Henry Lloyd - Flin of de verloren liefde van een eenhoorn 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Henry Lloyd - Flin of de verloren liefde van een eenhoorn 10+

Berichtdoor Marjo » 10 Mei 2020, 11:02

Een eenhoorn met een identiteitscrisis, een dwerg met twee hoofden die Mono heet (geniaal) en een jongetje dat is opgevoed door twee arenden. Klinkt als een gek boek? Ja, best wel een gek boek. Al vindt Mono vooral de mensen gek.

‘Gek,’ verklaarde Mono, ‘is alsof je een mug in je hoofd hebt. Of een barst in je brein. Je weet nooit zeker wat een mens zal doen. Van een hert kun je op aan. Of van een beer. Of van een wolf. Maar van een mens nooit. De één kan je groeten en de ander slaat ineens de muts van je kop. Begrijp je? Dat is gek.’



Dit is een prachtig verhaal, je zou er ook van genieten, Dettie. Het is avontuur, er zijn magische elementen - Flin is opgevoed door arenden, een draak, de eenhoorn, de dwerg en een magisch bos - er is liefde - rivaliteit tussen de eenhoorn en de jongen om het meisje Solange. Er is een man die de macht wil, en juist hij is degene die moet zorgen voor het meisje. Maar zij is een flinke meid...

'Ze rechtte haar rug. Ze voelde zich op de een of andere manier sterker nu. Ze had iets doorstaan waar kracht voor nodig was geweest; die kracht had ze in zichzelf voelen opspringen en snuiven, als een getergde stier.'

Want zij die gered wilde worden door een prins, of vooruit een ridder op een wit paard, zij had zichzelf gered.

'nou ja, het witte paard is in ieder geval gekomen.'
'Paard? 'zei Juniper (de eenhoorn) 'wie bedoelt ze daarmee?'
'Ridder?' vroeg Flin. 'Wat is dat voor iets?'

Het is een heerlijk verhaal, vol humor en levenslessen. Een boek om vaker te lezen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Henry Lloyd - Flin of de verloren liefde van een eenhoorn

Berichtdoor Marjo » 10 Mei 2020, 11:22

Ik vind net dit: de schrijver en de tekenaar schijven en tekenen onder een pseudoniemen. Raadsel: wie zijn dit dan?

Flin, or the Lost Love of a Unicorn is the most intriguing book of 2019, not only because of the content, but because of its creators, Henry Lloyd and Laurens Rawie. Fans of children’s books soon began to speculate that one well-known Dutch writer/illustrator was behind both pseudonyms. The publisher has confirmed that the names are indeed pseudonyms but refuses to respond to any further speculation.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Henry Lloyd - Flin of de verloren liefde van een eenhoorn

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2020, 13:42

Marjo schreef:Jij zal er ook van genieten Dettie


Gelijk nadat je dit verslag had geplaatst met bovenstaande opmerking erbij heb ik het (bieb)boek gepakt en ben buiten in het zonnetje gaan zitten lezen. Ik dacht leuk, dan kan ik straks mijn bevindingen delen. Maar er kwam het een en ander tussen, maar toch 3 dagen later roep ik alsnog dat ik er echt érg van genoten heb. Wat een heerlijk verhaal!

Mijn recensie staat hier http://www.leestafel.info/henry-lloyd

In NRC staat over dit boek o.a.
Dat Lloyd een pseudoniem is van een gevestigde kinderboekenauteur, daarover is iedereen het in kinderboekenland inmiddels wel eens. En wie bekend is met het oeuvre van dubbeltalent Daan Remmerts de Vries (1962) kan moeilijk ontkennen dat de tekst en vooral de tekeningen (Laurens Rawie is óók een pseudoniem) in zijn richting wijzen. Maar dit gerucht is niet bevestigd. En misschien gaat dat wel nooit gebeuren. Wat de reden ook is om een pseudoniem te gebruiken, het geeft je als schrijver sowieso veel vrijheid: je kunt je losmaken van de tijdgeest en je eigen (schrijvers)identiteit.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Henry Lloyd - Flin of de verloren liefde van een eenhoorn 10+

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2020, 15:54

Nou, je hebt het helemaal bij het juiste eind! En inderdaad: een belevenis, voor iedereen!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten