Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 16 Dec 2011, 21:38

Over Puck die zo graag dansen wil. Een "tiener-chicklit"

Lees het verslag: http://www.leestafel.info/lotte-hagen
Laatst gewijzigd door Annemarie op 17 Dec 2011, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 16 Dec 2011, 21:39

Wil jij de foto voor me verkleinen Dettie? Ik kon geen betere vinden. Ik ben benieuwd naar jouw verslag!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2011, 00:19

Nou mijn verslag staat er ook op, ik ben minder vriendelijk dan jij Annemarie

Zie http://www.leestafel.info/lotte-hagen

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 17 Dec 2011, 09:15

Knap hoor Dettie dat jij zo recht voor zijn raap bent. Ik probeer het altijd nog een beetje te "verpakken", durf dat nog niet zo goed als jij. Maar ik ben het helemaal met je eens!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2011, 11:29

O jee, o jee.. ze krijgt het om haar oren! En toch kunnen die jonge meiden dit heel prettig lezen vinden, en daar schrijft ze dan toch voor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2011, 11:49

Ja Annemarie en ik hadden elkaars recensie niet gelezen en onze mening blijkt wel ongeveer hetzelfde. Het kan misschien prettig lezen zijn voor jonge meiden (zelf dat vraag ik me af) maar daarom hoeft het nog niet goed te zijn. Het is gewoon niet goed, vooral die brieven zijn tenenkrommend, ze schrijft zogenaamd aan een bedrijf maar het is alsof ze naar een vriendinnetje schrijft en in die brieven herhaalt ze ook nog eens hele delen uit het voorgaande hoofdstuk. In vergelijking met dit ga jij Carry Slee geweldig vinden :)
Ik was nog netjes, mijn recensie was eerst erger. Lotte Hagen is 24 maar ze schrijft alsof ze 16 is.

Hier is een van de brieven te lezen, dit staat dus plompverloren ergens tussen hoofdstukken in.

http://www.chicklit.nl/p/55446/lekker_belangrijk


Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 17 Dec 2011, 13:14

Echt hoor Marjo: Het is een slecht boek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2011, 15:41

Lekker dan! ha ha, het is vandaag ook bij mij binnengekomen!!
Ik heb jullie verslagen niet grondig gelezen, dus ik ben dan toch benieuwd of ik ook zo kritisch ben..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 17 Dec 2011, 15:59

Ik ben benieuwd naar jouw mening! Veel leesplezier ;)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2011, 16:06

zei ze sarcastisch???

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2011, 16:30

Nou ja! Had jij het aangevraagd of ook ongevraagd toegestuurd gekregen Marjo?

Dettie
die het gevoel heeft dat jij denkt 'Ik zal het nog wel eens even zien of het zo slecht is, geloof er niets van!' :D

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 17 Dec 2011, 16:36

@Marjo: Een beetje wel haha.

Dus het boek is naar iedereen gestuurd behalve naar degene die hem aangevraagd had?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2011, 17:27

Ik ga proberen het met meisjesogen te lezen..wie weet wat er uit komt! Morgen een treinreis, dan gaat het mee.
Dit boek is mij aangeboden omdat het een debuut is en ik had gezegd dat ik geïnteresseerd ben in debuten.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 19 Dec 2011, 11:45

Nog even mag ik niet lezen waarom jullie dit niets vinden, maar echt: ik heb ervan genoten..
Had ik een andere tekst in mijn boek? Stiekem een ander verhaal? Geen idee. Ik kom hier straks wel terug..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2011, 12:10

Gek hè, ik wist het dat jij het niet met ons eens zou zijn. Gelukkig maar voor Lotte Hagen!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 19 Dec 2011, 16:52

Ik hoefde het niet eens te lezen met in mijn hoofd de instelling van een dertienjarige, ik vond het ook als volwassene leuk. Het is gewoon een lekker verhaal, en zo oppervlakkig vind ik het niet. Het beschrijft precies de belevingswereld van een puber, met de overdrijvingen, en de twijfels.
Zo zijn meisjes van dertien!
Herhalingen? Ik heb één keertje zoiets gevonden over die allergie van de vader. En die brieven: dat vind ik nu just zo'n leuke vondst, om die er tussen te zetten. Het lijken wel sketches.
Voor mij is dit een geslaagd debuut!!

Ik heb jullie kritiek nog eens gelezen: het staat duidelijk in de begeleidende brief dat het een chick-lit is, dus dan verwacht je geen hoogdravende literatuur.
Ik vind jullie streng hoor: ik verwachtte stijl- en/of spelfouten! Die zijn er dus helemaal niet, ik vind het goed geschreven.


http://www.leestafel.info/lotte-hagen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2011, 18:27

Nou dat is echt een heel andere mening! Ik voelde het al aankomen overigens.

Ik had al na zo'n bladzijde of 30-40 iets van moet ik nog lang van dit gedoe lezen? Ik vind die brieven een trucje die je veel te veel ziet de laatste tijd. In al die meidenboeken zie je het verhaal onderbroken door testjes, mailtjes, brieven. Net of ze zitten te zappen bij de tv. Even gauw een andere zender tussendoor. Ik vind het niet origineel, een verhaal als zoveel van die verhalen over een leuke jongen en een vervelend meisje op school of daarbuiten, en alles komt toch weer goed.
Jonge meiden zullen het wel leuk vinden denk ik, dat klopt, maar daarom hoef ik het niet leuk te vinden. Ik heb me echt zitten ergeren en dat gebeurt me toch niet gauw. Ik vond de taal eigenlijk het ergste, zo'n kinderlijk toontje, zo'n geprietpraat.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 19 Dec 2011, 18:44

Toch denk ik niet dat alle jonge meiden dit boek leuk vinden. Natuurlijk heb ik bij het schrijven van mijn verslag rekening gehouden met de doelgroep en ik denk dat het voor veel meiden toch te overdreven en te kinderachtig is allemaal. Ik vind het echt tiener-chicklit. Niet elk tienermeisje is alleen maar bezig met dansen. Want iets anders heeft de hoofdpersoon niet te melden. Er zijn in mijn ogen veel betere boeken voor tieners op de markt die wél inhoud bieden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 20 Dec 2011, 14:38

Maar het IS ook tiener-chicklit!!!
Zo wordt het aangeprezen. Wat is er dan mis mee als de inhoud de lading dekt?
Natuurlijk is dit geen hoogstaande literatuur, maar dat zegt noch de schrijfster, noch de uitgever.

En Alle jongeren is ook veel, Annemarie..gelukkig geldt ook voor de jeugd dat ze qua smaak variëren.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Annemarie » 20 Dec 2011, 14:48

Staat ook in mijn recensie: "Het is een boek voor tieners die zin hebben in een leuk, vlot verhaal zonder dat het al te serieus wordt."

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 20 Dec 2011, 14:51

Ja, gelukkig was je wat minder negatief.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe jullie zouden reageren op die Geronimoboeken!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Dettie » 20 Dec 2011, 14:52

Ik heb filmpjes met de schrijfster bekeken en een interview gelezen en haar droom was een boek te schrijven en dat had ze nu eindelijk gedaan, voor ik de bespreking schreef.

Dit is het persbericht

Lekker belangrijk! is het debuut van Lotte Hagen. De belangrijke momenten in de aanloop naar het verschijnen van Lottes debuutroman worden visueel vastgelegd op privé-opnames die overal zullen opduiken. Lekker belangrijk! verschijnt in november 2011.


Filmpje 4: Lotte Hagen is echt overal aanwezig…: http://www.youtube.com/watch?v=j9d7q-rEHSQ

Voor degene die de eerste drie filmpjes gemist hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=7I0BMg36ZOc;

http://www.youtube.com/watch?v=nrQKefWling;

http://www.youtube.com/watch?v=ou-pa-0y ... re=related

De 14-jarige Puck heeft een droog, bijna sarcastisch gevoel voor humor. Ze is wispelturig en flapt er van alles uit. Bijna elke dag heeft ze wel spijt van iets wat ze heeft gezegd. Ze is niet heel populair, maar kan het wel met iedereen vinden. Nou ja, bijna iedereen. Met haar jazzdanslerares Lonneke namelijk niet. Als er een auditie voor een musical wordt gehouden, wil Puck graag meedoen. Maar Lonneke dwarsboomt haar in haar ambities. Puck krijgt veel en goedbedoeld advies van iedereen om haar heen: van haar ouders, haar broertje en zusje, en haar vrienden. Maar uiteindelijk moet ze de problemen op haar eigen manier oplossen. En dat doet ze dan ook!

AUTEURSINFO

Lotte Hagen woont en studeert in Amsterdam. Ze schrijft een column voor Chicklit.nl. Verder werkt ze in een boekhandel, waar ze eigenlijk meer leest dan verkooppraatjes houdt. Jarenlang heeft ze geroepen dat ze een boek zou gaan schrijven, en met haar eigenwijze debuut Lekker belangrijk! maakt ze die belofte waar.

-------

Ik zie nergens staan dat ze een tiener-chicklit schrijft. Ik heb bij elkaar 5 mails gehad over dit boek van de uitgever, in al die mails wordt het een debuutroman genoemd (zoals bovenstaand). Geen tiener-chicklit. Ze schrijft columns voor chicklit.nl. In alle mails staat zelfs ook niet dat het een boek voor de jeugd is.


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 20 Dec 2011, 16:33

In de brief die ik erbij kreeg staat het wel! 'Chicklit 13 +' staat erop.
Jullie hadden geen brief erbij??
En inderdaad de vermelding dat Lotte Hagen een chicklitcolumn schrijft.
Daarnaast heb ik in de mails die ik kreeg wel specifiek gelezen dat het een tienerboek was, er werd me nog gevraagd of deze leeftijdscategorie wel de doelgroep was waarvoor ik boeken wilde lezen.

De achtergrond voor we begonnen te lezen is duidelijk heel anders geweest, en dan lees je ook met ene ander oog.
En nu zitten we toch te 'bekvechten'...lekker belangrijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Dettie » 20 Dec 2011, 16:59

Ja het is duidelijk, ik verwachtte door het woord 'roman' een heel ander boek dan dit. En dat 'bekvechten' is juist wel goed, dan ga je nog eens goed nadenken waarom je het wel of niet iets vindt.
Annemarie wilde het boek lezen, ik niet, maar het werd naar mij gestuurd dus ach dan toch maar lezen. Ik had beter mijn intuïtie kunnen volgen en het boek dicht moeten laten en gelijk naar Annemarie moeten sturen. Het sprak me al niet erg aan maar je weet maar nooit.

Over begeleidende brief.
Ik krijg zoveel boeken... de ene keer met brief andere keer niet, ik weet niet meer of bij dit boek een brief zat. Ik heb het boek gelezen, bespreking geschreven en boek gelijk naar Annemarie gestuurd. Het leek mij leuk de besprekingen gelijktijdig te plaatsen en dat is ook gebeurd.

Ik heb wel trouw de mailtjes van de uitgever gelezen en die hadden steeds bovenstaande tekst met een nieuw filmpje erbij. Omdat Lotte Hagen werkt bij een boekwinkel maakte ik ook de link niet dat zij zelf een kinderboek schreef, ik dacht dat ze door haar werk bij dat kinderboekenbal was belandt. Je leest wel in de beschrijving van het boek dat het over de 14 jarige Puck gaat maar ik was compleet misleid dus door het woord roman en 'boek schrijven'. Ik verwacht dan ergens de vermelding jeugdboek in het bericht.
Ik verwachtte dus meer een coming-of-age roman ipv een tiener-chicklit

Maar dan nog... blijf ik het niet goed vinden helaas. Dus we kunnen nog even door 'bekvechten'.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lotte Hagen - Lekker belangrijk! 13+

Berichtdoor Marjo » 20 Dec 2011, 17:37

Nee hoor, ik snap nu wel waarom je het niet goed vindt, en gedeeltelijk komt dat dan toch doordat je met een andere instelling leest.
Maar ik zou je dus wel eens over een boek van Geronimo (wel jongere doelgroep) willen horen, of Jeff Kinney!!

En heb je ooit een Francine Oomen gelezen? Dat zijn de boeken die graag gelezen worden door die leeftijdcategorie.
Daar kunnen we niet blij mee zijn, maar ik ben er al lang van afgestapt, dat kinderen goede boeken moeten lezen, en ben in het kamp 'als ze maar lezen' beland..
En dan vind ik deze van Lotte Hagen zeker niet het slechtste boek!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten