Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2021, 18:28

Over Wereldoorlog I

Zie http://www.leestafel.info/beau-charlotte

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2021, 20:11

Meer adult dan Young? Vanwege het oorlogsgeweld zeker?
Doet me denken aan de boeken van Karen Dierickx en Willy Spillebeen. Maar je weet: wat mij betreft kan er nooit genoeg over geschreven worden, en voor steeds een nieuwe lichting jongeren: prima!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2021, 08:28

Ja het is wel te vergelijken met Dierickx en Spillebeen qua schrijfstijl, ik denk wel dat dit boek toch nog iets 'volwassener' is dan boeken van de andere twee schrijvers. Maar het doet er eigenlijk niet toe, het is gewoon een indrukwekkend boek of het nu voor kinderen is of voor volwassenen die het lezen.
Er staat achterop het boek ook geen leeftijdscategorie aangegeven bij Clavis, wat ze anders altijd wél doen. Alleen nur 285 (fictie 15+) en Young Adult.

Ik had nog enkele recensies gelezen over dit boek, geschreven door jongeren en het choqueerde me een beetje dat iemand het ook wel een beetje saai vond. Kennelijk is het besef er helemaal niet dat het écht gebeurd is, zo kwam de hele recensie ook over. Geen besef dat het over een échte oorlog gaat en dat wat beschreven wordt grenst aan de waarheid.

Volwassenen die het boek gelezen hadden schreven er over in woorden als beklijvend en indringend.

Dettie
die jouw 'commentaar' al hoort haha

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2021, 11:50

Ik begrijp het wel toch. Ik weet niet of die jongeren Vlaams dan wel Nederlands waren?
Zeker voor Nederlandse jeugd zegt de eerste wereldoorlog helemaal niets. En de interesse begint dus bij de Vlaamse jongeren ook te verdwijnen.
Wat hebben wij nog met de tachtigjarige oorlog ? Ok, dat is nog langer geleden, ik bedoel maar.
Toch, daarom moet dit soort boeken blijven verschijnen, moeten er over al die oorlogen geschreven worden. over de aanslagen, en al die foute gebeurtenissen. En natuurlijk wel op de goede manier.
Ik ben bang dat jongeren sensatie willen. En dat moest juist niet in deze verhalen voorkomen, hou dat maar voor de echte fictie.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2022, 21:10

Ik ben denk ik al te veel gewend aan dit soort boeken, en dan ken ik betere. Juist omdat het naar het einde toe sentimenteel wordt. Voor volwassenen is dat niet geloofwaardig, dus toch meer een Young Adult.
Maar wat ik eerder zei blijft gelden: nieuwe boeken over deze oorlog, dat blijft belangrijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2022, 09:43

Ik geef het op...


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beau Charlotte - Als ik er niet meer ben 15+

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2022, 13:15

Meningen verschillen nu eenmaal, kan je niets aan doen...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten