Derk Visser - Drama Queen 13+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2019, 15:39

Angel woont in een wijk waar het er ruig aan toe gaat. Het is de tijd rond Kerst en Oud en Nieuw. Een stel jongens uit de buurt knalt er al lustig op los. Dezelfde jongens maken het Angel soms knap moeilijk maar ze weet van zich af te bijten en eventueel gebruikt ze ook haar handen. Ze is gewoon een stoere meid, tenminste zo ziet iedereen haar. Maar ze zal wel moeten, anders heeft ze geen leven.

Lees verder http://www.leestafel.info/derk-visser

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2019, 19:05

De omslag lijkt anders wel dramatisch, ben ook even naar de grote foto gaan kijken.

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Anton » 02 Dec 2019, 20:01

Dank voor de aansporing om het hoek te lezen. Dat had ik al gedaan, het zoals alle andere boeken van Derk Visser. Het is wel altijd veel kommer en kwel. Er is weinig lucht in de verhalen. Over de kwalificatie bij de beste 57 boeken kun je best van mening verschillen, er staan maar een paar jeugdboeken in de lijst o.a. Bizar. Dat is erg door een volwassen bril bekeken.
Ik vind beide boeken dik oké, maar voor mij persoonlijk zijn er betere boeken in 2019 verschenen. Hetzelfde lot is De zee zien van Koos Meinderts beschoren. Ik vind dat een van de meest aangrijpende novelles, maar de jeugd leest liever andere boeken. Wat vinden jongeren eigenlijk van deze boekenbakker Derk Visser?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2019, 12:23

Ik vind dat er ook wel veel positiefs is te vinden in dit boek, vooral zoals Angel met haar moeder omging. Het keten met de champagne op oudejaarsavond o.a. en het moment dat Angel over haar eigen gevoelens vertelt is ook hartverwarmend en mooi.
Het ontroerende tafereel met opa buiten op het bankje en later met het jongetje in het ziekenhuis vond ik ook wel een positieve inslag hebben. Ondanks haar stoere gedrag heeft Angel wel een heel groot hart.

Koos Meinderts schrijft sowieso prachtig. Hij heeft een mooie toon van schrijven en vertelt verhalen op een manier dat je weet waar het eigenlijk allemaal écht om draait.

Marjo, drama queen wordt wel genoemd in het boek, maar het is meer een plagerijtje tussen moeder en dochter. Ik snap die hele cover en de titel ook niet. Maar misschien mis ik iets essentieels.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2019, 13:28

Vast niet.

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Anton » 03 Dec 2019, 17:47

Zo'n IPad maakt wel eens fraaie neologismen. Boekenbakkers? Ik bedoel: Wat vinden jonge lezers van de boeken van Derk Visser? Misschien moet ik die mooie kanten nog ontdekken, Dettie. Ik vind trouwens vaak erg veel ellende bijeen geharkt in een roman. Dat geldt niet alleen voor Derk Visser.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2019, 14:56

Ha nee, die kennen we meer, ellendeschrijvers. Blijkbaar vinden jongeren dat lekker lezen. Nou, dan mag het dus, gezien de ontlezing die nu hard toe slaat.

Ter uwer informatie: boekenbakkers is een serie goedkope boeken voor 8+, meestal via de benzinepomp verkrijgbaar.
Het sloeg hier nergens op, maar het bestaat dus wel!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Marjo » 22 Mar 2020, 16:46

De moeder noemt de dochter een drama queen, en geef toe: zo gedraagt ze zich soms toch wel. Al is het niet met bewust effectbejag, ze is gewoon zo.
Ze zullen dat beeld gebruikt hebben omdat het jongeren aanspreekt? Queen misschien ook vanwege dubbele betekenis gezien de geaardheid? Of zoek ik nu te ver?

Het is een mooi verhaal, wel voorspelbaar, en daarom is het einde niet zo mooi, maar eigenlijk vind ik de moeder-dochterrelatie hier beter dan voren komen dan de vriendinnenband. Het feit dat die twee slechts vijftien jaar in leeftijd schelen en hoe de moeder dat toch allemaal maar doet.
De toon van het verhaal blijft vrolijk, er is wel die 'ellende', maar niemand zit er echt mee. Nou ja, soms wel, maar ze blijven optimistisch en gaan door.
Dat is toch een ander soort ellende dan je soms in andere boeken tegenkomt, waar je als lezer depressief van kunt worden!
Ik denk dat jongeren wel meer voor de vriendinnenkant zullen gaan, maar ach, ook niets mis mee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Derk Visser - Drama Queen 13+

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2020, 16:59

ja ik vond het ook een redelijk vrolijk verhaal. Er gebeurt veel maar ondanks alles blijven ze de moed erin houden.
De band tussen moeder en dochter is echt heel apart, daar genoot ik echt van. Ja dit is wel beter dan veel andere 'ellendige' jeugdboeken.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten