Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2020, 16:56

Op zich een leuk verhaal maar toch rammelt het een beetje...

Zie http://www.leestafel.info/rob-geukens

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Marjo » 27 Aug 2020, 18:27

Er rammelt wel vaker iets in kinderboeken. Tenminste: er staan dingen die ik in een boek voor volwassenen niet zou accepteren. Ik denk dat kinderen het niet eens opmerken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2020, 21:17

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Kinderen zien het waarschijnlijk niet, maar soms hebben ze een logica waar je verbaasd van staat.
Ik ben wel een volwassene en lees dat ook zo en ik vind dat juist een kinderboek wel goed in elkaar moet zitten. Eigenlijk nog meer dan een boek voor volwassenen. Dit boek was niet slecht maar alles was wel heel toevallig...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Marjo » 28 Aug 2020, 07:42

En in kinderboeken kan dat, al ben ik ook een volwassene die dan zit te fronsen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2020, 11:15

Het boek gaat in de doos-voor-Marjo, kun je zelf oordelen. :D

Dettie
die zich altijd afvraagt of je de recensie gelezen hebt of alleen reageert op wat op het forum staat. :shock: :roll:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Marjo » 28 Aug 2020, 15:42

En waarom vraag je je dat af?
Het wisselt nogal. Vaak lees ik alleen je oordeel, niet de inhoud. Die wil ik namelijk niet kennen als ik het boek nog zou gaan lezen.

Ik vraag me af of ik zo streng zou zijn als jij. Ik merk het dan wel op, maar doe het af met 'och...'.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2020, 16:53

Haha ja, ik vraag me dat dan af omdat je vaak niet reageert op de inhoud van de recensie. Vooral als ik heel enthousiast ben over een boek is dat wel eens moeilijk, dan wil ik dat zo graag delen.
Maar het blijkt dus te kloppen dat je het regelmatig niet leest.

Denk je dat je mijn verhaal nog weet als je het boek in handen krijgt?
Vaak gaat er toch wel een flinke tijd overheen en ik verraad de clou nooit.

Ik ben over dit boek niet echt streng, ik ben ook positief, het is heel vlot geschreven en goed te volgen.
Maar ja, ik ben wel eerlijk, anders kun je alles wel alleen maar de hemel in prijzen, dat is ook weer niet de bedoeling.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Marjo » 28 Aug 2020, 19:47

Ik denk dat ik ook wel duidelijk maak wat me eventueel niet bevalt, maar ik ben misschien minder streng. Zeker als het om kinderboeken gaat, ik ben nu eenmaal niet de doelgroep.
Reageren zonder dat je het boek kent is heel lastig. Op het verhaal, de korte inhoud, kan ik niets aanmerken, want dat is de keuze van de schrijver. En wat jouw reactie is op dat verhaal, nou dat is haast per definitie anders dan mijn reactie zou zijn (hoewel we het ook wel eens eens zijn)! Die ik niet kan geven omdat ik het boek niet ken.
Dus ik kan alleen iets met jouw oordeel, Daar maak ik uit op of ik het wel of niet zou willen lezen.

Terug naar dit boek: Na een snelle scan, lees ik vanaf 'Wat volgt is een bijzonder verhaal dat soms wel vergezocht is etc. Hier vertel je niets meer over de inhoud. Wel een inhoudelijke reactie, waar ik dus niets mee kan. Alleen de algemene opmerking dat het rammelt, daar kan ik iets mee. Voor het overige moet ik toch echt eerst zelf het boek lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2020, 13:09

Op het verhaal, de korte inhoud, kan ik niets aanmerken, want dat is de keuze van de schrijver.

Ik raak altijd een beetje van slag van dit soort opmerkingen, omdat ik het niet begrijp. Met alleen stijl heb je geen verhaal.
Zonder het over de inhoud te hebben kan je toch nooit discussiëren over een boek? De inhoud, het verhaal, doet er toch ook altijd toe? Anders hoef je geen boek te lezen.
Je kunt de inhoud van een boek te zwaar voor een kind vinden of zo. Jij hebt bijvoorbeeld een hekel aan de boeken van Carry Slee, teveel thema's en dergelijke, dat gaat dan toch om de inhoud?

Als je bijv een historische roman leest dan is het juist alle informatie die je krijgt over die tijd, die verwerkt wordt in het verhaal, wat het boek maakt?
Natuurlijk is de stijl ook belangrijk maar het verhaal staat toch voorop? daar kun je van onder de indruk zijn of denken wat vreemd hoe die schrijver dat gedaan heeft enz enz.

Dettie
beetje confused

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2020, 12:36

Net de vloek van Voorst uit, dus daar kan ik wat zeggen over het boek, en over wat jij zegt.
Het is heel lastig aan te geven wat we bedoelen, er zitten zoveel aspecten aan schrijven. En aan lezen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2021, 20:35

Nou, eindelijk gelezen dan. En dan nu de hamvraag: heb je deel 3 ook ooit in handen gehad? Er moet nog een vervolg komen, denk ik zo.

Ik had dus echt geen idee meer wat we hier bespraken of wat jij in je verslag zei. Maar geen moment is het idee bij me opgekomen dat het allemaal wel erg toevallig is. Voor mij rammelde er niets.
Het enige wat mij verbaasde is dat die Vindeleer maar een paar pagina's krijgt, terwijl het wel 'zijn' serie is.
Verder vind ik het een prima verhaal, niet origineel, maar dan is ook niet nodig. Dit soort verhalen slaat altijd wel aan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2021, 21:02

Ik weet er nagenoeg niets meer van.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Rob Geukens - Op zoek naar de Vindeleer 2 De brand 10+

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2021, 21:47

Oei...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten