Guus Kuijer - Het boek van alle dingen (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Guus Kuijer - Het boek van alle dingen (10+)

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2005, 16:51

Thomas is een heel bijzonder jongetje, hij beleeft en ziet en denkt allerlei dingen die andere kinderen niet beleven. Al deze dingen schrijft hij op in het boek van alle dingen. Zijn moeder weet dat hij bijzonder is, maar zijn vader...

Lees verder.. Klik hier: http://www.leestafel.info/guus-kuijer-10-12-jr

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Jan 2011, 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Okt 2005, 21:34

Een aanrader, dat wel Bernadet, maar voor kinderen? Ik vraag me af of ze dit kunnen begrijpen, zo jong, tenzij ze in een soortgelijke situatie zitten.
Maar ik vind het prachtig.. en waarom moest ik toch de hele tijd aan Siebelink denken??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2005, 07:51

Dat vroeg ik me ook af Marjo, is dit wat voor kinderen? Maar er zitten ook aspecten in wat kinderen wel aanspreekt. Zoals de buurvrouw. Maar er spelen ook veel zaken mee die voor niet-gelovige kinderen misschien helemaal niet te begrijpen zijn.
Ik vroeg me af hoe de scholen die niet mee wilden doen aan de kinderboekenboekenweek over dit boek zouden denken. Zou dit boek wel mogen? En zo ja, wat zouden ze dan de kinderen vertellen?
Ik heb nog overwogen Siebelink te noemen in m'n verslag. Er waren veel overeenkomsten en dan komt dit boekje er voor mij er beter vanaf dan Siebelink!

bernadet

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Okt 2005, 10:31

Voor mij ook..maar dat 'mogen' we vast niet zeggen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2005, 15:31

En ook het mooie verslag van Marjo staat erop Klik hier...

http://www.leestafel.info/guus-kuijer-10-12-jr

-
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Jan 2011, 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2005, 15:35

Ik vind dit boek eigenlijk een volwassenenboek, het is dat die buurvrouw erbij zit maar anders was het geen kinderboek meer te noemen.
En over mededogen gesproken. Het stukje dat Thomas ontdekt dat zijn vader bang is.... dat is echt met mededogen. Prachtig stukje vond ik dat.

bernadet
(En... een mening mag altijd gezegd worden. Zolang het niet beledigend voor een ander is.)

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Okt 2005, 20:59

Helemaal een boek voor volwassenen is het ook niet. Het thema en de uitwerking wel, maar Kuijer heeft de taal wel simpel gehouden. Toch wel met het oog op kinderen.
Ik heb het boek hier niet meer, anders had ik even een voorbeeld gegeven.

Lady M.
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 Okt 2005, 21:21
Locatie: Rotterdam
Contact:

Berichtdoor Lady M. » 26 Okt 2005, 10:48

Ik werk op woensdagochtend in de schoolbieb van mijn zoontje. En wat ligt er op de stapel in te voeren boeken? Juistum! Deze neem ik dus even een nachtje mee naar huis, morgen issie gelezen ;D
KYS Lady M.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2005, 11:50

Ben benieuwd wat jij ervan vindt.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2005, 13:34

Ik had het ook uit de schoolbieb..

Lady M.
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 Okt 2005, 21:21
Locatie: Rotterdam
Contact:

Berichtdoor Lady M. » 30 Okt 2005, 09:41

Ik vond het een erg mooi boek. Ik ben begonnen om het boek voor telezen, maar vond hem toch nog te jong ervoor en ik denk ook niet dat de omstandigheden in zijn leven nu erg vragen om zo'n verhaal. Daar ik zoveel verschillende boeken voorlees, miste hij het verder ook niet.
Ik vond het boek qua schrijfstijl er goed, omdat ik zowel de ellende van Thomas voelde als dat ik erg om enkele passages heb moeten lachen.
Ik las eens ergens van iemand dat die het tegenstrijdig vond dat het boek van deze Kinderboekenweek over geloof ging en dat ze daarbij een thema hebben verzonnen waar juist de gelovige scholen erg op tegen waren. Ik denk dat die persoon of het boek niet heeft gelezen of niet heeft begrepen. Het boek gaat namelijk niet over geloof, maar over geloofsfanaticisme en het thema magie werd om dezelfde reden geweigerd. Geloofsfanatisme is erg gevaarlijk, van welk geloof dat dan ook is.

Hebben jullie eigenlijk zelf kinderen? En wat is Siebelink?
KYS Lady M.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2005, 10:23

Nee ik heb geen kinderen Lady M maar door Marjo ben ik wel weer kinderboeken gaan lezen, met veel plezier overigens.

Jan Siebelink is de schrijver van het boek Bidden op een bed violen.
Dat gaat ook over een geloofsfanaat.

Ik vroeg me dus af of dit jeugdboek wél mocht van die scholen die het thema magie weigerden. Het geloof wordt niet erg positief afgeschilderd in dit boek.
Ik heb trouwens vaak de opmerking gehoord omtrent al de commotie rond het thema magie': "En Jez.us dan? Zijn zijn wonderen dan geen magie?"
Misschien dat voor niet-gelovingen magie en wonderen onder dezelfde noemer vallen.
Het thema magie werd geweigerd omdat het kinderen op slechte ideeën kon brengen. En het had dacht ik iets te maken dat ze het zagen als invloed van de duivel.

Bernadet

Lady M.
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 Okt 2005, 21:21
Locatie: Rotterdam
Contact:

Berichtdoor Lady M. » 30 Okt 2005, 11:30

Is dat ook een kinderboek, die Bidden op een bed violen?

Ik ga erg vrij met mijn kind om en ik behandel hem erg in het kader van zijn eigen ik en eigen mening. Ook ben ik van mening dat kinderen meer aan kunnen en meer begrijpen dat de volwassenen hen vaak credit voor geven. Dus ik denk dat kinderen wel degelijk dit boek kunnen begrijpen. Op een bepaalde leeftijd dan, mijn zoon is er nog te klein voor (6 jaar)
KYS Lady M.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2005, 12:14

nee bidden op een bed violen is voor volwassenen. Het boek heeft net de AKO literatuurprijs gewonnen.
Persoonlijk denk ik dat een kind zelf wel laat merken wat hem/haar aanspreekt of niet. Sprookjes kunnen ook gruwelijk zijn maar kinderen vinden het vaak prachtig, die zien de dingen die wij zien nog niet. (Gelukkig maar)

Bernadet
PS wat betekent KYS?

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Okt 2005, 23:14

you soon, denk ik met iets ervoor?
Kinderen die in een soortgelijke situatie zitten zullen het wel begrijpen, maar anderen hebben er leiding bij nodig. Samen lezen zou ik aanraden. Of lezen als je al ouder bent en meer van het leven weet.

stefan
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 Mar 2007, 23:02

Berichtdoor stefan » 29 Mar 2007, 23:19

Guus Kuijer laat Thomas zelf de aanzet geven voor dit boek. De volwassen Thomas brengt hem zijn notitieschrift en de schrijver maakt er een boek van. Gedurende het verhaal leest de lezer regelmatig mee in de notities en bedenkingen van Thomas. Dat vergroot de interactie tussen lezer en hoofdpersonage.
Het verhaal beschrijft nauwkeurig gedetailleerd een korte periode uit het leven van Thomas. Het wordt langzaam verteld, waardoor je nog gemakkelijker mee stapt in de belevingswereld van Thomas.
Als je dit boek begint te lezen, lijkt het over de machteloosheid van een kind en van een moeder te gaan. Maar hoe verder je de personages leert kennen, hoe meer het besef groeit dat het vooral gaat over de machteloosheid van een vader.
Het boek van alle dingen speelt zich af op een maatschappelijk scharniermoment. De positie van vrouwen verandert (of beter gezegd, die van de huisvader als pater familias is niet meer vanzelfsprekend) en de euforie van na de oorlog geeft ruimte aan een vrijere interpretatie van het geloof. Het moet ongetwijfeld voor vele mensen, net zoals voor Thomas’ vader, moeilijk geweest zijn te wennen aan die nieuwe tijden.
Ze zien de absolute zekerheden van het strenge Calvinisme en de patriarchale samenleving wegebben. Of hoe blijkt dat fundamentalisme in elk geloof en op elk niveau voorkomt en van alle tijden is. Een reactie uit angst een aantal zekerheden te verliezen.
Guus Kuijer heeft het historisch kader van zijn verhaal zeer gerespecteerd. Hij is er uitstekend in geslaagd de sfeer van 1951 weer te geven.
Toch is het niet alleen een somber boek. Tussen de regels vind je de typische humor van Guus Kuijer terug, zoals die bijvoorbeeld ook in de boeken van Polleke aan bod komt. Heel leuk zijn bijvoorbeeld de conversaties die Thomas houdt met Jezus, van wie hij zíjn ‘Here Jezus’ maakt en wie hij alles wat hij wil in de mond kan leggen. Ze vormen een tegenpool van de God van Thomas’ vader en maken het drukkende verhaal toch wat luchtig.
Over de tekeningen bij dit verhaal (Peter-Paul Rauwerda) kan je op zijn minst zeggen dat ze sober zijn en de sombere kant van het verhaal mee onderstrepen, maar ik vind ze toch net té oubollig voor een verhaal dat in de beste schrijftrant van de 21ste eeuw geschreven is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2007, 17:46

Mag ik vragen hoe het komt dat je zoveel kinder- en jeugdboeken kent?
Heb je een boekwinkel of schrijf je over kinderboeken? Of vind je het gewoon prettig om ze te lezen?

Groetjes
Dettie

stefan
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 Mar 2007, 23:02

Berichtdoor stefan » 31 Mar 2007, 03:14

Hallo Dettie,

Nee, ik heb geen boekenwinkel. Ik verdien dus geen eurocent aan de boeken die ik hier bejubel. Wel ben ik onderwijzer van beroep, maar daar kan het niet helemaal aan liggen.

Ik ben in mijn schooltijd ook nooit gestimuleerd om boeken te lezen. Dat kan ik mijn leerkrachten van toen nog wel kwalijk nemen. Boeken lezen is gewoon veel te mooi om aan kinderen te onthouden. Pas in de normaalschool (Belgische naam voor opleiding onderwijzer) had ik een leerkracht Nederlands die me in contact bracht met boeken van A.M.G.Schmidt, Astrid Lindgren, Guus Kuijer... Dat was tenminste al een begin.
Na mijn studies heb ik een tijdlang mogen werken in het Cultureel Centrum van Hasselt (Belgisch Limburg). Ik werkte daar voor Barbara Wijckmans - op dit moment directrice van HetPaleis in Antwerpen. Zij heeft me de liefde voor hedendaagse jeugdliteratuur meegegeven. Echt een prachtvrouw!

Op dit moment denk ik eraan me ook beroepsmatig op de promotie van goede jeugdliteratuur te richten. Hoe precies, staat nog niet helemaal vast. Ideeën zijn altijd welkom.

Ik wil nog kwijt dat ik gisteren toevallig op deze website terechtkwam, maar ik vind ze nu al geweldig. Het is heerlijk om met andere jeugdboekenlezers van gedachten te wisselen.
Laatst gewijzigd door stefan op 31 Mar 2007, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2007, 12:35

Goh..ook maar een samenleesjeugdboek dan??

stefan
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 Mar 2007, 23:02

Berichtdoor stefan » 31 Mar 2007, 13:11

Marjo schreef:Goh..ook maar een samenleesjeugdboek dan??


Wat bedoel je daarmee? Spreken jullie samen af welke boeken jullie gaan lezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2007, 17:36

Oef... Dat weet ik nog even niet marjo.

Ja stefan we lezen elke maand samen een boek dat we van tevoren nomineren.
Ieder leestafellid kan per maand 3 boeken nomineren.
Aan het eind van de maand maak ik een poll en dan kan iedereen stemmen. Het boek waar het meeste op gestemd is wordt het samenleesboek.
Voor de maand april is het 'gewone' samenleesboek De wandelaar van Adriaan van Dis geworden
en het spannende samenleesboek is Geestdrift van Daniel Hecht geworden.

Je kan ook altijd op de homepage van Leestafel kijken welke boeken de samenleesboeken zijn. http://www.leestafel.info


Groetjes
Dettie

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2007, 18:18

De opmerking van Stefan "met andere jeugdboekenlezers van gedachten te kunnen wisselen" bracht me erop.
Maar het was maar een gooi..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44110
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2007, 20:36

Ja het zou ook leuk zijn om te doen maar momenteel heb ik zoveel 'verplichte' boeken dat ik niet nog meer erbij wil. Voor mij is juist het kinderboek pure ontspanning, vrije keus, lekker genieten. Als ik nu ook in deze catergorie verplichte boeken krijg, nee nu even niet voor mij maar wat let jullie, ga jullie gang.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Apr 2007, 00:34

Stefan schreef:

Ik wil nog kwijt dat ik gisteren toevallig op deze website terechtkwam, maar ik vind ze nu al geweldig. Het is heerlijk om met andere jeugdboekenlezers van gedachten te wisselen.


Hallo Stefan,

Ook van mij welkom op Leestafel.
Zelf heb ik af en toe weer een jeugdboek gelezen en wel door de "schuld" van Leestafel. Marjo en Dettie hebben me dit "aangedaan", want ik heb niet zoveel tijd om te lezen
Wel volg ik de items op Leestafel zoveel mogelijk en het is enorm leuk te zien hoe enthousiast je bent en hoe actief op het forum op zo korte tijd.
Ik volg het wel, hoor (maar ben hoofdzakelijk op de poëzie-afdeling te vinden). Hopelijk krijgen we nog meer van je enthousiast commentaar.
Er ligt hier trouwens nog een jeugdboek van de bib op me te wachten, maar ook al die gedichies en al die boeken...

Groetjes. Tiba.

P.S. Binnenkort doet een van de leden iets rond jeugdpoëzie, maar ik weet niet of ik dit mag verklappen

janna

Berichtdoor janna » 02 Apr 2007, 08:33

Van mij natuurlijk ook een hartelijk welkom hier!

Ja, geweldig hè, goeie jeugdboeken. Hoewel, ik moet zeggen dat ik er nog veel te weinig aan toekom. Voor mijn lerarenopleiding heb ik indertijd een tentamen jeugdliteratuur moeten doen, heerlijk!! Toen heeft het lezen van jeugdboek jaren en jaren stil gelegen, maar nu begint het weer een beetje te komen. Ik hoop er nog veel te lezen!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten