Bobje Goudsmit - Loservirus (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Sarah2105
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 Mei 2006, 10:51
Locatie: Rotterdam
Contact:

Bobje Goudsmit - Loservirus (13+)

Berichtdoor Sarah2105 » 05 Mei 2006, 10:18

LOSERVIRUS door Bobje Goudsmit, een recensie.


1De titel van het boek dat ik gelezen heb is Loservirus en het is geschreven door Bobje Goudsmit. Het is uitgegeven in april 2004 bij uitgeverij Holland. Het heeft 128 bladzijden en kost in de winkel € 11,75. Het boek is nog niet genomineerd (geweest) voor prijzen.

2 In het boek wordt niet veel moeilijke taal gebruikt, dus het was makkelijk om te lezen. Toen de schrijfster Bobje Goudsmit op school kwam, legde ze uit dat ze de bedoeling heeft op die manier geen moeilijke boeken te willen schrijven, maar dat er altijd wel een ingewikkelde verhaallijn in haar boeken zit. Zo is het ook met Loservirus. Er zijn twee hoofdpersonen, Florian en Roderick, en hun verhalen lopen door elkaar heen. Dat vind ik leuk om te lezen, en ik vind dat in dit boek op een goede manier omschreven. Als de twee hoofdpersonen elkaar tegenkomen, bekijk je zo’n ontmoeting van twee kanten: de kant van Roderick en zijn vrienden, en de kant van Florian.

3 Het verhaal gaat over Florian, een jongen van ± 17 jaar, en over Roderick, een jongen van dezelfde leeftijd. Florian en Roderick zitten allebei op het Vergiliuslyceum, een school waar je er niet bij hoort als je geen merkkleding draagt. Florians vader heeft een jaar geleden zelfmoord gepleegd, en sindsdien zitten hij en zijn moeder in de financiële problemen. Hierdoor kan hij geen merkkleding meer kopen, en nu wordt hij als een ‘loser’ beschouwd op school. Roderick is de populairste jongen van het Vergilius, en hij haat Florian. Hij maakt hem het leven zoveel mogelijk zuur, en Florian wordt in de klas totaal buitengesloten. Maar op een dag komt Margje in de klas, een meisje dat voor lange tijd in het buitenland gewoond heeft. Tot ieders verbazing gaat ze naast Florian zitten. Iedereen denkt dat dat rare kind wel snel zal ontdekken dat hij besmet is met ‘het Loservirus’, maar ze blijft bij Florian. Eerst moet Florian niets van haar hebben, maar al gauw vindt hij haar aardiger en aardiger, en na een tijdje zelfs leuk. Hij gaat met haar mee naar huis, en ze zoenen met elkaar. Roderick is heel jaloers op hen, want hij had eerst voorgenomen om Margje te versieren. Ondertussen is hij bezig met een demonstratie op school: er heerst op het Vergilius namelijk een kauwgomverbod, dat zo streng is dat als je met kauwgom betrapt wordt je meteen van school geschorst word! Roderick wil ervoor zorgen dat op een bepaalde datum heel de school kauwgom zal eten, zodat de directeur wel móét toegeven. Hij kan toch geen 1124 leerlingen tegelijk van school sturen?

4 Florian is ondertussen stapelverliefd op Margje, en zij op hem. Maar als Margje wil weten wat er met Florians vader gebeurd is, wil hij het liever niet aan haar vertellen. Maar als ze er echt naar vraagt, vertelt hij het haar: zijn vader had, om een bedrijf te beginnen, veel geld geleend bij Roderick zijn vader. Toen het bedrijf failliet driegde te gaan, verkocht Rodericks vader het snel, waardoor het bedrijf gered werd, maar Florians vader al zijn geld kwijt was. Een paar mislukte sollicitaties daarna zorgden ervoor dat Florians vader volledig depressief werd en besloot er een eind aan te maken. Het ergste was nog, dat hij nog niet dood was toen Florian hem bevroren vond. Hij ging pas dood in het ziekenhuis…

5 Roderick heeft onderwijl een actie georganiseerd, alle leerlingen zullen morgen in de pauze kauwgom eten. Maar dan wordt hij bij de directeur geroepen. Het blijkt dat Rodericks vader hem een mail heeft gestuurd, met daarbij een bijlage naar de e-mail die Roderick naar alle klassenvertegenwoordigers heeft verzonden! Als Roderick de actie niet stopzet, zal hij van school gestuurd worden! Nou, stopzetten gaat allang niet meer… Dan zoekt hij hulp bij Margje en Florian. Margje neemt de verantwoordelijkheid voor de actie en helpt Roderick zo. Het boek eindigt met dat ze met hun actie op de televisie komen.

6 Ik vond het boek erg populair geschreven, maar het was wel een meeslepend verhaal. Wat ik er vooral leuk aan vond heb ik al eerder genoemd: de ingewikkelde in elkaar lopende verhaallijn.eerst ontmoet je Florian, daarna Roderick, en dan begint hun verhaal.In het hele boek komen ze elkaar ongeveer vier keer tegen, en het boek is gevuld met deze ontmoetingen, alsof de schrijfster daar naar tóé schrijft. Verder vallen aan het einde veel puzzelstukjes in elkaar, en dat was wel fijn, want puzzelen was het!

7 Het enige wat minder leuk was aan het boek, is dat ze op het eind ( Florian en Roderick) vrienden van elkaar worden, maar wat toch niet helemaal klopt. Het is natuurlijk moeilijk om een einde aan je boek te schrijven, maar het had volgens mij wel anders gekund. Het is een beetje raar dat Roderick en Florian eerst aartsvijanden waren, en dat ze dan opeens wél met elkaar samen kunnen werken! Dus, dat had ook wel anders gekund. Bijvoorbeeld dat Margje er voor zorgde dat ze elkaar niet in de haren zouden vliegen, maar dat ze toch samen moesten werken. Ik vond het ook wel logisch als Roderick straf zou hebben gekregen, maar nu laat hij Margje ervoor opdraaien de actie te hebben georganiseerd! Naar mijn gevoel kan dat gewoon niet, Margje haatte hem eerst ook, en dat zou ze niet over haar kant laten gaan!
Dus, dat was even iets wat ik aan te merken had op het boek. De rest was leuk, maar het einde vond ik minder.

Dit was mijn versie van de recensie :)
Groetjes Sarah
Het ergste van dood zijn zei ze, is dat je dan geen kersen meer kan eten (Jan Wolkers, Turks Fruit.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2006, 10:31

Wat een mooie recensie Sarah2105 en welkom hier!

Ik heb koffer gelezen van Bobje Goudsmit, ook bij dat boek had ik dat ik vond dat dingen niet klopte.
het ging ook om een geheim waar niemand over wilde spreken en ineens wordt het toch verteld en daarna gebeuren er ook dingen die niet helemaal kloppen, die wel érg toevallig zijn. Maar het las wel lekker weg.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Mei 2006, 23:56

Heel mooie bespreking, Sarah.
En welkom op Leestafel. Altijd leuk dat iemand de moeite doet om recensies te schrijven.
Goed ook hoe je het verhaal beschrijft en je bedenkingen over de afloop van het verhaal weergeeft!
Ik heb hier nog een boek van Bobje Goudsmit liggen (las nog niks van haar). Misschien moet ik daar maar aan beginnen, maar eerst nog Dimitri Verhulst uitlezen en heel wat opzoeken ivm met gedichten....
Hopelijk kom ik er gauw toe.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2006, 12:36

Loservirus

Dit is er een uit dezelfde serie als 'de koffer'. Waar de koffer barstte van toevalligheid, komt in dit boek tegen het eind ook wel ongeloofwaardig over. Beetje EO-achtig, of mag ik dat niet zeggen?

Florian zit op het Vergiliuslyceum. Een kakschool, waar vooral de leerlingen uit zijn klas veel aandacht besteden aan hun uiterlijk. Waar je een loser bent als je geen merkkleding draagt. Tot een jaar eerder deed Florian vrolijk met hen mee, maar als zijn vader gestorven is, raakt zijn moeder in financiële problemen. Ze moeten verhuizen naar een veel mindere buurt, en geld voor bijzondere dingen is er niet meer. En ineens ligt hij er uit in de klas..
Op een dag komt er een nieuw meisje op school en dat rare kind gaat naast Florian zitten. Ach, denken de anderen, ze zal wel gauw inzien dat hij een loser is. Maar nee, ze blijft bij Florian..en Roderick, de 'leider' van de klas is jaloers.
Ik houd er mee op denk ik, boeken uit deze serie te lezen. Beetje bouquetreeks voor de moderne jeugd.

Paperback | 128 Pagina's | Holland Uitgevers | 2004 ISBN: 9025109284
Vanaf ca. 13 jaar

© Marjo, december 2005
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jul 2009, 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Sarah2105
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 Mei 2006, 10:51
Locatie: Rotterdam
Contact:

Berichtdoor Sarah2105 » 17 Mei 2006, 14:45

Ik had hem gemaakt voor Nederlands, als Praktische Opdracht :)

Groetjes Sarah
Het ergste van dood zijn zei ze, is dat je dan geen kersen meer kan eten (Jan Wolkers, Turks Fruit.)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2006, 14:46

Dat had ik al door..zo grondig doe je het niet als er geen dwang achter zit! Grapje hoor..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2006, 19:55

Nou Sarah ik vind het een mooi verslag! Ik hoop dat je er een goed cijfer voor had!

Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2006, 23:57

Zeker is het een mooi verslag, je had vast een goed punt!
Ik moet er gewoon niet aan denken dat ik het zo bij ieder boek zou moeten doen! t'ís de kift, moet je maar denken..


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten