Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2021, 15:59


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Marjo » 20 Apr 2021, 18:39

Als ik jouw conclusie lees, zou ik helemaal niet denken dat het een boek voor jongeren is! De stijl is wel navenant?
Het lijkt me wel mooi.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2021, 20:00

Ja het is toch wel een jongerenboek, het gaat ook over twee jongeren van ca. 12-13 jaar. Het is alleen wel een serieus verhaal en niet zo'n popi-jopiehipperdepip verhaal.
Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Marjo » 21 Apr 2021, 08:29

Dat die jongens de personages zijn zegt niet veel. Er zijn wel boeken voor volwassenen waarin de hoofdpersoon kind is. Al is dat meestal een soort terugblik, waarin de schrijver zijn eigen jeugd terughaalt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2021, 10:24

Het verhaal gaat over de dingen die Emma en Levin meemaken, passend bij hun leeftijd. Het wordt ook verteld door Emma, zij wil gewoon terug naar Ierland en vertelt vanuit haar beleving daarover, in taal die bij haar leeftijd past.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Marjo » 21 Apr 2021, 11:49

Kijk, dan is het antwoord duidelijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2021, 12:05

haha dat staat allemaal ook inde recensie! Ook dat het door Emma verteld wordt. Alleen niet dat het in de taal geschreven is die bij haar past.
Maar het enige verschil met gewone jeugdboeken is dat het niet in hippe kekke taal is geschreven maar gewoon zoals zij het beleeft.
Eigenlijk wel lekker, ik word soms best moe van die flitsende, jongerenboeken met mailtjes en appberichten en zo.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Marjo » 21 Apr 2021, 19:36

Ik heb de vervelende gewoonte om te reageren om het laatste wat ik lees en dat is 'Alleen niet dat het in de taal geschreven is die bij haar past.'
En hier gaat het natuurlijk om. Hoewel het in een boek als Marcel van Mortier en nog vele anderen ook wel vanuit het kind geschreven wordt, terwijl die boeken echt geen kinderboeken zijn. Dat verschil zit 'm toch in de stijl, heeft niets te maken met wie de personages zijn.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Renate » 21 Mei 2021, 16:16

En ik kan me alleen maar afvragen wat die elektrische vissen in de titel zijn.
Ik weet natuurlijk wel wat elektrische vissen zijn, vissen zoals sidderalen en wat andere soorten vissen die elektriciteit op kunnen wekken om hun prooi te verdoven of te doden, maar ik kan hier niets over in de bespreking vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2021, 16:47

Dat kan ik ook niet melden Renate, want dan verraad ik teveel.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Renate » 21 Mei 2021, 19:48

Het boek zien te lezen dus.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Marjo » 21 Jan 2022, 13:06

Ik loop net over het winkelcentrum en hoor een klein manneke aan zijn moeder vragen: 'Mam, bestaan elektrische vissen?'

Op zich niet zo gek natuurlijk, maar ik heb net gisteren dit boek gelezen...
Ik zou waarschijnlijk helemaal niet opgemerkt hebben dat het geen hippe taal is. Het is wel meteen duidelijk dat het een boek is voor oudere kinderen - C-boek - en bij die boeken is eigenlijk nauwelijks sprake van hippe taal zoals jij waarschijnlijk bedoelt. Ik zou tenbminste geen voorbeeld kunnen noemen.
Afgezien daarvan: het is een heel mooi verhaal! En goed geschreven (dus)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2022, 14:22

Ik wist niet wat C boeken inhoudt, maar dat zijn 'boeken die geschikt zijn voor kinderen van 12 jaar en ouder' lees ik.

Zelf had ik overigens ook niet opgemerkt dat er geen hippe taal gebruikt is maar jij vroeg of het een boek voor jongeren is, of de stijl is wel navenant is, en daar gaf ik antwoord op.

Ik kan me niet voorstellen dat in de boeken voor die leeftijd geen hippe taal gesproken wordt. Er wordt toch heel veel met app- of mailberichten tussendoor gewerkt? Of gewoon taal gebruikt die wij vroeger niet gebruikten? Een beetje hedendaagse taal en hedendaagse communicatiemiddelen bedoel ik dus, waardoor het voor jongeren denkelijk aantrekkelijker lezen is.

Ik weet niet meer hoe het boek afliep, het verhaal zelf weet ik verder nog wel in grote lijnen...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Susan Kreller - Elektrische vissen 12+

Berichtdoor Marjo » 21 Jan 2022, 20:10

Dat met die appjes en zo, dat valt reuze mee in C-boeken. Maar nu je dat als kenmerk noemt, ja, Margje Woordrow en Ellen van den Boogaart doen dat zeker! Maar daar dacht ik niet aan, die staan niet bij ons op school. Dat is onderbouw middelbare en daar ben ik helaas nu minder van op de hoogte.
Ik bedenk nu dus: binnen de categorie C-boeken - zoals natuurlijk bij alle categorie - is er natuurlijk diversiteit.
We moeten het er maar op houden dat er ook voor elk wat wils is: mooie verhalen - zoals deze - voor de serieuzere lezer, of de serieuze momenten, en hippere boeken die inderdaad meegaan met de moderne media.
De schrijfster had dit verhaal ook in een andere vorm kunnen gieten, als een soort dagboek, of mailtjes aan een achtergebleven vriendin. Ik ben blij dat het niet zo gedaan is, maar dat had ook bij de leeftijd gepast.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten