Adam Kay - Adams anatomie 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2021, 18:54

Het verslag werd al te lang, maar er is nog wel een dingetje. Een onbeantwoorde vraag. Eerst vertelt Kay dat je opperhuid waterdicht is, anders zou je immers ook al kan je zwemmen verdrinken onder water. Ok. Maar dan verderop: je hebt miljoenen poriën, gaatjes in je huid waardoor je kunt zweten.

Gaatjes en toch waterdicht...
Wie geeft een antwoord?

Lees meer: https://www.leestafel.info/adam-kay

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2021, 12:43

Gaatjes en toch waterdicht...
Wie geeft een antwoord?


Ons lijf heeft:
Alleen naar buiten gaande watergaatjes
Niet naar binnen gaande watergaatjes :-)

Je schrijft: het boek ziet er heel aantrekkelijk uit

Bedoel je de buitenkant? Die vind ik persoonlijk niet echt geweldig. Het stoot mij eerder af dan dat het aantrekt.

Maar wat je vertelt over het boek is wel heel leuk, en inderdaad die grappige taal! Dat zal zeker aanslaan.
En ondertussen van alles leren ook nog. Wat wil je nog meer!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2021, 08:42

Met die aansprekende kleuren en de afbeelding is het meteen duidelijk wat voor boek het is. En ik weet ook intussen wel wat kinderen aantrekt.
Dus ja, mijn oordeel over de buitenkant is positief.

Jaja, die watergaatjes, dat wil wat!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2021, 10:24

Ja ik ben er ook van overtuigd dat kinderen die omslag aantrekkelijk vinden, maar zelf vind ik het niet zo geweldig.
Het wordt allemaal zo'n eenheidsworst. Dit soort plaatjes zijn heel populair momenteel en ook de covers met doorkijkje zoals jouw mooie Kattenkasteelboek, dat soort vind ik overigens wel mooi.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2021, 12:32

Dit is altijd wel een puntje. Oordeel ik vanuit mezelf? Maar het boek is niet voor mij geschreven.
Probeer ik te kijken met de ogen van een kind? Zo goed en kwaad als dat kan dan.
Ik kies meestal voor het tweede. Bij kattenkasteel denk ik het bij de doelgroep goed valt, én dus bij volwassenen.
Je kunt niet verwachten dat de tekenaars zich bezighouden met een groep lezers voor wie zij niet schrijven of tekenen. Dus ja, eenheidsworst zal er altijd zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2021, 14:50

Ja dat klopt ook, ik kijk met ogen van de volwassene, en ik weet ook dat ik daar in feite niet op mag oordelen. Maar ik heb wel mijn eigen voorkeuren.
Ik vind de Loserboekencovers ook niet mooi, maar weet ook dat ze erg geliefd zijn bij kinderen, dus die covers zullen ze dan ook wel aantrekkelijk vinden. En er is altijd een soort hype in covers. De ene keer is bijv. foto's op de covers geliefd en dan weer tekeningen etc.

Het is dat je zo expliciet schreef dat je de cover mooi vond, maar meestal heb ik eigenlijk geen uitgesproken oordeel over covers van kinderboeken, juist omdat ik de doelgroep niet ben.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2021, 18:24

'Heel aantrekkelijk' vind ik niet hetzelfde als 'mooi'.
Maar misschien had ik erbij moeten zetten: voor kinderen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2021, 09:28

haha ja, zo kun je het ook zien, maar heel aantrekkelijk is in elk geval niet lelijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adam Kay - Adams anatomie 10+

Berichtdoor Marjo » 21 Okt 2021, 12:23

Boeken die aanspreken, het blijft lastig. Vandaag moest ik een voorraad boeken samenstellen voor groep 8. Het bleek dat ik als vanzelf dikke boeken koos! Want een collega wees me erop. Haar zoon zit toevallig in die klas, ze heeft er kijk op wat die kinderen willen. Er waren dus ook boeken waarvan ik gewoon weet dat ze leuk zijn, maar die er niet leuk uitzien. Die boeken komen dus ook nauwelijks uit de kast.
En nu ze in die bak voor groep 8 zitten is de vraag nog steeds of ze gelezen worden...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten