Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Marjo » 23 Aug 2012, 21:40

Ik had nog nooit iets van hem gelezen, dacht ik.
Nu denk ik wel te snappen hoe het komt dat kinderen zo van zijn boeken houden.
Deze leest tenminste lekker weg!


Lees meer: http://www.leestafel.info/p-van-loon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2012, 09:59

Naar een idee van de Efteling die de illustraties verzorgd heeft.
Kinderjury 2012


Heeft Paul van Loon naar aanleiding van een attractie in de Efteling dit boek geschreven? Of werkten de Efteling en hij samen, een nieuwe attractie met een nieuw boek? Of gaf de Efteling 'gewoon' opdracht dit boek te schrijven?

En was hij genomineerd door de kinderjury?

Dettie
die altijd vragen heeft

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2012, 12:34

Ik wilde geen reclame maken, maar je kunt het dus op deze site zien.

http://www.efteling.com/NL/attracties/R ... gina2.html

En dit is de achtergrond van het boek:

Raveleijn is een jeugdboek, geschreven door de Nederlands kinderboekenschrijver Paul van Loon in samenwerking met attractiepark de Efteling. Het verhaal stond aan de basis van de Efteling parkshow Raveleijn en is een fantasyboek voor kinderen vanaf 7 jaar.

Toen Paul van Loon, auteur van kinderboeken, door de Efteling werd gevraagd de serie Raveleijn te schrijven, ontstonden er onmiddellijk allerlei beelden in zijn hoofd die het uiteindelijke verhaal vormden voor deze avonturenreeks. Van Loon woont in Drunen, dat ook wel achtertuin van de Efteling wordt genoemd. Zijn inspiratiebron is het Spookslot.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2012, 12:45

Nog even: Je weet dat alle boeken die in 2011 verschenen zijn automatisch op de lijst van de kinderjury 2012 komen toch?
Zoals alle boeken die in 2012 uitkomen op de lijst staan voor de prijs van 2013...
De prijsuitreiking van 2012 is geweest:

'Geronimo Stilton en Manon Sikkel hebben zojuist in het DeLaMar Theater in Amsterdam de Prijs van de Nederlandse Kinderjury 2012 ontvangen. Stilton wint met Fantasia VI voor de derde keer op rij in de categorie 6 t/m 9 jaar en Manon Sikkel in de categorie 10 t/m 12 jaar met Hoe word ik een koppelaar? Het is de eerste keer dat Sikkel de prijs wint; in de afgelopen negen jaar kreeg Francine Oomen met haar Hoe overleef ik? – reeks de meeste stemmen. De Nederlandse Kinderjury is dé publieksprijs voor kinderboeken. Ruim 32.000 kinderen stemden de afgelopen maanden op hun favoriete boek van het afgelopen jaar. Naast de publieksprijs is ook de Pluim van de Senaat toegekend. Deze prijs, de favoriete keuze van de Senaatsleden, ging naar Superjuffie van Janneke Schotveld en Raveleijn van Paul van Loon.'

Ik heb je in de war gebracht door er het eens bij te zetten! Ik neem me al zo lang voor dat te doen, maar vergeet het vaak.
Eigenlijk moet ik de melding veranderen?
En pas straks als de tiplijsten van 2013 bekend zijn het erbij zetten? (dat vergeet ik weer...)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2012, 13:38

haha ja je weet hoe ik zat te hannesen met die kinderjury. Ik had wel meegekregen dat Stilton en Sikkel de prijs van de Kinderjury 2012 hadden gewonnen. Maar ik had niet meegekregen dat die andere twee boeken de prijs van de Senaat hadden gehad.
Ik doe verder niets meer met de kinderjury omdat ik het een erg onoverzichtelijk gedoe vind. Alle boeken doen mee maar er wordt wel getipt en toch heeft het de naam dat het een publieksprijs is.
Maar ja dat heb ik ook op de NS-prijs tegen en ook de debutantenprijs. Een échte publieksprijs is het eigenlijk nooit.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Annemarie » 24 Aug 2012, 14:09

Volgens is hier ook een televisie-serie van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2012, 14:18


Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2012, 15:10

Dat een prijs geen echte publieksprijs kan zijn vind ik logisch. Er zijn zoveel boeken dat je dan gewoonweg geen winnaar krijgt, dus iemand moet voorsorteren. En dat is dan een aangewezen jury.


Overigens is dat nu net bij de kinderjury anders: daar mogen àlle kinderen stemmen op de boeken van dat jaar. De vijf meest gekozen boeken vormen de toplijst.
Maar het boek dat hier de kinderjuryprijs wint is echt alleen gekozen door kinderen!
De prijs van de senaat wordt ook door kinderen toegekend. De senaat, dat zijn kinderen.
Juist de Kinderjury is de enige echte publieksprijs!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul van Loon: Raveleijn (10+)

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2012, 16:07

En het zijn ook geen volwassenen die de tiplijst aanbieden? Dat zijn ook kinderen?

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten