Martine Letterie: De schaduw van het verleden (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Martine Letterie: De schaduw van het verleden (13+)

Berichtdoor Marjo » 12 Nov 2004, 13:00

Hoe kinderen van "foute" mensen lijden onder de keuze van hun ouder(s)

[b]De schaduw van het verleden[/b]

Ik ben dol op de historische boekjes van Letterie, maar deze is zeker niet haar beste.
Het gaat over Peter, die met zus en ouders in een Drents dorp komt te wonen, omdat zijn vader daar een kruidenierswinkeltje heeft, nu diens vader overleden is.
De eerste de beste dag overkomt Peter al iets vreemds: hij wil zijn boeken voor school bestellen, maar wordt door de eigenaresse van de winkel weggejaagd: "je vader en opa hebben mijn familie vermoord, ik verkoop jou niets!"

Peter is flink geschrokken, maar doet hier verder niets mee. Hij vertelt het ook aan niemand.
De winkel draait niet, er komt geen mens kopen. Op school, bij Peter en zus Monique vlot het ook allemaal niet: niermand wil met hen omgaan. Als Peter de dagboeken van zijn vader vindt, en leest hoe die overtuigd NSB-er was, weet hij waarom de mensen hen zo behandelen. Gelukkig zijn er ook mensen die zich er niets van aantrekken.

Ik vind het verhaal wat slap, maar het thema is natuurlijk prima. Voor de jeugd zal het ook makkelijk weghappen.

Uitgever Ellessy, ISBN 9070282798 Verschijningsdatum 4/2001 Bindwijze Paperback Aantal pagina's 146 blz.
Leeftijd 13 en ouder.

© Marjo, november 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44132
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Nov 2004, 14:34

Lijkt me toch wel een behoorlijk heftig verhaal marjo!
Die moeder wist van niets? Ik bedoel dat haar man NSB-er was geweest?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Nov 2004, 17:28

De moeder speelt eigenlijk geen rol. Alleen op het einde, als ze eindelijk!! opkomt voor haar kinderen.
Jammer dat ik deze vraag niet eerder wist, ik had het Letterie kunnen vragen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44132
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Nov 2004, 17:46

Ja gemiste kans Marjo!!
Ik vind het al bijzonder dat mensen historische boeken kunnen schrijven, je moet je zo enorm verplaatsen in die tijd en oppassen dat je geen fouten maakt. Bijv. in dit verhaal zeggen dat haar mobieltje ging of zo.

Vertelde Martine Letterie nog hoe ze zich voorbereid op zo'n historisch boek? Is het veel speurwerk? Hoe komt ze aan die onderwerpen?
Vertel, vertel...

Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Nov 2004, 10:18

Tuurlijk heeft ze dat allemaal uitgebreid verteld. Ze woont dus dichtbij Zutphen, en daar in de omgeving vindt ze veel inspiratie.
Ze is opgegroeid, bijvoorbeeld, met het bestaan van die werkkampen, waarover ze schrijft in "ver van huis". Hier in Brabant hebben die dingen niet bestaan, en dan ken je ze dus niet.
Ze heeft een studie oud Nederlands gedaan, en daar zit ook veel geschiedenis in.
Ze leest over iets historisch en wil daar dan een verhaal van maken.
Er staat een kasteel in Vorden, waarvan de geschriften nog bewaard zijn, en door die te onderzoeken, en de omgeving heeft ze een hele serie kunnen maken rondom een ridder. Die is in haar eerste boek 8 jaar en in het laatste 15. Wisten jullie dat je in die tijd op je 8e het huis uitmoest, als je toevallig in zo'n riddergezin geboren wordt?
Zo maakt ze dus gebruik van veel feiten die ze gevonden heeft, en daar verzint ze omheen. Ridder Berend van de boeken is zelfs helemaal nagespeeld in Vorden!! Echt leuk!
En ze heeft haar stamboom uitgezocht, en daar dingen gevonden waarvan ze meer wilde weten, en vertellen..
Erg leuk allemaal..ik wou dat ik het kon!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44132
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2004, 13:33

Hee wat leuk, ik ben in kasteel Vorden geweest.
's zomers is het op bepaalde dagen te bezichtigen.
Het kasteel ligt aan de Pieterpad route.

Hier nog een leuke link van Martine Letterie over de boeken rond kasteel Vorden
http://www.martineletterie.nl/berend.htm

Ja net wat jij zegt Marjo, ik wou dat ik het kon!

Bernadet


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten