Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2020, 15:58


Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2020, 19:08

Dat is jammer. En ook niet ondanks dat leuk om te lezen?
Mind en Set, dat valt niet op hè! Dat van die koe, die 'hij' moet zijn, dat is echt fout!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2020, 20:50

Nee het zijn geen echte verhalen, het is meer een 'geval' wat daarna besproken wordt door Saartje Sop.
Ik vind de namen ook niet zo leuk eigenlijk.
Gebeurt me niet vaak dat ik een leerzaam kinderboek niet leuk vind.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Marjo » 03 Sep 2020, 19:04

Ik heb geprobeerd om onbevooroordeeld te lezen. Ik wist nog wel dat jij niet echt positief was, maar niet meer waarom.
Waar ik over viel is het feit dat er gesproken wordt over kinderen en dat het toch echt over dieren gaat. En die koe, het is alsof ze schrijfster af en toe vergeet dat ze een koe gebruikt heeft. Het is in totaal een keer of drie dat je echt uiers ziet, in de andere gevallen kan het een stier zijn.
Mij stoort niet de inhoud, wel de vormgeving.

De manier waarop de gevallen neergezet zijn, stoort mij niet. Per pagina wordt heel kort een situatie geschetst, en voor de boodschap gegeven wordt zijn er meer gevallen.

In het geval dat jij noemt is de boodschap: blijven oefenen dan gaat het beter.

De trainer doet een oefening voor en de kinderen doen het na; het volgende stukje een nieuwe oefening en Set luistert niet, dus het gaat niet goed; in het derde stukje troost Set Mind: goed naar de trainer luisteren dan gaat het goed.
Hieruit blijkt dat Set al geleerd heeft dat hij goed moet luisteren, en geeft nu op zijn beurt Mind die goede raad.
Saartje zegt dan: van fouten kun je leren. En er staat : wat heeft Set geleerd waardoor hij Mind kan helpen?

Volgens mij klopt dit allemaal wel, alleen: als het niet duidelijk is voor iedereen, slaat het alsnog de plank mis.
Er van uitgaande dat een kind dit boek niet in zijn eentje leest, maar met een volwassene erbij, komt het wel goed.

"Bijvoorbeeld in een verhaal luistert Set niet naar de voetbaltrainer daardoor doet hij een oefening verkeerd en zij valt op de grond. Op de volgende pagina mist Mind het doel en is verdrietig. Waarop Set zegt dat Mind maar goed moet luisteren naar de trainer! Dat voelt krom. Set deed het namelijk zelf ook niet.
Vervolgens heeft Saartje een groeigesprek dat gaat over fouten maken, leren van fouten en om hulp durven vragen. Je zou denken dat het aansluit op het voetbalverhaaltje rond Set en Mind. Maar in dat verhaaltje heeft Set gewoon niet geluisterd naar de trainer, en als Mind het doel mist gaat het ook vooral om het luisteren naar de trainer.
Kortom, je snapt de bedoeling achter het groeigesprek wel maar het wringt. Het gesprek vloeit niet voort uit de situatie, waardoor het zijn doel mist.'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2020, 10:43

De trainer doet een oefening voor en de kinderen doen het na; het volgende stukje een nieuwe oefening en Set luistert niet, dus het gaat niet goed; in het derde stukje troost Set Mind: goed naar de trainer luisteren dan gaat het goed.
Hieruit blijkt dat Set al geleerd heeft dat hij goed moet luisteren, en geeft nu op zijn beurt Mind die goede raad.
Saartje zegt dan: van fouten kun je leren. En er staat : wat heeft Set geleerd waardoor hij Mind kan helpen?


Ja je voelt de strekking wel maar het geheel rammelt.
Dat missen van het doel heeft niets te maken met luisteren naar de trainer, het is gewoon pech hebben.
Het verhaaltje gaat eigenlijk over twee dingen, niet luisteren en leren van fouten.
Maar ze gooien het op één hoop waardoor er verwarring ontstaat. Er had beter nog voorbeeld gegeven kunnen worden waarbij nog iets fout gaat omdat er niet geluisterd wordt.
Daarna kun je ook aanhalen dat het niet erg is om fouten te maken omdat je ervan kunt leren.
Het is een nuanceverschil die toch veel uitmaakt voor de duidelijkheid.

En zo vind ik meerdere verhalen rammelen. Het pikt steeds de kern er niet goed uit.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2020, 13:27

'Dat missen van het doel heeft niets te maken met luisteren naar de trainer, het is gewoon pech hebben'

Ha ha of de andere spelers en de trainer het daarmee eens zijn???
Het boek is naar de juf die met mindset werkt. Ik zal haar nog wel eens vragen of ze er mee kan werken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2020, 14:50

Ja haha ik kan het niet goed zeggen. Lastig hoor om te vertellen wat ik niet zo goed vind, om dat in woorden om te zetten is moeilijk.
Maar ja, ik denk dat je het nu wel weet.
Ben benieuwd wat die juf te vertellen heeft over het boek.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2020, 17:01

Heb je nog wat gehoord van de juf over dit boek?

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sara Meulenbroeks - De kracht van groeitaal ca. 6+

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2020, 20:19

Nee, ik heb het alleen maar afgegeven. Zal proberen er aan te denken!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten