Joke Eikenaar - De Vloek van Voorst 12+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Joke Eikenaar - De Vloek van Voorst 12+

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2020, 17:14

Dit 18 hoofdstukken tellende historische jeugdboek begint al lekker. We krijgen al op de eerste twee pagina's een kaartje uit 1361 te zien van Zwolle en de plaatsen die besproken worden in het boek. Daarna zien we een fraaie tekening van de Stins van Voorst waardoor we zien dat de Stins twee slotgrachten heeft, wat een belangrijk gegeven is voor dit verhaal.

Lees verder http://www.leestafel.info/jeikenaar

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Eikenaar - De Vloek van Voorst 12+

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2020, 17:41

Altijd leuk, een historisch boek, zeker als het goed geschreven is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Eikenaar - De Vloek van Voorst 12+

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2020, 17:27

Ja dat vind ik dus ook!

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Eikenaar - De Vloek van Voorst 12+

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2020, 12:43

Nu ben ik het helemaal eens met wat jij zegt, misschien niet zo'n goed voorbeeld...

Inspelend op het topic bij de Vindeleer:

Natuurlijk is het verhaal van wat er gebeurde in die tijd en op die plaats precies dat wat het boek interessant maakt. Maar dat Joke Eikenaar kiest voor dat meisje, is haar keuze. Stel dat iemand zegt: waarom dat meisje? Ik zou die jongen gekozen hebben. Daar kan ik als lezer geen commentaar op hebben vind ik.
Het is de keuze van de schrijver. Je kan alleen aangeven of je het zelf anders gedaan zou hebben, maar ik ben de schrijver niet, dus dat is voor mij heel lastig.
Nu is het prettige bij dit boek dat je kunt nalezen wat de feiten zijn, en dan kan je oordelen over hoe Joke Eikenaar daar een mooi verhaal omheen heeft verteld. Precies wat je zegt: ze geeft een mooi beeld over die tijd. Dat vinden wij, maar wij zijn niet historisch onderlegd. Er kunnen dus fouten in zitten die wij niet onderkennen. Weet je er wel meer van, dan kun je commentaar hebben op de inhoud.
Ik kan dat niet vind ik, want ik weet er niets van en aangezien ze het verhaal heel boeiend heeft geschreven vind ik het een prachtig boek! Op basis van historie en stijl.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten