Anne Provoost - Vallen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Anne Provoost - Vallen

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2022, 19:51

'Er is iets met hem. Ik weet niet wat, maar het is gewelddadig. Ik heb het gevoel dat ik geweldig verliefd op hem zou kunnen worden. Hij is intelligent. Hij is naar alles benieuwd, een journalist in hart en nieren.'

Aan het woord is het meisje Caitlin. Zij is bevriend met de ik-verteller van het verhaal, Lucas. Hij is met zijn moeder in het huis van zijn pas overleden grootvader, waar ze iedere zomer hun vakantie doorbrachten. Nu dus toch ook maar, vond zijn moeder.
Lucas was er niet blij mee, de hele zomer in een gat, waar hij niemand kent. Tot zijn verrassing is Caitlin er, het meisje dat hij jaren geleden al heeft leren kennen. Er was iets met haar, Lucas mocht niet met haar omgaan. Maar deed dat wel! Nu dus ook.
Lucas hoort nu pas dat er iets gespeeld heeft in het verleden, tussen zijn grootvader en het hoofd van het nonnenklooster dat achter hun huis ligt en waar Caitlin met haar moeder logeert. In de oorlog zijn er vijf nonnen gefusilleerd. Daar zou zijn grootvader schuldig aan zijn.
In het dorp waar ze verblijven zijn steeds meer mensen van buitenlandse afkomst komen wonen en zij zouden zich schuldig maken aan diefstal, waarbij ze huizen binnensluipen. Lucas' moeder vindt dat maar niks, en Lucas besluit een alarmpistool te gaan kopen.
In de winkel ontmoet hij Benoit, waarvan Lucas niet - maar de lezer wel - begrijpt dat deze man een aanhanger is van extreemrechts. Hij weet Lucas te verleiden tot daden waarvan Lucas de gevolgen niet inziet.

Je kan je de vraag stellen of dit verhaal nog actueel is. Een boek uit 1994.
Ik denk van wel. Het laat zien hoe iemand een ander bespeelt: Benoit is een gladjakker eerste klas en Lucas (misschien) naïef.

Spreekt dit verhaal jongeren nog aan? Wordt het nog gelezen?
Ik heb geen idee.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten