest;
zodanig afspraken maakt dat iedereen zich eraan houdt;
constructief omgaat met verschillen in waarden.'

Zo iets als: 'ik snap dat je boos bent, maar ik vind je toch lief.'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2012, 20:46

Nee, nog nooit van de Gordon methode gehoord, maar ja ik heb geen kinderen en werk ook niet op een school.

Paste jij die methode toe? En werkte dat?

Persoonlijk dacht ik, als je zoveel aandacht aan die driftbuien geeft dan denkt een kind hee, op deze manier krijg ik veel meer aandacht dan normaal, en wordt die boosheid steeds vaker gebruikt om aandacht te krijgen.
Ik geloof meer in duidelijk zijn, duidelijk grenzen aangeven en niet in die zachte begripvolle liefheid zoals in dit boek, ik werd er eigenlijk een beetje iebel van.

Bij ons achter is een speeltuintje en ik zie daar bijna dagelijks het effect van de begripvolle aandacht. Een kind schommelt, ander kindje staat te wachten. Kindje 1 gaat van de schommel ander kindje gaat op de schommel en kindje 1 gaat janken, want ze wil weer op de schommel. Mama van kindje 1 reageert altijd heel lief, ze trekt kindje op schoot en gaat in gesprek met het kind. Elke keer weer. Gevolg... kindje 1 jankt altijd! Kindje 2 wil vaak niet meer met kindje 1 spelen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2012, 11:01

Tja, ik weet natuurlijk niet hoe die moeder het doet, maar ik ken ook mensen die het zeer succesvol toepassen. Alleen: zij betrekken er dan wel alle kinderen bij. Ik denk dat het anders ook niet werkt.

Of ik het zelf deed? Gordon kwam pas in mijn aandacht toen ik me al een eigen manier van opvoeden gevormd had.
Maar het gaat er vooral om dat je een kind in zijn waarde laat. Dat heb ik wel geprobeerd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2012, 11:15

Ja ik ben natuurlijk zo'n stuurman aan wal. Ik heb wel een oordeel maar kan het niet in de praktijk meten.

De vrouw op het speelplaatsje betrekt geen andere kinderen erbij. Kindje 2 moest vroeger vaak huilen van schrik omdat kindje 1 zo rot deed. Nu negeert kindje 2 vaak kindje 1 omdat kindje 1 altijd haar zin wil hebben en gaat gillen.
Kindje 2 loopt nu vaak zo gauw kindje 1 weer begint uit zichzelf weg naar een ander speelding. Beetje tiranie eigenlijk. Mama van kindje 1 zegt dan niets tegen kindje 1.

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2012, 13:10

Het zijn wel alle twee eigen kindjes, denk je?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2012, 13:38

Nee, kindje 1 is van een andere moeder dan kindje 2. De moeder van kindje 2 is heel anders, kordaat. Ze praat ook wel als er wat is maar gaat niet zo eindeloos in discussie met haar kind zoals de moeder van kindje 1
Maar ik snap je vraag eigenlijk niet zo goed.

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2012, 13:41

Als het kinderen van hetzelfde gezin waren, dan was er iets goed mis toch? Maar ze spelen vaak samen begrip ik? Onvoorstelbaar dat die andere moeder daar dan ook niets aan doet. Of ze heeft haar kind juist wel met die methode toegesproken, dat kan ook.
Maar ja, ik ken natuurlijk de details niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2012, 13:48

Ze speelden vaak samen maar door het eeuwige gedoe van kindje 1 is de lol er aardig af voor kindje 2.
Het is bijna grappig om te zien. Als ze al eens samen spelen en kindje 1 begint weer te zeuren dan zie je bijna kindje 2 denken, doei, zoek het uit. En moeder van kindje 1 trekt dan voor de 1000e keer kindje 1 op schoot en praat en praat. Waarom ben je boos? Waarom huil je? enz enz. pfff
Moeder van kindje 2 zei op gegeven moment tegen kindje 2 die van slag raakte door het gejank en geschreeuw. Jij bent lekker aan het spelen, als zij (kindje 1) dat niet wil dan ligt dat niet aan jou, ga maar fijn verder spelen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2012, 13:55

Ik kies moeder twee..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2012, 13:59

ja ik ook!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2013, 12:50

Ik heb van de schrijfster een erg mooie en toelichtende reactie gehad op de recensie en mocht deze met haar toestemming op de site plaatsen.

zie http://www.leestafel.info/i-lammertink

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Annemarie » 20 Mar 2013, 14:20

Wat een mooie en uitgebreide toelichting. Heel leuk dat de auteur deze moeite heeft genomen.

lot12
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 Mar 2013, 14:53

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor lot12 » 20 Mar 2013, 15:00

Ha Dettie,

Leuk om je recensie en de reactie van de auteur te lezen.

Haar uitleg klinkt herkenbaar. Zo doe ik het ook. Dus: niet alleen zeggen dat je de boosheid ziet en begrijpt, maar daarna ook ingrijpen om de boosheid te stoppen!
Wat alleen verraderlijk is, is dat we (wij ouder, wij maatschappij ofzo) verwachten dat het gedrag daardoor ook zal veranderen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Driftigheid kan gewoon in een karakter zitten, daar kom ik zo langzamerhand achter. Daar moet je mee omgaan, maar over gaat het niet (zomaar).

Mijn zoon heeft last van driftbuien, en de bovenstaande handelwijze helpt. Hij went er ook aan. Maar hij wordt niet significant minder driftig of minder vaak driftig. Het escaleert alleen minder hard en je voelt je als ouder minder machteloos (en dat laatste helpt heel erg!).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ilona Lammerink - Gijs en zijn Hurzels 4+ (non fictie)

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2013, 15:52

Hee Lot,

Dat is leuk je hier te ´zien´.
Ik vond het verhaal over Gijs en zijn Hurzels erg leuk, een goed en helder verhaal. Maar bij wat er in de ´bijsluiter ´stond had ik zo mijn vraagtekens. Ik ben geen moeder of juf, dus eigenlijk heb ik helemaal geen recht van spreken. Maar toch... eigenwijs als ik ben denk ik er wel iets over te kunnen zeggen.
Deze aanpak zal zeker werken, dat geloof ik onmiddellijk, alleen ben ik zelf een beetje allergisch voor het altijd en eeuwig praten en uitleggen van alles. Als overal altijd begrip voor is dan vind ik dat eigenlijk ook een beetje een vorm van iemand, het kind, niet serieus nemen, en word je zelf dan ook nog wel serieus genomen, als je snapt wat ik bedoel.
Maar ik geloof wel dat een paar goede richtlijnen over hoe te handelen bij driftbuien, helderheid schept voor iedereen, ook voor het kind, en maken dat je minder machteloos bent als ouder, juf, meester of leidster.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten