Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2020, 13:30

Op de cover van dit boek zien we een vrije bewerking van een schilderij van de bekende kunstschilder Claude Monet (1840-1926)

lees verder http://www.leestafel.info/liu-hao

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Marjo » 07 Dec 2020, 16:07

Geschikt zeg je, voor kinderen vanaf vijf jaar. Maar wat halen die uit een boek als dit?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2020, 18:25

Het is gewoon ook een speels avontuur. Camille wordt opgepakt door de wind en zweeft door de lucht tot ze ergens neervalt. Daar ziet ze een man die ze een man die ze heel lief vindt. Het is dus ook een kinderverhaaltje.
Maar je kunt bijv ook aan dat kind vertellen dat die man een schilder is en dat hij Camille geschilderd heeft, eventueel ook de schilderijen erbij zoeken en dan vergelijken met de afbeeldingen in het boek etc. Zo kunnen kinderen kennis maken met kunst.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2020, 20:32

Gelukkig is het ook 'een speels avontuur'. Het ene kind is het andere niet, maar ik vind dat nogal wat voor een vijfjarige.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2020, 12:09

Ja ik schreef het er ook bewust bij dat het zeker geschikt was voor 5 jarigen.
Maar ik wilde er toch ook wel bij zetten wat mij allemaal opviel in het boek.

Dit is de flaptekst:
Een ode aan Monet voor kleine en grote kunstliefhebbers vanaf 5 jaar. De beroemde schilder Monet verloor zijn dierbare echtgenote Camille door een ziekte. Sindsdien leeft deze ‘muze van het impressionisme’ voort in de schilderijen die Monet van haar maakte, zoals het doek Vrouw met parasol uit 1875. Stel je voor dat een eenvoudig parasolletje haar terug naar de wereld zou kunnen brengen …

Een poëtisch prentenboek met illustraties gebaseerd op werken van meesters van het impressionisme.
Een ode aan Monet voor kleine en grote kunstliefhebbers vanaf 5 jaar.

Ik vraag me gelijk af of dit voor jou een meerwaarde geeft... Je bent nu al niet zo te spreken over dit boek :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2020, 12:22

Ik heb geen idee. Ik denk alleen dat zo'n jong kind die meerwaarde niet ziet. Natuurlijk is dat altijd dubbel als je een jeugdboek bespreekt. Wat je er zelf van vindt, is iets anders dan wat een kind vindt. Maar ja, jij bent dat kind nu eenmaal niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2020, 11:57

Nee, maar je kunt er zelf een meerwaarde aan geven voor ene kind door te vertellen over de schilder en laten zien hoe zijn schilderijen eruit zien en wat ze er in het boek van gemaakt hebben, ze lijken erg op de originele schilderijen maar dan met een eigen twist. Heel mooi gedaan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Liu Hao - De parasol van Camille 5+

Berichtdoor Marjo » 10 Dec 2020, 16:39

Natuurlijk kan dat. Maar dat bedoel ik dus: een kind van vijf is daar te jong voor. Denk ik toch.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten