Coco & June - dier boek ca. 7+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2020, 16:40

ik lees van Aas gier tot Zee draak

geweldig boek om de letters te leren kennen

Zie http://www.leestafel.info/coco-a-june

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2020, 17:45

Om dit boek nu alleen goed te vinden omdat er andere dieren aan bod komen, zou mij te ver gaan. Dat de rijmpjes minder zoetig zijn, dat lijkt wel te kloppen. Kinderen van nu kunnen veel meer hebben hè.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2020, 18:46

Nee, het gaat zeker niet om de andere dieren, het is gewoon de hele opzet en het minder zoetsappige van dit boek én de prachtige afbeeldingen dat het zo'n topboek maakt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2020, 21:25

Ok.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2020, 18:05

Wat zou eigenlijk de insteek geweest zijn? Om een kind de bijzondere dieren te laten kennen? Of toch het abc? Ik neig sterk naar het eerste. De vorm is dan leuk gevonden, maar niet de hoofdzaak.
Ik denk dat het niet geschikt is om de letters te leren. Wel misschien om als je die letters eenmaal kent, op een ludieke manier te blijven onthouden.
Dubbele insteek dus. Twee schrijvers, dat kan dan goed.
Overigens: het is gewoon een leuk boek, of het nu is om te leren of om alleen maar te kijken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2020, 18:16

Ja ik denk ook dat ze het meer als kennis maken met dieren gezien hebben en uitgegaan zijn van het ABC.
Ben het met je eens dat er niet zozeer letters geleerd worden, het is een leuke bijkomstigheid, maar niet meer dan dat.

Ik vond het ook een erg leuk boek, vooral vanwege de mooie afbeeldingen en de aparte dieren, die zeedraak! Geweldig! En dan al die wetenswaardigheden erbij. Het is gewoon een dierenboek verpakt in een ABC versie. Twee vliegen in één klap.

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2020, 20:07

Dat denk ik ook. Kinderen vinden het vast leuk om hierin te bladeren en te lezen. Maar wel oudere kinderen, die al vrij goed kunnen lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2020, 13:37

denk je dat ze met 7 jaar nog niet goed kunnen lezen? Ik heb geen idee hoor.
ik las me al een slag in de rondte op die leeftijd dus vandaar mijn vraag.

Op facebook zei Jacqueline Zirkzee dat ze de afbrekingen vreemd vond, zoals dier boek. Waarom geen streepje ertussen vroeg ze zich af.
Dat is in feite ook wel vreemd, maar storend vond ik het niet. Jij?

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Coco & June - dier boek ca. 7+

Berichtdoor Marjo » 02 Mar 2020, 15:04

Kinderen zoals jij er dus een was, die zijn er nog steeds. Maar de meeste kinderen zijn zes als ze naar groep 3 gaan, dus echt lezen kan de gemiddelde leerling als hij/zij (bijna) zeven is. Het niveau is aan het einde van groep 3- de (bijna) zeven kinderen - nog niet zo hoog bij het gemiddelde kind.
En daar komt dat streepje dus bij kijken: zo leren kinderen lange woorden lezen.
Zo staan er ook geen hoofdletters in het boek. (Wel in jouw verslag, maar niet in het boek)


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten