# Ivan Adriaenssens - Oorlog in Waregem (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Ivan Adriaenssens - Oorlog in Waregem (13+)

Berichtdoor Marjo » 30 Jun 2019, 19:24

Helemaal in mijn straatje natuurlijk, maar het is buiten dat ook een mooi vormgegeven boek, dat veel info geeft over de eerste wereldoorlog, op een prettige manier.

Lees meer: http://www.leestafel.info/ivan-p-adriaenssens

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Ivan Adriaenssens - Oorlog in Waregem (13+)

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2019, 13:45

Bij het in het archief zetten, zag ik dat Adriaenssens over dit onderwerp ook een graphic novel voor volwassenen heeft gemaakt. Zie jouw verslag ( http://www.leestafel.info/ivan-petrus-adriaenssens )
Als je je het nog kunt herinneren, is er dan veel verschil tussen de twee boeken? Buiten de verhaallijn dan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Ivan Adriaenssens - Oorlog in Waregem (13+)

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2019, 15:54

In het verslag over Waregem vertel ik over de eerdere boeken, en daar noem ik Elsie en Mairi ook bij.
Ik heb gisteren zitten twijfelen of het 13+ was of voor volwassenen. Ik liet die ene site die al die boeken heeft de doorslag geven, daar stond 13+.
Deze boeken horen dus eigenlijk wel bij elkaar. 13+ zeer ruim genomen!
(ik wist dat ik Elsie en Mairi gelezen had, maar kon het boek niet op mijn plank vinden. Stom dat ik niet op deze site gekeken heb)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Ivan Adriaenssens - Oorlog in Waregem (13+)

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2019, 16:13

In het verslag over Waregem vertel ik over de eerdere boeken, en daar noem ik Elsie en Mairi ook bij.

Ja dat had ik gelezen maar ik had daar niet uit begrepen dat het boeken voor volwassenen waren.
Ik was benieuwd of hij echt voor jongeren geschreven/getekend had en of dat verschil groot was.

Bij Elsie en Mairi schrijf je bijv. "De tekeningen van Adriaenssens zijn niet fraai in esthetische zin, maar wel mooi in hun realistische duidelijkheid. Ze laten alles zien, en ook al zijn het dan ‘maar’ tekeningen, de gruwel komt toch wel over. "
Ik vroeg me dus af of in dit boek de gruwel milder was weergegeven omdat het voor jongeren is.

Je kunt overigens aan de NURcode zien voor welke lezersgroep het boek bedoeld is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Ivan Adriaenssens - Oorlog in Waregem (13+)

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2019, 16:31

Daar word je niet wijzer van, van die Nurcode: 364/689 364 staat voor Geschiedkundige strips, 689 voor oorlog en vrede.
Maar ik vind deze boeken wel degelijk ook voor jongeren, omdat geschiedenis voor alle leeftijden is, en de hoofdpersonen - vooral in Waregem - jongeren van nu zijn!

En nee, de gruwel is net zo duidelijk, maar voor mij mag dat. De doelgroep kan dat best aan.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten