# Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2019, 12:40

Heerlijk zo'n verhaal! Nu maar hopen voor Bianca Mastenbroek dat de jury van de Thea Beckmanprijs dat ook vindt!

Lees meer: http://www.leestafel.info/bianca-mastenbroek-13

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 13:31

Dit boek had ik graag gelezen. Maar door allerlei omstandigheden kwam het er niet van.
Het lijkt me heel bijzonder.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2019, 13:51

O, verdraaid, dat is jammer! Ik heb het uit de bieb, dus kan het ook niet sturen.
Ik heb overigens de complete shortlist voor de Thea Beckmanprijs, uit de bieb, in huis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 13:52

Ooo wat leuk Marjo. Daar moeten we eigenlijk iets mee doen. Onder de aandacht brengen of zo onder de titel Marjo leest de shortlist of zoiets.

Dettie
die gaat broeden :-)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2019, 16:09

Als je het maar niet te lastig maakt. Ik vond dat er van Hendrick een verslag 'moest', omdat ik het een goed boek vind. Maar als ik een boek nou minder goed vind? Dan zou ik een verslag eigenlijk laten zitten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 16:14

We kunnen ook een forumitem maken met Marjo en Dettie lezen de shortlist, dan kan iedereen daar zijn bevindingen plaatsen, is dat wat?

Kan ik altijd later nog kijken of er iets aparts van te maken is.

Dettue

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 16:48

Joepie!! Ik krijg het toegestuurd!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2019, 11:19

‘Open en bloot bij de reling was hij een gemakkelijke prooi, Misschien was dat de ware reden van vaders tussenstop: zodat hij eindelijk af kon raken van zijn teleurstellende zoon, terwijl de wilden de schuld zouden krijgen.
Hendrick vermorzelde die gedachten tussen zijn opeengeklemde kiezen. Hij wilde vader trots maken, ook al leek het voorbestemd dat hij alleen teleurstelling kon brengen. Want waarom was Evert naar vader vernoemd en niet hij?
Om hem heen werd hard gewerkt om het jacht tot stilstand te brengen, terwijl hij stond te kniezen. Hij ad een taak gekregen, een belangrijke, en wat deed hij?
Hendrick verstevigde de greep op zijn musket. Als de wilden kwamen, zou hij zijn familie beschermen. Het was hoog tijd dat hij zijn positie als oudste zoon waarmaakte.’

‘Het mais bewoog weer en tussen de dikke stengels van de planten door ving hij een glimp op van een bloot bovenlijf. Strengen met kralen hingen over de blote borsten. Een vrouw! Daar hoefde hij niet bang voor te zijn. Maar hij moest wel stoppen met het staren naar haar borsten.
‘Geef de wildinnen geen kans om hun goddeloze gedrag te verspreiden,’ had de dominee meerdere maken gewaarschuwd. ‘Ze zijn nog verderfelijker dan hoeren.’
Hendrick had verhalen gehoord over christenen die met wildinnen sliepen. Goddeloos was het. Je deelde je bed toch ook niet met een schaap?’

‘Pumihleew klopte met een gekromde vinger op zijn schedel. ‘Ik hoor het kraken daarbinnen. Waar denk je aan?’
Niet ver voor hem uit stonden wat gladde, kale bomen langs de oever van de kil. ‘Zullen we daar gaan zitten?’ Met de stam i zijn rug liet hij zichzelf op de sneeuw zakken en strekte zijn bene voor zich. Als een witte man. Maar was hij dat? Bepaalde de kleur van je huid wie je was? Sinds de metewak zijn geest terug aan zijn lichaam had verbonden, voelde hij zich anders, maar daar mocht hij de genezer niet de schuld van geven. De verandering was al eerder ingezet, hij had het alleen niet in de gaten gehad. Blijkbaar had hij eerst bijna voorgoed zijn ogen moeten sluiten, voordat hij ze fatsoenlijk had kunnen openen. Net als Preuwamackan met zijn zoon, had ook hij het niet willen zien. Hier, tussen de wilden, voelde hij zich thuis. Hier was hij thuis. De zorgzame Akewaankaateew, de wijze Preuwamackan, de lieve Pumihleew, hij kende ze nog niet zo lang, maar ze voelden vertrouwder dan zijn eigen familie. En dat beangstigde hem. Was er iets mis, of ging het juist heel goed met hem?’


Het bekroonde boek moet voldoen aan de volgende eisen:

1. Het moet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep.
2. Het moet informatief en historisch betrouwbaar zijn - moet iets toevoegen aan het historisch besef.
3. Het moet van literaire kwaliteit zijn en een meeslepend en mooi verhaal zijn.

1. Aantrekkelijk is het absoluut, het is een spannend verhaal, je kan je goed inleven, de karakters van vooral Hendrick worden diep uitgewerkt, maar ja, het is best pittig geschreven. Voor de betere lezer zeer aantrekkelijk.
2. Met de informatie zit alles goed, er worden veel extra's toegevoegd, kaarten, extra info achterin.
3. Het is vooral een helder en duidelijk verhaal over de jongen die zich minderwaardig voelt binnen zijn Hollandse familie en opbloeit in een omgeving die hij tevoren veroordeelde, omdat hij niet beter wist. Mastenbroek is een begaafd schrijfster: mooi taalgebruik, en zonder wollig te worden maakt ze precies duidelijk hoe het komt dat de jongen zo'n omslag meemaakt.

Een 10! Voor mij is Mastenbroek de winnaar!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2019, 23:08

Ik ben halverwege, op een of andere manier doe ik er lang over. Maar het is inderdaad een heel boeiend verhaal.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2019, 15:46

Eindelijk uit. Door de kleine druk, en het is sowieso al een lijvig boek, duurde het lang maar het was meer dan de moeite waard.
Ik ben het met Marjo eens, Tot nu toe is het de winnaar. Ik schrijf nog een recensie.

Ik hoop dat ik het boek van Joyce Pool nog krijg, want dat is het enige boek dat ik nog niet gehad heb.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2019, 15:57

Goh echt? Ik had niet verwacht dat je deze zou kiezen, omdat je zo lovend was over Geldof! En je bleef maar lezen...

Nu ben ik toch heel benieuwd of het ook daadwerkelijk gaat winnen! Het is dat het Archeon drie uur reizen is - en nog een terug - anders zou ik er heen gaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2019, 14:03

En de recensie staat op de site

http://www.leestafel.info/bianca-mastenbroek-13

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2019, 14:17

Ik vind het een prachtig mooi opgebouwd boek.
Het enige minpuntje vind ik dat Hendrick, een zo'n jonge jongen van 16 jaar, zoveel zeggenschap krijgt in belangrijke beslissingen.
Ook het zo snel leren van de taal vond ik een beetje ongeloofwaardig. Maar voor de rest ene grote pluim voor de schrijfster.

Nog even de eisenlijst erbij pakken...

Het bekroonde boek moet voldoen aan de volgende eisen:

1. Het moet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep.
2. Het moet informatief en historisch betrouwbaar zijn - moet iets toevoegen aan het historisch besef.
3. Het moet van literaire kwaliteit zijn en een meeslepend en mooi verhaal zijn.

1. Het is zeker een aantrekkelijk verhaal, hoewel ik denk dat iets oudere kinderen het beter kunnen volgen dan kinderen van 13 jaar. Er zijn veel rituelen en gewoontes die niet alledaags zijn en waarvan de betekenis vrij filosofisch en diepgaand is. Het zijn echte levenslessen omgeven door een bepaalde mystiek.
2. De informatie is fantastisch, je leert veel over de indianen én de blanken uit die tijd. Je woont als het ware even bij ze. De historische gebeurtenissen zijn tot in de puntjes uitgewerkt.
3. Het verhaal is in een mooie vorm gegoten, door de onzekere soms bange Hendrick als hoofdpersoon te kiezen komt het geheel erg overtuigend over.
Meeslepend is het zeker, als het even kon pakte ik het boek er weer bij om verder te kunnen lezen. Desondanks heb ik er lang over gedaan vanwege de vrij kleine druk maar ook omdat het verhaal aandacht vroeg, je las het niet even snel weg. Het is van een heel ander kaliber dan de andere - ook erg mooie - historische jeugdboeken.

Tot nu toe is dit boek ook voor mij de winnaar.
Maar ik 'moet' nog één boek lezen, het boek van Joyce Pool dat ik toegestuurd krijg...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2019, 15:34

Dat red je niet voor zondag, maar ik kan je zeggen dat hoewel ook dat boek mooi is, het lastig in vorm gegoten is. Voor kinderen niet aantrekkelijk.

Wat Hendrick betreft: er zijn kinderen - en volwassenen - die een groot taalgevoel hebben, en als je dan alleen maar ene vreemde taal hoort, kan het best, dat hij zo snel leert.
En ook zijn leeftijd, tja, ik weet het niet, maar in die tijd was kind zijn waarschijnlijk heel anders dan nu. En niet alleen de jonge Hendrick heeft die verantwoordelijkheden, ook de andere jonge personages.
Deze dingen zijn in onze ogen wat vreemd, maar ze zouden dus toch kunnen kloppen. Daar ga ik eigenlijk van uit, dat vertrouw ik de schrijfster wel toe.

Dat de overige boeken toegankelijker zijn, dat ben ik met je eens. Ik hoop dus dat de jury daar door heen kijkt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2019, 16:01

Ik heb het boek Kompas vandaag binnen gekregen dus dat gaat wel lukken denk ik.

Ja het is inderdaad zo dat kinderen snel een taal oppakken, dat zag ik ook aan mijn vluchtelingburen, de kinderen spraken de taal veel sneller dan hun ouders.
Zou het zo zijn dat kinderen anders waren? Ze hadden natuurlijk niet de luxe van nu dat ze naar school konden en verder thuis alles wel gedaan werd.
Kinderen moesten vroeger wel aanpakken (geloof ik) Misschien dat ze dan gelijk ook wat sneller volwassen werden, ik weet het niet.

Hoe vond jij de verhalen/legendes die door de indianen verteld werden en de toch wel spirituele lessen de overgedragen werden door de indianen?
Je haakte daar niet bij af?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2019, 16:07

Wat betreft jouw verslag: ik vind het opvallend hoe je de term 'wilden' gebruikt zolang Hendrick ook zo over indianen denkt, en daarna omschakelt.
Voor mijn gevoel komt ook wel aan de orde dat niet iedere indiaan zo lief en aardig is, en dat er onder de blanken ook goedwillenden zijn, maar mondjesmaat, dat klopt wel.

Nee, ik ben nergens afgehaakt - dan was er een minpunt geweest - maar ook die verhalen vind ik interessant. Of jeugdige lezers dat vinden? Hm.
In die tijd werden kinderen niet als kinderen behandeld denk ik. Je was maar een korte tijd jong.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2019, 16:31

Ja in het boek schakelde Hendrick ook om toen hij de indianen eenmaal beter kende. Nee, er zijn ook wel indianen die wraak willen maar zij vormen wel de minderheid. Peter Stuyvesant was in feite ook voor vrede, maar toch werden afspraken niet nagekomen. Ik vond het best schokkend om te lezen dat nadat er een overeenkomst was gesloten de blanken alsnog de indianen omsingelden en aanvielen.

Maar de indianen waren ook niet altijd van die lieverdjes maar deden meer aan 'ruilen'. Jij valt aan, dan wij ook.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2019, 18:36

Ik weet niet of dat in werkelijkheid ook altijd zo was. In het boek grotendeels wel, daar is het nogal zwartwit.
Er was alleen die ene jongere - broer van Hendricks vriendin? - die een vervelende indiaan was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2019, 09:07

Nee die jongen wilde ook Hendriks vriendin, hij was jaloers. Maar hij wilde ook oorlog. Hij werd een tijd buiten het verhaal gehouden door hem naar een of andere plek te sturen waar de indianen de boel verdedigden (dacht ik)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bianca Mastenbroek - Hendrick, de Hollandsche indiaan 13+

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2019, 15:47

Die bedoelde ik. Een minder goede indiaan dan toch?


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten