Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Berichtdoor Annemarie » 07 Apr 2012, 14:02

Een zeer levendig boek met een boel Vikingen-gevloek. Opvoedkundig waarschijnlijk niet heel verantwoord maar wel dikke pret voor 10 tot 12-jarigen.

Lees het verslag: http://www.leestafel.info/cressida-cowell

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2012, 17:28

Gezien de titel had ik niet verwacht dat dit boek het vervolg was op het 'piratenboek' dat Willeke gelezen heeft.
In dat piratenboek heb ik een klein stukje gelezen en ik vond de inhoud op z'n zachts gezegd niet erg fris. Ook de taal vond ik heel vermoeiend, de namen, het 'geschreeuw'. Een erg druk boek dat geen indruk maakte.
Gelukkig wilde Willeke het lezen en recenseren, ik hoefde niet meer.

Klopt het dat ik bij jou ook zo'n ondertoon lees Annemarie?
Je kunt je voorstellen dat kinderen het leuk vinden maar verder... of zit ik fout?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Berichtdoor Annemarie » 07 Apr 2012, 17:39

Je hebt helemaal gelijk Dettie. Dit boek is ongetwijfeld leuk voor kinderen maar...ik vond het inderdaad een heel druk boek. En het taalgebruik vond ik wat te grof. Van mij mag het allemaal wel wat leuker en vriendelijker. Het lijkt wel alsof alles voor kinderen tegenwoordig zo heftig moet zijn. Een kind dat al wat hyper is zal zeker stuiteren na het lezen van dit boek.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Berichtdoor WilV » 14 Apr 2012, 22:40

O ja, ik herinner me het weer, in dat boek zaten scenes die ik niet bepaald fris vond. En érg druk en ruw inderdaad. Al zullen kinderen dat vermoedelijk anders in schatten.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2012, 13:56

Kinderen vinden het vast heel leuk en helemaal niet ruw. En dat is nu net wat ik wat moeilijk vind: Ze zijn al helemaal een dergelijke stijl gewend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2012, 14:17

In het vorige boek was er een soort doodskist met een 'lijk' in ontbinding waarover vrij onsmakelijk verteld werd. Het lijk bleek geen lijk maar er was daarvoor wel heel goor over verteld. Ik vind dat geen kinderboek meer maar dat zal wel aan mij liggen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Cressida Cowell - Hoe leer je draaks? (10+)

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2012, 14:33

Nee dat ligt niet aan jou! Ik vind dat entertainment voor kinderen steeds minder onschuldig wordt. Natuurlijk hoef je kinderen niet wereldvreemd te maken door ze helemaal af te sluiten van de buitenwereld maar nu vind ik veel gewoon te heftig en te grof. Kinderen nemen gedragingen en woorden immers heel snel over.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten