Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2020, 11:13

Als meisje had ik al veel over De vijf gehoord, helaas de boeken waren voor meisjes 'te wild' volgens de bibliotheek, dus heb ik de boeken nooit kunnen lezen. Maar nu zijn ze heruitgegeven en kreeg ik eindelijk de kans om ze alsnog te lezen en... ik heb genoten!

Zie http://www.leestafel.info/enid-blyton

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Marjo » 11 Aug 2020, 13:06

Pas kwamen deze boeken nog voor in een moderne roman: de ouders moesten het kind steeds voorlezen uit de Vijf serie. Deze titel werd ook genoemd. De oude titel. In welk boek was dat, zit ik me nu af te vragen?
Straks weet ik het wel weer.
Maar ik heb ze niet alleen vroeger met plezier gelezen, ik heb er ook nog een aantal op zolder.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2020, 13:18

Ik had ze dus nog nooit gelezen en dit boek smaakt zeker naar meer. Gelukkig heb ik nog een deel gekregen dus binnenkort ook daar mijn verslag van.
Ja, ik denk dat veel mensen deze serie kennen en graag gelezen hebben. Leuk hoor dat je ze nog hebt! De taal zal wel heel anders zijn dan van dit deel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Marjo » 11 Aug 2020, 18:26

Dat hoop ik maar.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Renate » 31 Okt 2020, 21:47

Ik heb de boeken over De Vijf vroeger ook gelezen. Onlangs vond ik er nog een in een kist. Leuk om weer eens te lezen.
Gek trouwens hoe sommige jeugdboeken terugkomen en andere eigenlijk helemaal verdwenen lijken te zijn.
De boeken van Arendsoog (geschreven door J. Nowee en P. Nowee (de zoon volgde de vader op) zie je nog wel, maar de boeken over Pim Pandoer zie je helemaal niet meer, hoewel beide series wel worden genoemd in het nummer 'Karnemelk met bitterkoekjes' van Hennie Vrienten.
https://genius.com/Henny-vrienten-karne ... jes-lyrics

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2020, 16:10

Ik kende dit verhaal nog wel, al weet ik niet meer hoe de test precies was in de oude versie.
Ik vraag me af of ze nog in de smaak vallen deze verhalen. Ik vind het helaas toch een beetje oubollig. Gezapig zelfs.
Ik zal eens kijken of ik het gesleten krijg.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Renate » 04 Dec 2020, 16:18

Tja, de boeken zijn misschien wat gezapig en in zekere zin ouderwets. Aan de andere kant zou je Georgina (George) juist nu nog wel in een boek kunnen laten voorkomen (transgender avant la lettre?).

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enid Blyton - De vijf gestrand op Kirrin Eiland

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2020, 16:23

In een boek van vandaag zou je dan over de zieleroerselen van George lezen. Dat is hier dus niet het geval.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten