Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Annemarie » 23 Aug 2012, 09:31

Eppo gaat in zijn eentje op reis. Hij wil naar Frankrijk liften. Voor zijn gevoel moet hij weg van huis. Na wat er gebeurd is, wil hij daar niet meer zijn. Al snel krijgt hij een lift aangeboden van Tabby, een vrolijk meisje uit België. Allebei zijn ze op reis zonder dat ze een reisdoel hebben. Allebei ontvluchten ze de werkelijkheid.

Lees meer: http://www.leestafel.info/marian-de-smet-13

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2012, 10:19

Het lijkt me een heel zwaar en triest verhaal of valt dat wel mee?
Het heet niet voor niks rotmoevie ipv. roadmovie denk ik dan.


Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Annemarie » 23 Aug 2012, 11:08

Het valt mee omdat een er tijdens de reis ook mooie en avontuurlijke dingen gebeuren. Het boek begint bijvoorbeeld met een stoel die op de snelweg ligt. Daar waren Eppo en Tabby verantwoordelijk voor, er ging even iets mis.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Annemarie » 15 Sep 2013, 18:46

Rotmoevie heeft de Gouden Lijst 2013 gewonnen, de prijs voor het beste jeugdboek in de leeftijd 12 tot 15 jaar.

http://web.cpnb.nl/cpnb/actueelbericht.vm?ab=456

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2013, 19:55

Dat vind ik érg leuk voor Marian De Smet.
Ik heb haar eerste jeugdroman, De woorden van zijn vingers, gelezen en vond dat ook erg goed.

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Annemarie » 15 Sep 2013, 20:26

Ik gun het haar ook van harte!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2014, 20:41

Erg mooi, en dan te bedenken dat ik het niet wilde lezen omdat de omslag me niet aanstond..
Ik zie alleen dat jij het een categorie lager inschat? Het wisselt nogal bij de beschrijvingen zie ik, maar ik vind het toch wel een Young Adult..15 plus dus.


Lees meer: http://www.leestafel.info/marian-de-smet-13

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Annemarie » 31 Mar 2014, 20:47

Mooi he! Het is inderdaad een young adult en die zijn toch voor jongeren vanaf 14? Zo heeft Dettie het mij verteld.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2014, 20:58

De officiële bieb zegt dit:
'Jongeren en lezen, een onmogelijke combinatie? Niet als je het juiste boek te pakken krijgt. Sinds kort staan er boeken met een D-etiket in de bibliotheek. Deze boeken worden Young Adult boeken (YA) genoemd en zijn speciaal voor jongeren vanaf 15 jaar.

De 'regels' op de middelbare school waar ik help, zijn 'Young Adult', die zijn voor kinderen vanaf de derde klas. D-boeken inderdaad.
De doorsnee leerling wordt in de derde klas 15 jaar oud..
En zo blijkt dus maar weer dat het variabel is.
Ik weet het niet...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2014, 21:01

Ja dit boek is zeker vanaf 14 jaar.
Ze heeft met dit boek de Gouden Lijst geworden, zoals Annemarie ook al meldde en dat is de prijs voor het beste
jeugdboek in de leeftijd van 12 tot 15 jaar.

Ik weet nog dat ik er een tijd geleden flink gezocht heb om uit te vinden vanaf welke leeftijd young adult boeken zijn
en dat was inderdaad vanaf 14 jaar. Lastig altijd die onduidelijkheid. De uitgever geeft ook geen leeftijd aan.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2014, 21:15

Dit staat weer op de website voor young adults

Over het algemeen zijn young adults, jongeren tussen de 12-18 jaar. Maar er zijn ook uitgevers die de doelgroep breder zien. Sommige vinden dat de doelgroep ligt tussen de 14 en 21 jaar, andere zeggen liever dat young adults lezer 15 tot en met 25 jaar zijn. Het is maar net waar je je bij aansluit.

---

En dit staat bij crimezone
De term ‘young adult’ (jong volwassene) is in de boekenwereld een nog vrij nieuw begrip, dat vaak voor verwarring zorgt. Zo zegt de één dat young adult boeken geschikt zijn voor jongeren met een leeftijd tussen 13 en 25 jaar, terwijl een ander het houdt bij jongeren tussen de 14 en 18 jaar. Daarbij komt dan ook nog het ‘probleem’ dat veel volwassene eigenlijk ook graag young adult boeken lezen en die ook prima voor hun leeftijdsgroep geschikt te vinden. Kortom: leeftijdsgrenzen zijn bij young adult boeken lastig te stellen

---
Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Annemarie » 31 Mar 2014, 21:32

Ik vind het ook altijd lastig hoor die leeftijdsindicatie. De ene tiener is al heel wijs terwijl de ander nog kinderlijk is, hoe bepaal je dan eigenlijk een geschikte vanaf-leeftijd? Maar dit boek is dus vanaf 14 jaar, dan zijn we daar in ieder geval uit.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Marjo » 01 Apr 2014, 07:41

Dat zal in ieder geval onze richtlijn zijn. Maar het is precies zo zoals jij zegt Annemarie: het ene kind is het andere niet. Al maakt dat dan ook weer niet uit, want waar een kind niet aan toe is leest het vaak overheen.

Alison
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 Mar 2015, 13:08

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Alison » 30 Mar 2015, 15:14

Dettie schreef:Het lijkt me een heel zwaar en triest verhaal of valt dat wel mee?
Het heet niet voor niks rotmoevie ipv. roadmovie denk ik dan.


Dettie


Dit verhaal bevat enkele emotionele stukken, maar het is vooral een boek om eens na te denken over hoe onze wereld in elkaar zit. In dit verhaal worden een aantal onderwerpen besproken, waar niet zoveel of te weinig over gesproken wordt in het dagelijkse leven. De titel van het boek heeft te maken met de personages die het woord 'roadmovie' vervormen naar het woord 'Rotmoevie, omdat ze situaties meemaken die 'rot' zijn. Daarnaast staat de reis die ze maken centraal in het verhaal en dit verwijst naar het woord 'roadmovie'. Met andere woorden: het boek bezit enkele emotionele momenten, maar overdrijven doet het niet.
Alison

Alison
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 Mar 2015, 13:08

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Alison » 30 Mar 2015, 16:20

Marjo schreef:Erg mooi, en dan te bedenken dat ik het niet wilde lezen omdat de omslag me niet aanstond..
Ik zie alleen dat jij het een categorie lager inschat? Het wisselt nogal bij de beschrijvingen zie ik, maar ik vind het toch wel een Young Adult..15 plus dus.


Lees meer: http://www.leestafel.info/jeugdboeken-15

Ik had hetzelfde probleem. De cover sprak mij totaal niet aan, omdat ze te chaotisch is. Daarnaast komt het lettertype van de omslag nogal slordig over. Met de leeftijdcategorie ben ik het me u eens. Dit boek kan namelijk nog onderwerpen bevatten die voor sommige leeftijden ongeschikt zijn. Ik zou dit boek aanraden voor jongeren met leeftijd 14-17 jaar.
Alison

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Berichtdoor Annemarie » 31 Mar 2015, 11:36

Wat goed om te lezen dat jij ook van dit boek genoten hebt Alison. Ik ben het met je eens dat het geen overdreven zwaar verhaal is.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten