Stephenie Meyer, Twilight (va 12 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Christien Boomsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Nov 2009, 21:36
Contact:

Stephenie Meyer, Twilight (va 12 jaar)

Berichtdoor Christien Boomsma » 06 Dec 2009, 16:18

De hype rond dit boek nam zulke vormen aan (ook bij mijn eigen dochter) dat ik het boek onlangs heb gelezen.

Het is het verhaal van tiener Bella die bij haar vader in het regenachtige plaatsje Forks gaat wonen. Ze wordt verliefd op de mooie, maar ontoegankelijke Edward Cullen. Ze ontdekt dat er iets heel vreemds met hem aan de hand is. Hij blijkt - net als zijn familieleden - een vampier te zijn, die het drinken van mensenbloed heeft afgezworen. Bella en Edward krijgen een relatie. Maar hoe groot hun liefde ook is, altijd dreigt het gevaar dat Edward zijn zelfbeheersing verliest en Bella ofwel vermoordt, ofwel tot vampier maakt.

Stilistisch is Twilight matig . Het verhaal sukkelt traag voort, dialogen zijn eindeloos uitgesponnen, en eigenlijk gebeurt er vrij weinig.

Toch werd me bij lezing al snel duidelijk waarom dit boek zo populair is. Het heeft alle ingrediënten van een 'lekker' liefdesverhaal voor meiden. Een mooie, maar gevaarlijke jongen - type ruwe bolster, blanke pit. Een mooi, slim, maar niet al te handig meisje. Zij is voornamelijk verliefd, hij beschermt haar tegen ongelukken. En dan als extra tintje, het vampier-zijn van Edward, dat het boek net wat anders maakt dan andere liefdesverhalen.

De aantrekkingskracht is begrijpelijk (ik beken, ook ik verslond bouquetreeks als tiener), maar tegelijk ergerniswekkend. Kan Bella nou niet íetsje zelfstandiger zijn? Moét ze nou zo onhandig en dom wezen? Als haar karakter wat minder cliché was geweest had het boek net zo'n aantrekkingskracht kunnen hebben. Méér zelfs, maar zonder de ergernis.

En toch.... Ben ik begonnen aan deel twee.

:?

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Dec 2009, 11:24

Het zal wel zijn omdat het een liefdesverhaal is dat het mij totaal niet aansprak. Ik weet hoe tieners uitkijken naar het volgende deel, maar het kon mij niet boeien. Ik heb niet eens deel een uitgelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44132
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2009, 20:35

Nu zit ik me suf te denken hoe het boek heet dat ik gelezen heb met een beetje dezelfde strekking.
Een meisje dat op een feest komt en uitkijkt naar die ene jongen die zich altijd afzijdig houdt. Iedereen vindt hem een griezel maar zij kent hem beter. Hij blijkt ook een vampier.
Ik ga op zoek naar de titel.

Dettie

Christien Boomsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Nov 2009, 21:36
Contact:

Berichtdoor Christien Boomsma » 08 Dec 2009, 20:45

Geen feest, maar hij houdt zich vanzelfsprekend afzijdig. Tja. Het geheel is vreselijk cliché. Maar dochterlief heeft deel 4 onderhand op Sinterklaas gekregen. In het Engels, omdat het er nog niet is in het Nederlands. En nu zit ze het te spellen met het woordenboek ernaast. :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44132
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2009, 20:49

Och, wat herkenbaar! Dat deed ik vroeger ook maar dan met songteksten!

Dan is jouw dochter wel een echte fan van de boeken van deze schrijfster!

Dettie

Christien Boomsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Nov 2009, 21:36
Contact:

Berichtdoor Christien Boomsma » 09 Dec 2009, 13:32

:D Heel erg! Helemaal als je rekent dat ze 12 is en dus net 3 maanden op de middelbare school zit. :lol:

C@rolien
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 Dec 2007, 20:04
Locatie: Tilburg

Berichtdoor C@rolien » 25 Jan 2011, 10:19

Ah gevonden! Ik zocht naar dit topic (en kwam ondertussen een paar andere boeken tegen waar ik iets over wilde zeggen :-)), want ik was zo benieuwd wat jullie hiervan vonden.

Volgens mij heeft zo'n beetje iedereen deze boeken gelezen behalve ik. Ze liggen inmiddels hoog op mijn ntl stapel.

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jan 2011, 14:00

Ik ben er ooit aan begonnen, maar ik vind het toch teveel 'meisjesboeken' (mode, uiterlijk, vriendjes).
Ik heb ze dus nooit echt gelezen. En ga dat ook niet meer doen.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten