Evert Hartman: Het onzichtbare licht (11+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25876
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Evert Hartman: Het onzichtbare licht (11+)

Berichtdoor Marjo » 19 Dec 2004, 15:04

Een meisje dat de 'gave" heeft komt veel problemen tegen. Hoe gaat ze er mee om..Hartman heeft er een spannend verhaal omheen geschreven.

Het onzichtbare licht

Leny, een meisje van een jaar of elf, ziet en ervaart dingen die toch wel vreemd zijn: ze ziet een man in haar kamer staan en verschijnen er lichtkransen om mensen heen. Maar ze ziet een ook hand met een mes boven water verschijnen; ze heeft angstaanjagende dromen, die nog deels uitkomen ook, en daar wordt ze bang van..
Haar schoolwerk lijdt eronder, zo erg dat een leraar haar aanspreekt. Deze man brengt haar in contact met een helderziende, en het gesprek met deze man kalmeert Leny. Want het kleine beetje dat ze vertelde aan haar ouders en vriendin viel niet in goede aarde. Vooral haar vader wilde haar niet geloven, en ze moest toegeven dat het ook allemaal erg vreemd was..maar de verschijnselen namen alleen maar toe. Met hulp van de helderziende weet ze haar gave in goede banen te leiden.. Behalve dat het verschijnsel helderziendheid met alle aspecten duidelijk verteld wordt, is dit ook een spannend boek. Hartman haalt er moord en verraad bij, beschrijft het hele proces van ongeloof, wantrouwen en afkeer bij de mensen om Leny heen.
Mooi boek.

ISBN: 9060695046 Uitvoering: gebonden

© Marjo

Meer informatie over Evert Hartman, klik http://www.kjoek.nl/schrijvers.php?schr ... rteren=e-h


Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2004, 22:35

Fascinerend onderwerp Marjo.
Het lijkt me erg lastig als je dat hebt, vooral al je vreselijke dingen 'ziet'.
Wie gelooft je? Geloof je het zelf wel?
Het blijft altijd een mysterieus iets, wat nooit echt geaccepteerd wordt.

Bernadet

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 20 Dec 2004, 14:28

Dit is één van mijn favoriete jeugdboeken. Het is mij altijd bijgebleven, Hartman schrijft onderhoudend. Bovendien is hij nog steeds erg populair onder scholieren. Prima boek!

Marjo
Berichten: 25876
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Dec 2004, 14:32

Om te weten of Hartman inderdaad een goede schrijver is (voor mij) zou ik dus meer van hem moeten lezen..

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 20 Dec 2004, 15:50

'Vechten voor overmorgen', 'Gegijzeld', 'Morgen ben ik beter', 'Buitenspel', 'Niemand houdt mij tegen', 'De voorspelling' en natuurlijk 'Oorlog zonder vrienden'. Daarnaast nog zijn versie van de omzwervingen van Odyseus: 'De vloek van Polyfemos' en twee schitterende bijbelverhalen naar eigen hand gezet: 'Het bedreigde land' en 'De droom in de woestijn'. Ik heb ze allen gelezen en heel eerlijk: geen één is mij tegengevallen. Ook niet na herlezen. 'Niemand houdt mij tegen' is overigens aardig; een roman in de toekomst waarin het heden hier en daar dicht bij zijn beeld toentertijd komt. Dat zegt overigens wel iets over zijn realistische schrijfwijze en tegelijkertijd rijke fantasie. En áltijd die open eindes, tandenknarsend legde ik het boek weg om er een einde aan te dromen. Heerlijk, die herinneringen.

Groet, Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op 20 Dec 2004, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke

Berichtdoor ineke » 30 Jan 2005, 13:24

ik vin het een prachtig boek
echt waar ik weet niet hoe je het geschreven hebt ik vin het echt mooi :)

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 30 Jan 2005, 14:54

Alle boeken van Evert Hartman heb ik met mijn meiden meegelezen. Prachtige verhalen, spannend, realistisch, echt geloofwaardig. Ik heb er toen erg van genoten, dat weet ik nog goed. Leuk dat we deze schrijver weer tegenkomen. Zo zie je maar weer, wat goed is beklijft.

selene mirrorway

Berichtdoor selene mirrorway » 13 Feb 2005, 20:58

Ik vind het een prachtige boek :D !!!
Het is een van mijn lievelings boeken en het heeft me aan het denken gezet. Het lijkt me echt heel moeilijk als deze gave hebt. Evert hartman is een van lievelings schrijvers vooral "morgen ben ik beter" vond ik mooi ik herkende mezelf erin. Ik weet niet hoe hij het doet zoveel mooie boeken schrijven :D

Bov

Berichtdoor Bov » 28 Apr 2005, 13:56

yo het lijkt me wel erg als je die dingen ziet


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten