Carry Slee & Masja - Megacool opkikkerboek van Britt en Masja 12+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Carry Slee & Masja - Megacool opkikkerboek van Britt en Masja 12+

Berichtdoor Dettie » 25 Dec 2011, 15:27

Een doe en leesboek voor meiden

Lees de bespreking... http://www.leestafel.info/carry-slee

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Marjo » 26 Dec 2011, 01:07

Ze schrijven echt zoals ze denken dat meisjes dat leuk vinden. Proberen zich in te leven in hun hoofdfiguur. Tja, ik kan me heel goed voorstellen dat e dat als volwassenen net leuk vindt, maar wij zijn de doelgroep ook niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2011, 09:55

Zoals ze denken dat meisjes leuk vinden... maar is dat ook zo?
Proberen zich in te leven in hun hoofdfiguur... is dat zo?

Ik denk eerder dat gebleken is dat die korte stukjes en mailtjes goed werken, dus zie het meer als commercieel belang. Net zoiets als bij de DaVinci Code, daarna begonnen bergen schrijvers hetzelfde van zoiets omdat Dan Brown zo'n succes had.
Met dit soort boeken hoef je als lezer weinig moeite te doen. De taal is niet moeilijk, je zapt even door bladzijden heen en kan hele stukken overslaan omdat het weer een testje is of tips zijn. Of je leest die alleen maar en slaat de verhalen over.
Een echt leesboek zijn dit soort boeken niet. Alleen het pluspunt bij dit boek is, dat het ook als zodanig is aangekondigd. Je verwacht ook geen leesboek. Ik denk eigenlijk dat het leuk gevonden wordt juist omdat er zo weinig in te lezen valt! Zoals bij een echt leesboek.
Ik vind wel leuk dat het ook een kleurboek is, dat zie je nooit voor meiden vanaf 12 jaar. Hooguit mandala's inkleuren maar verder niet.


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Marjo » 26 Dec 2011, 12:18

Als ik stel dat ik het algemeen bedoel, niet alleen voor doeboeken maar ook voor leesboeken, wat dan?
Want ik vind Kinney en die andere strip/leesboeken hier ook onder vallen.
Ik ga niet zover om Francine Oomen of Lotte Hagen er ook bij te noemen, maar ook zij doen hun best om de belevingswereld van de doelgroep te vinden. En ja, natuurlijk is dat lonend...
Je kan schrijvers, cineasten of andere kunstenmakers niet kwalijk nemen dat ze geld willen verdienen. En niet iedereen beheerst het kunstje zoals wij dat graag zien: meer literair. Laat kinderen daar nou blij om zijn!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2011, 13:04

Ik weet wat je bedoelt Marjo.
En inderdaad kinderen mogen er wat mij betreft plezier aan beleven wat ze willen, dat is het punt ook niet.

En Kinney, Hagen en Oomen vallen er voor mij ook onder, ik vind het geen echte boeken.
Ik heb er over na lopen denken wát ik nu zo erg vind aan die boeken.
Het is heel oppervlakkig gepraat over vriendjes, zoenen, school - dat wordt genoemd omdat school nu eenmaal bestaat en je daar ook jongens ontmoet- en veel geprietpraat over make-up, kleren, feestjes lieve hondjes of katjes of lief paardje enz. Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen de belevingswereld van meiden is. Het is zo'n enorme eenheidsworst. Dat staat me voornamelijk zo tegen.

Het is zoveel van hetzelfde, zoals de bouqetreeks ook is. Een man en een vrouw vinden elkaar leuk, dan komt er een 3e figuur die onrust veroorzaakt, maar aan het eind krijgen de man en vrouw elkaar toch. Ook dat soort boeken krijgt van mij geen goede recensie omdat er niets verrassends in zit en het hol gebabbel is.
Dat vind ik van de meidenboeken ook die vol staan met mailtjes en testjes over hoe moet ik zoenen en hoe kan ik flirten buiten het verhaal om. Dit is nu het zoveelste boek waar dat in staat. En als de verhalen zelf nu ook wat zijn... maar die zijn meestal ook vrij hol en hetzelfde. Er staat niets in waarover je na loopt te denken als het boek uit is. Voor even is dat misschien leuk maar ik kan niet zeggen dat ik het goed vind omdat de doelgroep het waarschijnlijk goed vindt. Dan moet ik ook zeggen dat ik bouqetreeks goed vind of De DaVinci Code omdat die ook een doelgroep bestrijken.

Ik snap heel goed dat als je lekker verdient aan een bepaalde formule dat je dan daarmee door gaat. Maar nogmaals dan hoef ik er nog geen lovende bespreking over te schrijven omdat de formule kennelijk aanslaat.

Hopelijk heb ik het nu een beetje goed uit kunnen leggen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Marjo » 26 Dec 2011, 13:17

Het blijft de eeuwige discussie: zelfs onder pulp valt er 'goede' pulp te onderscheiden.
Ik vergelijk het graag met eten: niet alles wat je eet is verantwoord, maar als je die bonbon nu lekker vindt, wat is er dan mis mee, als je dat eet? Naast dat worteltje misschien?
En dat is mijn punt: wij weten niet wat kinderen (of volwassenen) nog meer nuttigen, we weten niet of er genoeg 'goeds' binnenkomt, in welke vorm dan ook.
Dus: zelfs als wij het tussendoortjes vinden, dan kan er binnen die categorie nog wel aangegeven worden of ze verantwoord zijn of niet.
(hoewel ook daar weer een discussie ligt: wie bepaalt wat er verantwoord is en wat niet??)

Vertaald naar boeken: ik vind ze pas onverantwoord als foute grammatica bieden, vol spelfouten en stijlfouten zitten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2011, 14:12

Ja je hebt helemaal gelijk. Mooie vergelijking met dat eten trouwens.
Wij lezen zoveel dat het ons opvalt dat het veel van hetzelfde is bedacht ik me nog.

En er staat in dit boek geen rare dingen die jongeren aanzet tot iets onverantwoords, integendeel.
In dit boek wordt wel een paar keer egt geschreven, in plaats van echt, en dat vind ik vreselijk. Ik vind dat niet kunnen omdat juist een jongere de taal goed geschreven moet zien in een boek.
Het speelt natuurlijk wel in op de populaire sms cultuur maar het is niet de Nederlandse taal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Marjo » 26 Dec 2011, 16:22

Jij, en ik, vinden dat zulk taalgebruik niets toevoegt. Maar ja, ook daar zal wel een reden voor zijn? Popi-jopi spelen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: C.Slee&Masja-Megacool opkikkerboek van Britt en masja 12

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2011, 16:37

ja dat popi-jopi denk ik.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten