Lemony Snicket: Ellendige avonturen (10-12 jr)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 14:17

En Inge heeft een verslag gemaakt van deel 3

Lees verder..., klik hier http://www.leestafel.info/productslink0.html

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2006, 18:51

"De schrijver verzint er maar op los" nu is dat net wat ik er leuk aan vind!! Hoe krijgt-ie het uit zijn pen, denk ik dan?

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 30 Apr 2006, 09:39

Nou, van mij mag hij verzinnen hoor, daar heb ik geen probleem mee maar het moet nog een beetje "geloofwaardig" blijven ook. Als hij dan toch aan het fantaseren slaat dat hij dan maakt dat het geheel een beetje samenhangt. Het huis aan de rots vond ik dus goed gevonden maar dat het toevallig met die ene storm uit elkaar valt..... Ik kan me dus niet voorstellen dat er in al die jaren dat tante daar woont nooit een storm geweest is..... :?
Ook vond ik dat tante nogal ongeloofwaardig vlug capituleerde voor Olaf en dat dan nog via de telefoon :? Er klopte volgens mij daar iets niet. De opzet daar is ongeloofwaardig. Olaf telefoneert en zegt wie hij is, zij zend de kinderen de kamer uit, en een hele tijd erna pleegt ze blijkbaar zelfmoord. Ze is te bang voor Olaf. Maar ze neemt wel de tijd om een briefje met een code te schrijven voor de kinderen..... Waarom nam ze dan niet gewoon de tijd om meteen de kinderen mee te nemen? En hoe is zij in de grot geraakt? Gezwommen? Terwijl ze pas citroendinges gegeten had?
Ik heb geen probleem met fantasieen maar ze konden beter uitgewerkt zijn. Nu heeft het de indruk vlugvlug aan elkaar geniet te zijn. Hier een fantasietje, daar een fantasietje, nietniet, en klaar is kees.
Zijn er hier mensen met kinderen van de leeftijd 9-12? Hebben zij de boeken gelezen? Wat vonden zij ervan? Ik heb mijn dochter overgehaald om 1 boekje te lezen. Zij is er 12. Benieuwd wat zij ervan vind. Zij is een hevige Harry Potterfan. Wie weet.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2006, 13:09

Je leest echt met volwassen ogen...
Het komt vaker voor dat ik een boek ongeloofwaardig vind, en dan blijken kinderen dat helemaal niet op te merken!
Ik ben dus benieuwd naar de ervaring van je dochter. Maar zij is ook al de doelgroep voorbij.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 30 Apr 2006, 13:17

Ik denk ook dat dat mijn probleem is, dat ik teveel met "volwassene" ogen lees. Maar toch zijn er veel "kinderboeken" die voor volwassenen wel leuk zijn. Om een voorbeeld te geven: geronimo stilton. Het zijn ook gefantaseerde boeken maar toch hangt het meer aan elkaar. ik heb er ook verschillende van gelezen en eigenlijk met plezier gelezen. Enerzijds volgen de verhalen elkaar op maar ze kunnen ook apart gelezen worden. Bij snicket mis ik dat wel een beetje. Je kunt ze bijna niet apart lezen. Ik denk datze dan helemaal hun doel voorbij schieten. Bij snicket bouwt de reeks verder op het eerste boek. er wordt wel verwezen naar de gebeurtenissen maar je kunt de "impact" niet inschatten als je pas later in de reeks instapt. (denk ik)

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2006, 13:23

Dat is denk ik waar. Al herhaalt hij veel, je zou toch echt het eerste boek het eerst moeten lezen. Dat zei je trouwens bij de boeken van Stravaganza ook, is het niet?

Geronimo Stilton vind ik een heel ander boek. Het is geen fantasy zoals Snicket. Hetzelfde verhaal zou ook in de mensenwereld kunnen spelen, maar Stilton kiest voor een muis. Dat geeft net een extra tintje voor kinderen (ok, ook voor ons!).
Snicket is absurdistisch, en dat vind ik leuk. Hoe gekker hoe beter.
Ga je nog meer delen lezen nu?

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 30 Apr 2006, 13:31

Ga je nog meer delen lezen nu?

Van snicket? Ik weet het nog niet. Ik twijfel omdat er blijkbaar zeggen dat het weer beter wordt..... Ik heb voor de moment nog 1 deel in huis. de .... houtzagerij.


Dat zei je trouwens bij de boeken van Stravaganza ook, is het niet?

Bij boek 2 vond ik dat inderdaad nodig. Ik ben nu boek 3 aan het lezen en vindt dat veel beter dan de andere 2 boeken. Ook zou je hier dit deel (volgens mij) apart kunnen lezen. Ik wil nog niet teveel vooruitlopen want zit pas halfwege het boek. Ik ben benieuwd hoe ze dit boek en de reeks eindigen.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2006, 14:37

De Helse houtzagerij vond ik dus de minste tot nu toe...om je maar eens aan te moedigen!

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 03 Mei 2006, 20:42

Ik vond deel drie weer een stuk beter dan deel twee....
Maar hoe ongeloofwaardig je de delen blijft vinden,.. ik snak weer naar het volgende deel. Gelukkig zag ik onlangs in de bieb. de delen 4,5, en 6 gebundeld in een boek, dat schiet lekker op.

Groetjes, Irene

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 12 Mei 2006, 09:13

Vreemd eigenlijk. Ik heb net deel 4 gelezen (de helse houtzagerij) en alhoewel ik steeds minder van de boeken vind wil ik toch steeds verder lezen. De ongeloofwaardigheid irriteert me, heel het verhaal werkt op mijn zenuwen en toch.... Ik heb het boek gisteren tot 3 keer toe weggelegd. Iedere keer zei ik: "genoeg van die zever" en toch heb ik het helemaal uitgelezen. :? Is het omdat het eigenlijk dunne boekjes zijn die je in een dik uur kunt uitlezen? Is het omdat ze vlot lezen???? Ben ik gewoon veel te nieuwsgierig?????
Gisteren bedacht ik op een bepaald moment dat de schrijver beter i.p.v. 13 verschillende verhalen, waarin hij steeds een stuk herhaalt van de vorige delen, beter 1 boek had geschreven. Gewoon de belevenissen op een rij. Maar zou het dan nog zo'n aantrekkingskracht uitoefenen????? Misschien dat juist die aparte delen het zo "spannend" maken?
Ik kan nog niet zeggen of ik het volgende deel zal lezen. Ergens heb ik geen zin meer maar ik denk als ik in de bib sta en het deel zie staan ......
Vanuit dat standpunt zou ik moeten zeggen dat het een goeie reeks is want of je het nu wilt of niet, je leest alsmaar door omdat je perse wilt weten wat er met die baudelaires gebeurd.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2006, 09:52

Je beschrijft precies mijn gevoelens, Inge!! Ook ik denk steeds.. nu is het wel goed geweest..en toch trekken ze. En ik weet wel zeker dat ik het als verhalenbundel al lang weggelegd zou hebben!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 12 Mei 2006, 10:02

Heeft er al iemand deel 13 gelezen? Weet er al iemand hoe het afloopt???? Dan moet ikde rest niet meer lezen :lol: :lol: :lol:

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2006, 10:23

Ha ja..dat zou wat zijn!! Ik heb nog niet meer dan een vertaling tot deel 7 gezien, en ik weet niet of alle dertien delen al wel geschreven zijn?

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 12 Mei 2006, 11:26

deel 13 zou pas in oktober 2006 uitkomen

zie hier http://www.lemonysnicket.com/sunny/books.cfm

Inge

Marije
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 Jun 2006, 16:03
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Marije » 15 Jun 2006, 16:08

Grappig om deze hele discussie te lezen. Ik heb deel 1-3 in het nederlands gelezen en 4-6 in het engels en had het er daarna helemaal mee gehad. Maar werd nu weer enthousiast, dus snel op de site van de bibliotheek gekeken, en wat blijkt, ze hebben tot en met deel tien in het engels. Wel allemaal uitgeleend, maar ik ga er nu toch maar weer een paar lezen denk ik.
MarijeG (ook bekend als Floddertje)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2006, 16:15

Hier ligt deel 7 in het Nederlands..

Marije
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 Jun 2006, 16:03
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Marije » 15 Jun 2006, 16:18

Ja bij ons (in Rotterdam) hebben ze het ook tot deel 7 in het nederlands, maar ik lees het liever in het Engels. Overigens is dat ook uitgeleend, het zijn blijkbaar toch wel populaire boeken.
MarijeG (ook bekend als Floddertje)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 15 Jun 2006, 16:25

Bij ons hebben ze er ook 7 in het nederlands (eigenlijk enkel in het nederlands) Er zijn er constant 2 of 3 uitgeleend.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2006, 13:50

Ik was in een winkel waar de verkoper tegen mij mopperde over de streeds maar veranderende regelgeving rondom afval (batterijen, tl-buizen, verwijderingsbijdrage), niet alleen dat het steeds veranderde maar ook dat er zoveel aan de strijkstok bleef hangen.
Ik kom thuis en pak bij mijn kop koffie deel 7 van Lemony Snicket en lees:
"waarom heeft de raad zo veel regels?" vroeg Violet.
"waarom heeft wie dan ook zo veel regels?"vroeg Hector schouderophalend. "Zodat ze de baas kunnen spelen over andere mensen, denk ik. ...."
Laatst gewijzigd door Marjo op 16 Jun 2006, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 16 Jun 2006, 14:06

Wat is de 4de strijkstok?
Tja, er zijn veel te veel regels maar zonder regels zou het dan geen chaos worden? Er zullen altijd bazen zijn die de regels bepalen en volgers die de regels naleven. Alleen moeilijk als het net een regel is die tegen je ingaat. Nou, tegen je ingaan is niet het juiste woord maar beter een regel waar je niet mee akkoord gaat. Mijn man is zelfstandig tuinier en moet ook duizende regels naleven betreffende sproeistoffen, veiligheid, snoeiafval,..... Het kost handenvol geld (da's juist) en je hebt er op het eerste zicht niets aan maar als je alles zo maar dumpt waar je wilt :shock: Om een voorbeeld te geven: sproeistoffen en bemesting moet in een afsluitbare kast bewaard worden. Enerzijds ambetant want die kast neemt plaats in, je moet een kast kopen die bijna een kluis is, waar niet iedereen zo maar inkan,.... MAAR zo ben ik op mijn gemak want ik weet dat onze kinderen of andere kinderen er ook nooit in kunnen en "vergif" nemen. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen....

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2006, 21:19

Natuurlijk is dat zo, maar je kan overdrijven met regelgeving. Dat bedoelde die winkelier, en dat bedoelt Snicket denk ik ook. Ken je die uitdrukking niet, dat er veel aan de strijkstok blijft hangen? Dat betekent dat er mensen zijn die ervan profiteren zonder dat ze er iets voor doen.
Deel 7 is uit. Het is een van de betere, vond ik, maar mijn dochter vond van niet..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2007, 15:00

Deel 8 heet Het horror hospitaal, en is weer een lekker spannend deeltje. Misschien komt dat ook doordat ik al een hele tijd niets meer over die Ellendige avonturen gelezen had?
Maar in dit boek dreigt Violet onthoofd te worden..de avonturen zijn zoals in ieder boek: te gek om los te lopen, en dat doet het dus..los lopen.
Maar hier komt ene Jacques Snicket op de proppen, er er wordt gehint naar "Snicket-branden"..wat heeft die Snicket met de schrijver te maken, of beter gezegd, wat heeft de schrijver met die branden te maken? Tja, dus toch weer op naar deel 9...

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Jul 2007, 15:09

Nou krijg ik ook weer zin in de boeken :? Had nochtans gezegd dat ik ze niet meer zou lezen. Had onlangs nog een spel gezien waar de wezen in speelden of beter gezegd een computerspel naar aanleiding van de boeken.
Was benieuwd naar het spel maar had niet de tijd om er eens naar te kijken.

Inge

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 02 Mar 2008, 17:34

Gisteren zag ik toevallig deel 7 bij de bieb liggen. Meteen meegenomen dus. Was alweer een tijdje geleden dat ik aan de ellendige avonturen van de Baudelaires begon, dus na lange tijd is het best weer leuk.
Zojuist dichtgeklapt, nog lekker nagenietend. Op naar deel 8!

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2008, 14:27

Deel 9 heet De Koude Kermis..en speelt op een kermisterrein in een afgelegen gebied.
De Baudelaires worden per ongeluk door graaf Olaf zelf in zijn auto meegenomen. De slechterik weet niet hoe vlak bij zijn prooi is..en gelukkig ontdekt hij het ook niet. De kinderen vermommen zich als freaks, en moeten dan ook optreden op de kermis. Intussen zoeken ze een manier om weg te komen..
Er worden raadsels opgelost, er komen raadsels bij..dus op naar deel 10!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten