Jennifer Donnelly - Met de noorderzon (14+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jennifer Donnelly - Met de noorderzon (14+)

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2004, 11:15


Met de noorderzon


Een crossoverboek bij uitstek! Ik vond het bij de C-boeken, maar ik vraag me af of kinderen dit allemaal begrijpen.

Mattie heeft geen moeder meer, haar oudere broer is weggelopen, en zo doende moet zij zorgen voor haar jongere zusjes, want haar vader is een nurkse man die alleen maar oog heeft voor het werk op zijn armoedige boerderij in Noord-Amerika. Mattie wil graag leren, verhalen schrijven, maar haar vader vindt dat niet nodig, ze moet maar helpen op de boerderij.
Gelukkig wordt ze gesteund door Weaver, een kleurling (thema: rassendiscriminatie) en door haar lerares die weggelopen is van haar man omdat ze tegen zijn zin gedichten schreef (thema: vrouwenemancipatie).
Om toch het geld bij elkaar te krijgen dat nodig is voor haar studie werkt Mattie in een hotel waar twee jongen mensen verdwenen zijn. De vrouw wordt gevonden, zij is verdronken. Mattie is de enige die haar geheim kent. Er zit zoveel meer nog in dit boek, geen beginnen aan. Op de flap staat weer eens literaire thriller, nou ja... .

Omdat het in de bieb bij de jeugdafdeling staat, zet ik het bij kinderboeken, maar het is volgens mij niet te bevatten voor kinderen. Er zitten zoveel thema's in verwerkt.
Spannend is het zeker, je leest maar door!

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2004, 18:10

Marjo, je schrijft...
Op de flap staat weer eens literaire thriller, nou ja... .

Wat bedoel je daar eigenlijk mee, dat tegenwoordig alles het stempel literaire thriller krijgt? of dat het geen literaire thriller is?
Zo te lezen vond jij dat er te veel onderwerpen in behandeld werden, is het dan nog wel leesbaar? Komt er dan wel uit wat er bedoeld wordt, of wordt alles even aangetipt? Wordt alles eventjes genoemd en hup naar het volgende vraagstuk?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2004, 10:39

Een beetje het laatste. De onderwerpen worden heel summier behandeld, binnen het verhaal, en inderdaad kreeg ik het idee dat het dan weer hup naar het volgende was.. Het doet niets aan de leesbaarheid af, zeker voor de jeugd (als die het al leest) niet, maar het deed mij een beetje aan Carry Slee denken, die propt ook altijd vanalles in haar boeken. Overigens schrijft Donnelly beter dan Slee
En die literaire thriller, nou ja, ik kan daar niet mee uit de voeten."De verborgen geschiedenis" vond ik een literaire thriller, maar dit boek niet. Er wordt te weinig diep ingegaan op die onderwerpen, die thema's.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2004, 14:01

Heb nog nooit wat van Carry Slee gelezen geloof ik.
Ik zag haar op t.v. en schrok eigenlijk van haar, zeer aanwezige vrouw.

Het lijkt me een boek dat je samen in een klas kan lezen zodat de onderwerpen nader besproken kunnen worden. Heb je gelijk een mooie aanleiding dan.
Ja en literaire thriller, ik vind dat sowieso al een vreemde kreet.
Nicci French boeken vallen ook onder literaire thrillers en ik begrijp dat niet zo. Maar ik heb dan ook maar EEN boek van hun gelezen, ik vond dat genoeg. Om dan een echt oordeel te hebben is onmogelijk natuurlijk.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Sep 2004, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten