Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Marjo » 25 Sep 2019, 20:24

Waar gebeurd, en maar een beetje geromantiseerd is dit verhaal over een paar moedige mensen die tijdens de tweede wereldoorlog verzet pleegden tegen de Duitsers. Zulke dingen zijn in Nederland helemaal niet bekend.

Lees meer: http://www.leestafel.info/wouter-polspo ... campenhout

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2019, 13:21

Verzetsverhalen blijven altijd bijzonder om te lezen.
Ik vraag me wel eens af of WO II nog een beetje leeft bij kinderen.
Mijn ouders hadden die oorlog nog meegemaakt maar ouders van nu niet natuurlijk.
Natuurlijk is er wel de 4 mei herdenking waar kinderen ook bij betrokken worden maar toch... Ik denk/vermoed dat kinderen dit soort boeken als een soort historische romans lezen. Weet jij daar of dat ook zo is Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2019, 16:38

Zeker zijn boeken over de oorlog blijvend populair. Zeker in de aanloop naar de meimaand, en tijdens die maand. Maar ook daarbuiten. Dit geldt voor basisschoolkinderen tenminste.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2019, 20:40

Oh dat is mooi! Dat had ik niet verwacht!

Dettie

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Anton » 28 Sep 2019, 12:48

Boek aangevraagd. Zeker, oorlogsverhalen zijn nog interessant. Zeker in de genoemde meimaand. Doe ik jaarlijks boeken over de Eerste en Tweede Wereldoorlog bespreken. Ga dit boek zeker lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2019, 09:51

Dus kinderen vinden de oorlogsverhalen nog steeds interessant Anton? Ze zien het niet als een soort Thea Beckman verhalen?
Ik bedoel als 'gewoon' een verhaal over vroeger?

Bij mij hangt er om de oorlogsverhalen toch een speciaal gevoel omdat mijn ouders de Tweede Wereldoorlog meemaakten. Daardoor zijn WOII verhalen voor mij toch anders dan andere historische verhalen. Hebben de kinderen op school ook speciale interesse in WOII? Omdat die nog steeds herdacht wordt, vroeg ik mij dus af.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2019, 13:01

Volgens mij - je vraagt het mij niet - is het een zelfde fenomeen als wat volwassenen ook hebben: lezen over andermans ellende trekt.
En natuurlijk komt het doordat aan deze oorlog in de lessen veel aandacht wordt besteed. Je hebt dit soort boeken ook over de eerste wereldoorlog, over eerdere eeuwen, maar die zijn stukken minder populair, omdat er dus slecht een paar zinnetjes aan besteed worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wouter Polspoel en Herman Campenhout - Youra en het XXste konvooi (13+)

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2019, 15:18

Ja dat is natuurlijk ook zo, dat er op scholen ook aandacht aan WOII besteed wordt. Dat was ik even vergeten. Ik zie alleen de kinderen/jongeren spreken op de Dam op 4 mei en dan gaat het nu meestal over vrede overal in de wereld. Dan is er ook wel een stoet kinderen die bloemen neerleggen, maar dat deed ik als jong meisje ook een keer, gewoon om het mee te maken. Erg indrukwekkend overigens.

WOII is nu in feite alweer vrij lang geleden, 74 jaar alweer. Dat is in kinderogen een hele tijd. Maar ik was vergeten dat het ook op school zelf besproken wordt. Vandaar mijn verbazing dat de boeken toch populair zijn.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten