Vivian den Hollander - Alleen Beer mocht mee 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Vivian den Hollander - Alleen Beer mocht mee 10+

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2019, 14:31

Een meisje groeit op in Nederlands Indië en dan vallen de Japanners het land binnen...

Lees de recensie http://www.leestafel.info/vdhollander

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vivian den Hollander - Alleen Beer mocht mee 10+

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2019, 09:27

Het verbaasde me al, Vivian den Hollander schrijft voor 10+? Maar dit is een speciaal boek. Mooi, zo'n verhaal.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Vivian den Hollander - Alleen Beer mocht mee 10+

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2020, 13:19

Het waargebeurde verhaal van een meisje in de oorlogstijd. Het boek is gebaseerd op het leven van de vrouw die bij de schrijfster op de kinderen paste.
Leuk feitje: Beer was erbij als Vivian den Hollander met Trudi praatte over diens verleden.

Flaptekst:
Trudi woont met haar ouders, broer en zussen in Nederlands-Indië. Zij heeft er een heerlijk leven, in het huis met de grote tuin aan zee. Maar daar komt abrupt een einde aan wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en de Japanners Indië aanvallen. Vanaf dat moment verandert alles. Het gezin verhuist naar de stad, omdat het te gevaarlijk is om zo dicht bij de kust te wonen. Ineens zijn er overal Japanse soldaten op straat en ook de Indiërs beginnen vijandig te doen. Op een dag wordt Trudi's vader gearresteerd, en niet veel later wordt de rest van het gezin gedwongen om naar een jappenkamp te vertrekken. Zal Trudi haar vader ooit nog terugzien?

Waargebeurd maakt het echter. Het is dan ook wel duidelijk dat het echt niet leuk was allemaal, maar omdat het door de ogen van een kind verteld wordt komt die ellende niet als vreselijk over. Een kind van ongeveer zeven jaar accepteert het allemaal, als 'het zal wel zo horen'. Had de moeder het verteld dan was het verhaal heel anders geworden. Denk ik.
Natuurlijk is dit een prima keuze van de schrijfster, het is ten slotte bedoeld voor kinderen ('tere zieltjes') maar bij het lezen van de titel verwacht je een akelig verhaal. Terwijl op het moment dat ze uit hun huis moeten en hun spullen pakken er over die beer niet meer staat dan onderstaand stukje.
Trudi constateert dat ze eigenlijk niets heeft dat ze mee kan nemen, haar kleren zijn te klein en het beetje speelgoed was snel ingepakt. Dat valt haar oog op Beer.

'Toen ze bijna zes jaar was, had ze hem opgemerkt in de etalage van de speelgoedwinkel. 'Die wil ik voor mijn verjaardag', had ze geroepen. Wat was ze blij geweest toen de mooie teddybeer kreeg. Nu was hij natuurlijk al veel te groot voor een knuffel, maar toch kon ze hem niet achterlaten.
'Jij moet altijd met me mee, waar ik ook heen ga.'

(Met zetfout en al...) Dit is het enige. Er is geen sprake van dat alleen de beer mee 'mocht'. Ook later niet. Ze heeft gewoon niets anders.
Nou ja, muggenzifter denk ik.
Verder is het een verhaal dat kinderen heel goed vertelt hoe het was, meer feitelijk dan emotioneel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vivian den Hollander - Alleen Beer mocht mee 10+

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2020, 15:28

Er stond al een recensie op de site van een teer zieltje :D.
Ik ga zo je verhaal lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vivian den Hollander - Alleen Beer mocht mee 10+

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2020, 19:49

Van alle andere boeken heb ik dat gecontroleerd...doe ik het een keer niet, zul je zien dat er iets staat. Maar dit is dan ook geen officieel verslag geworden.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten