Martine Letterie: Ver van huis (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25874
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Martine Letterie: Ver van huis (13+)

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2004, 10:18

Historisch boek voor jongeren van ca 13 en ouder.
De schrijfster put uit haar eigen familiegeschiedenis

Ver van huis


Dit is een stuk geschiedenis waar ik nog nooit van gehoord had. In het begin van de 19e eeuw zijn er om de armoede (en de misdaad die daar het gevolg van was) te bestrijden in het oosten van het land kolonieën opgericht.
In Drente, Friesland en Overijssel werden de armen opgevangen: ze kregen werk, en de kinderen gingen een deel van de dag naar school. Maar werkten ook.
Er was strenge controle, waardoor niet iedereen het er uit hield. Dan kon het zijn dat ze naar een strafkamp gestuurd werden, Ommerschans, dat daar ook opgericht was. Of ze belandden aan de rand van de kolonie, in erbarmelijke omstandigheden.

Martine Letterie duikt in haar eigen familiehistorie, zoals ze vaker doet in haar boeken en schrijft over twee zusjes die naar het kamp gestuurd worden.

Dit is een erg leuke manier om kennis te maken of meer te lezen over de tijd die achter ons ligt.

Amsterdam: Uitgeverij Leopold 1998) 120 bladzijden ISBN 90-2583-987-8
Geschikt voor ca 13 jaar en ouder

© Marjo, september 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2004, 15:15

Ik vind het een beetje verwarrend verhaal Marjo.
Arme mensen werden opgevangen in kolonieën en kregen werk, kinderen gingen naar school maar moesten ook werken en er werd streng gecontroleed. Wat moest er dan gecontroleerd worden? Of die kinderen wel werkten? Of ze wel naar school gingen? Was de straf daarvoor het strafkamp of moest je dan ergere dingen gedaan hebben?
Waren die kolonieën een soort barakken en als je aan de rand zat, zat je dan in een hele slechte barak of zo?

Groetjes
Bernadet
P.S. je zegt vast lees het maar, maar ik heb nog zoveel te lezen dat ik daar voorlopig niet aan toe kom. Dus please, please, vertel, vertel.

Marjo
Berichten: 25874
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2004, 21:21

Vooral in de grote steden moesten mensen leven van de bedeling, en dat kostte die stadsbestuurders erg veel geld. Nu konden ze de armen mits gezond en in staat om te werken naar die kolonieën sturen, daar betaalde het stadsbestuur dan voor, en met de armen werd een contract getekend dat ze zolang in de kolonie moesten werken tot ze dat terugverdiend hadden. (bv 1600 gulden voor tien jaar).
Omdat het om geld ging, was er dus die controle: er moest wel gewerkt worden. En de kinderen moesten netjes opgevoed worden in hun gastgezinnen, en keurig naar school gaan. Het was de bedoeling dat kinderen een beroep leerden en dus, eenmaal terug in de stad, hun eigen kost konden verdienen.
Zowel degenen die zich niet in dit gareel schikten in de kolonie als mensen die in de stad zich al misdragen hadden werden naar de strafkampen gestuurd.
Bedenk dat het 1830 was, heel gewoon dat kinderen al vanaf een jaar of zes werkten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2004, 17:06

Bedankt voor de uitleg marjo.
Ik had wel eens van de kolonieën gehoord maar wist eigenlijk nooit wat dat inhield. Het zal er niet echt prettig geweest zijn. Het zal ook geen 36 urige werkweek geweest zijn daar.
Lukte dat wel met die kinderen? Ik bedoel dat ze later hun eigen kost konden verdienen of stond dat er niet in?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25874
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2004, 19:59

Nee, dat stond er niet in, maar het was wel de bedoeling. Het zal brave luidjes wel gelukt zijn denk ik

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Nov 2004, 14:26

Heb het boek uit. Erg goed en duidelijk geschreven. Ook leuk dat er archiefmateriaal bij is gedaan.
Op zich was het idee niet verkeerd, het zal voor menigeen toch een welkome oplossing zijn geweest. Het was wel behoorlijk streng maar ja het was ook een heel andere tijd. Arme kinderen gingen in die tijd zelden naar school en een beroep leren zat er waarschijnlijk helemaal niet in, ik denk dat het merendeel dienstmeid werd. Ook was er voldoende te eten in die kolonieën.
Ik denk dat het toen voor de meeste armen echt een heel zwaar leven was, volgens mij is dit idee voor velen een geschenk geweest.
Ga toch eens wat meer opzoeken over die kolonieën.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Nov 2004, 14:38

Hier is een mooie duidelijke website over frederiksoord

http://www.mvwfrederiksoord.nl/

Bernadet

Marjo
Berichten: 25874
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Nov 2004, 15:38

Wat een interessante site, Bernadet, zo leer je nog eens wat.
De opzet is dan misschien bevoogdend maar inderdaad zijn er velen van een armzalig bestaan in de goot gered. Wat je zegt, die tijd was anders, het zou nu niet meer kunnen..
Kijk maar naar de ama's in Vught!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten