Maggie Stiefvater: Fluister (13 plus)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Maggie Stiefvater: Fluister (13 plus)

Berichtdoor Marjo » 06 Aug 2012, 20:31

Deel 2 van een trilogie, die voor zover ik weet in de vertaling niet echt genoemd wordt. In Amerika is het de driedelige serie: 'The Wolves Mercy Falls´

Lees meer: http://www.leestafel.info/maggie-stiefvater

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maggie Stiefvater: Fluister (13 plus)

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2012, 09:26

Het zijn flink dikke boeken zie ik.
Gaan de wolvenverhalen niet tegenstaan? Ik bedoel, is het niet steeds opnieuw de angst op ontdekking en de transformatie naar wolf en terug waar de verhalen over gaan?
Doen die wolven in het boek mensen kwaad? Of zijn ze 'alleen maar' weerwolven?

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maggie Stiefvater: Fluister (13 plus)

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2012, 15:17

Vragen zijn er genoeg ja. Daardoor alleen al zou dit een erg lange serie kunnen worden, maar dat wordt het niet.
Over het leven van een weerwolf zelf vertelt Stiefvater niet veel. Ja, als ze honger hebben vallen ze mensen aan. Vandaar dat die ene man de ze af wil schieten ook medestanders heeft. Maar ze zijn enigszins beschermd. Jagen mag maar af en toe.

De wolven zijn geen hoofdpersoon! Als mensen wolf zijn hebben ze geen menselijke gedachten meer en zijn ze gewoon wolf. Pas als ze transformeren -want dan zijn het mensen - zijn ze personages in de boeken. Die mensen weten wél nog zo'n beetje hoe het is om wolf te zijn, maar daar wordt ook niet zo uitgebreid op in gegaan.
Met andere woorden: het is een boek over gewone jongeren die af en toe transformeren. Het gaat over de problemen die ze daarbij tegenkomen, maar ook over het gewone tienerleven met alle ups en downs.
Het weerwolfidee geeft wel jus aan het verhaal, want alles wordt ingewikkelder, het gaat zeker niet over alleen maar uiterlijkheden, tienerverliefdheden en dat soort dingen.
Kern van de verhalen is de liefde tussen Grace en Sam. Wat als een van de twee wolf is en een groot deel van het jaar in de bossen zwerft?
Eigenlijk ben ik benieuwd of Stiefvater op een echt Amerikaanse manier het derde boek zal laten eindigen met twee gelukkige mensen..of dat ze het aandurft er twee gelukkige wolven van te maken.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten