Ed Franck en Thé Tjong-Khing - Panda & Eekhoorn 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ed Franck en Thé Tjong-Khing - Panda & Eekhoorn 4+

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2020, 14:03

In dit boek mogen we een tijdje de vriendschap van Panda en Eekhoorn meebeleven.

lees verder http://www.leestafel.info/edfranck

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ed Franck en Thé Tjong-Khing - Panda & Eekhoorn 4+

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2020, 17:58

'De verhalen doen denken aan de Eekhoornverhalen van Toon Tellegen. Er zit een licht filosofische ondertoon in die de verhalen van Toon Tellegen ook zo mooi maken. Alle verhalen leveren kleine nadenkmomentjes op waardoor de kracht van de vriendschap nòg mooier naar voren komt.'

Dit klinkt niet als 4 plus. Maar de verhaaltjes zullen op zich al wel leuk zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ed Franck en Thé Tjong-Khing - Panda & Eekhoorn 4+

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2020, 18:42

Daar kun je wel gelijk in hebben Marjo, dat kinderen van 4 die ondertoon niet meekrijgen maar daarnaast zijn het heel fijne verhalen om (voor) te lezen aan kinderen én zelf te lezen, ook als volwassene.

Dettie

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Ed Franck en Thé Tjong-Khing - Panda & Eekhoorn 4+

Berichtdoor Anton » 19 Mar 2020, 20:34

Tot mijn grote verbazing schreef de Volkskrant- journalist Pjotr van Lenteren- dat dit boek een overbodige exercitie is. Op Facebook - daar reageer ik hoogstzelden op - heb ik geschreven dat ik die tekst zelfs beledigend vind. Van Panda & Eekhoorn heb ik een recensie geschreven voor de bibliotheken. Naast de illustraties, zoals altijd van hoog niveau, heb ik van de zes voorleesverhalen ( haast lezend als een gedicht) genoten. Vooral het verhaal waarin beide vrienden ruzie hebben, vind ik fenomenaal. Qua leeftijd is 4+ prima. Bij de bibliotheek hebben ze er 3+ van gemaakt. Vriendschap is een universeel thema. Dat is voor alle leeftijden . Op Hebban las ik dat volwassenen ook genieten van dit boek. Een van onze kinderen gaat in juli trouwen en dan krijgt hij dit boek. Ik vergelijk de uitgave helemaal niet met Toon Tellegen. Het is in mijn ogen een prachtig en aansprekend boek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ed Franck en Thé Tjong-Khing - Panda & Eekhoorn 4+

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2020, 21:01

Ik ken het boek nog niet, maar dit heb je alvast mooi gezegd Anton!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ed Franck en Thé Tjong-Khing - Panda & Eekhoorn 4+

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2020, 11:21

Ja dat ruzieverhaal is geweldig! Dat vond ik ook het beste verhaal.
Voor mij had het wel een ondertoon van Tellegen in zich, verhalen die even verder gaan dan het oppervlakkige bedoel ik ermee. Daarom denk ik ook dat volwassenen het erg zullen waarderen.

Ik heb de recensievan Pjotd van Lenteren gelezen. Het verhaaltje over het plukken van de maan was ook niet het beste verhaal maar de rest maakt het meer dan goed. Ook het verhaal over aandacht krijgen vond ik heel sterk.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten