Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2019, 13:03

Een relatie tussen twee jongens, de een Marokkaan, de ander streng christelijk...

Een verrassend boek.

Zie http://www.leestafel.info/hinke-van-abbema

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 02 Jul 2019, 17:07

Belangrijk dat zulke boeken er zijn. En gelezen worden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2019, 11:03

Lijkt het jou prettig om te lezen Marjo? En denk je dat jongeren dit gaan lezen?
Jij bent de 15+ kenner.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 03 Jul 2019, 14:08

O ja? Kenner? Nee hoor. Maar als het er dik opligt waar dit boek over gaat, bereikt het slechts een kleine groep jongeren denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2019, 17:32

Ja jij bent de kenner van ons, ik lees zelden boeken voor oudere kinderen.

Nee, het ligt er niet dik op maar het christelijke zijn in combinatie met homosek.sualiteit is wel het hoofdthema van het boek.

Dit is de flaptekst van het boek:

"Door jou ben ik mij' van Hinke van Abbema is het liefdesverhaal van Jona en Marouan, twee Rotterdamse tienerjongens. Als Jona met zijn broertje Lucas bij een voetbalwedstrijd de Marokkaanse Marouan ontmoet, is hij geïntrigeerd door zijn sprankelende karakter. Jona en Marouan worden goede vrienden, en Jona kan er niet meer omheen: hij is verliefd. Wat nu? Niemand weet dat hij op jongens valt, behalve een paar van zijn beste vrienden. Jona zit in de knoop en weet niet hoe hij zijn liefde voor Marouan moet combineren met zijn christelijke opvoeding. Hoe zullen zijn ouders reageren? Mag hij wel, kán hij wel homo zijn?

Hinke van Abbema (Rotterdam) is theoloog en houdt van schrijven.



Zal jongeren dit aanspreken denk je?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 03 Jul 2019, 19:11

Zoals ik al zei: een beperkte groep. Jongeren die te maken hebben met homosek.sualiteit, hetzij direct hetzij indirect.
Maar geldt dat niet altijd voor boeken met een bepaald thema?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2019, 10:43

Dit boek heeft vooral als thema, homose.ksualiteit binnen het christelijk geloof.
Volgens de dominee en de zeer christelijke ouders is homos.eksaliteit aangeleerd, een soort ziekte, waar je weer vanaf komt als je de juiste vrouw maar tegen komt. De jongen Jona in dit boek, worstelt daar vooral mee, een goede vriendin neemt het steeds voor hem op, vooral tegen de zeer stugge dominee.

Dat het thema in het echte leven ook speelt wordt wel bewezen door een zeer gelovige kennis (Rooms Katholiek)van mij. Zij vond het erg moeilijk toen haar zoon vertelde dat hij homose.ksueel was. Ze had het gevoel dat ze moest kiezen tussen haar zoon en 'de paus'. Ze vond het afschuwelijk dat haar geloof in feite een oordeel had over haar zoon en dat ze hem in feite moest helpen van zijn geaardheid af te komen. Uiteindelijk had ze er wel vrede mee en hoopt ze dat ze een fijne schoonzoon zou krijgen. Maar het was een flink innerlijk gevecht.

Dit boek behandelt dezelfde problematiek maar dan vanuit de zoon, wel op een heel prettige, niet belerende manier. De jongens zijn gewoon verliefd, dat staat boven alles. Maar het christelijke geloof (en nu eens niet homo afwijzing van moslims) keurt het niet goed. Je leest hoe de ouders reageren en hoe hard vooral vader een oordeel velt. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik over dit probleem lees in een boek voor jongeren.
Maar ik vroeg me af of jongeren dit (willen/kunnen) lezen, vooral omdat het toch wel een taboe is binnen het christelijk geloof.

Detiie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 04 Jul 2019, 21:11

Ik begrijp niet zo goed waarom je steeds dezelfde vraag stelt. Is mijn antwoord niet duidelijk genoeg?

Ik weet wel wat jij vindt, en wat het voor boek is snap ik ook. Maar hoe moet ik nu weten of dit goed valt bij jongeren? Ik weet niet méér dan wat ik al zei. Een eventuele lezer bekijkt het boek, leest de flap en beslist dan ja of nee. Spreekt het thema hem of haar aan, ja dan nee.
Als ik probeer me te verplaatsen in een heteroseksuele jongere die niet veel met religie heeft (en dat is de meerderheid) dan denk ik dat het een minderheid is die dit boek lezen wil.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2019, 22:40

Sorry, ik wilde niet zeuren, ik dacht dat niet overkwam dat het niet alleen over homosek.sualiteit ging maar dat het christelijk geloof ook een belangrijke rol in het boek speelt.
Ik zal nu stoppen hoor :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2019, 09:04

Ik bedacht me later dat je misschien de vraag ook niet opnieuw stelt, maar gewoon je nieuwsgierigheid weer naar voren bracht. En die kan ik niet bevredigen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2019, 09:48

Ja, ik ben dan inderdaad nieuwsgierig hoe jongeren zo'n boek zullen vinden. Altijd jammer dat er niet iemand (of meerdere) bij mij in de buurt is van die leeftijdsgroep aan wie ik het boek kan laten lezen. Dan kon ik dat gelijk meenemen in de recensie.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2019, 10:40

Ik moest denken aan dat boek van tante Truus die trouwt. Ik had niet verwacht eerlijk gezegd dat kinderen dat zouden willen lezen. Of ze het ook echt lezen weet ik niet natuurlijk, maar ze lenen het wel. De titel is aantrekkelijk, want die tante Truus? Wie is dat? En trouwen is iets wat meisjes toch trekt.

En tja, eerlijk gezegd vind ik de omslag van Door jou ben ik mij niet erg aantrekkelijk. De titel is wel prima, denk ik. Beetje vreemd namelijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2019, 15:59

O ja, dat boek van Trenke Riksten Unsworth. Dat was ook leuk.

Ja grappig, ik vind de omslag van dit boek wel erg mooi. Het geeft precies weer waar het boek om gaat, twee jongens die van elkaar houden. Maar het wordt niet klef of spectaculair neergezet met zo'n cover. En ja die titel is inderdaad prima. Mooi bedacht.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2019, 16:22

Wat wij mooi vinden, qua omslag, valt vaak niet in de smaak bij jongere mensen. Maar het is in dit geval ook niet mijn smaak, of het nu past bij het boek of niet. Maar: er is vast wel een jongerensoos (oei, ouderwets woord) in jouw buurt?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2019, 16:31

Maar: er is vast wel een jongerensoos (oei, ouderwets woord) in jouw buurt?

Nee, niet dat ik weet. Wel is op woensdagmiddagen voor jongeren van de basisschool wat te doen.
En er is een voetbalclub :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hinke van Abbema - Door jou ben ik mij 15+

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2019, 09:36

Grijp je kans!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten