Annejan Mieras - Homme en het noodgeval 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Annejan Mieras - Homme en het noodgeval 10+

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2020, 13:41

Een noodgeval kan van alles zijn maar voor Homme is - in het begin van het boek - zijn klasgenootje Pien het noodgeval. Deze Pien komt namelijk tot zijn ellende een tijdje in hun huis wonen en zij krijgt ook nog eens zijn kamer! Homme moet maar even bij zijn broer Tim op de kamer slapen. Volgens zijn moeder gaat het bij Pien thuis niet goed. Haar moeder moet naar een rusthuis, ze is heel moe. Het zou wat, die rare moeder is gewoon lui, denkt Homme.

Lees verder http://www.leestafel.info/annejan-mieras

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2020, 14:17

O wat leuk, heeft ze al een volgend boek! Niet bij te houden al die maar doorschrijvende goede schrijvers...Maar ik ben dus nieuwsgierig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2020, 14:24

Het zit al in de-doos-voor-Marjo :D

Had jij Portiek Zeezicht ook gelezen van haar?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2020, 14:50

Ja zeker. Heel erg mooi! (staat op de site)
Ik weet het hele verhaal nog, en dat zegt wat.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval 10+

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2020, 09:10

Deze was ook mooi! Het verhaal blijft dichterbij een kind, en ik bedoel daarmee dat het geen probleem bespreekt dat maar een fractie van de lezers meemaakt in het leven. Dit - en dat was ook het geval bij Portiek Zeezicht - is iets wat vaker voorkomt. Gewoon binnen het bijzondere zeg maar.
Ja heel mooi!
Teveel thema's? Het gaat toch alleen om de ander accepteren zoals hij of zij is? Het probleem van de moeder vind ik niet echt als thema neergezet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval 10+

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2020, 10:17

Wat me zelden gebeurt, ik weet het verhaal niet meer Marjo. Het heeft kennelijk geen diepe indruk gemaakt, vreemd want het onderwerp spreekt me wel aan. Ook dat ik het teveel thema's vond, zegt me niets. Vaak doet dat wel een belletje rinkelen. Maar het blijft blanco in mijn hoofd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval 10+

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2020, 12:04

Jammer. De kern is dat er ineens een vreemd mens vlak op je lip zit, in dit geval een leeftijdgenoot, die door iedereen vreemd gevonden wordt. Het is heel menselijk dat je dan mee gaat in de mening van 'iedereen', maar Mieras laat zien dat je best je eigen mening kan vormen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval 10+

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2020, 13:32

Ik heb pasgeleden een ander boek (En toen kwam Timothy) met hetzelfde uitgangspunt gelezen, ook over - in dit geval - een jongen die bij een gezin kwam wonen vanwege dezelfde problemen thuis. Alleen was in dat boek meer het volwassen worden en ontluikende seksualiteit en welke geaardheid het onderwerp. Dat verhaal staat me nog wel bij.

Ja een eigen mening vormen en niet met de massa meegaan is belangrijk, echt jammer dat ik me het verhaal niet meer herinner.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Annejan Mieras - Homme en het noodgeval 10+

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2020, 16:10

Je kan niet alles onthouden. Het is ook nog maar de vraag hoe lang ik het onthoud!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten