# Daniëlle Schothorst - Ik hou ook van mij! 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

# Daniëlle Schothorst - Ik hou ook van mij! 5+

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2019, 15:09

De twee eekhoorns Papa Pluis en Pluisje houden heel veel van elkaar maar als Papa Pluis op een dag zegt: "Ik hou ook van mij," is Pluisje helemaal van slag. De kinderlogica slaat toe. Want als papa ook van zichzelf houdt dan betekent dat papa maar voor de helft van hem houdt. Dus papa houdt niet helemáál van hem!

Lees verder http://www.leestafel.info/danielle-schothorst

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Daniëlle Schothorst - Ik hou ook van mij! 5+

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2019, 16:11

Ik geef het boek aan een kleuterleidster, ben benieuwd wat zij er over te vertellen heeft.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Daniëlle Schothorst - Ik hou ook van mij! 5+

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2019, 16:04

Dit boek had ik dus meegegeven aan een kleuterleidster met het verzoek dit voor te lezen aan de beoogde doelgroep en te vragen wat zij van het verhaal vinden.

Zij heeft dit gedaan. Het betrof een groep van 20 kinderen in de leeftijdsgroep 5-6 jaar.
Halverwege het verhaal vroeg zij of de kinderen begrepen waar het over ging. Vijf van de twintig wel een beetje. De overige kinderen vonden het verhaal ook (de tekst) te lang. Wel wilden zij steeds de plaatjes zien, die ze erg leuk vonden.
Achteraf bleek dat twee meisjes het hele verhaal écht begrepen hadden, de rest niet.
Vooral het tweeledige, dat je van meerdere mensen kunt houden inclusief jezelf was te lastig om te begrijpen.

De juf was zelf van mening dat dit boek te moeilijk was deze leeftijdsgroep en vond het onderwerp meer geschikt voor jongeren in de puberleeftijd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Daniëlle Schothorst - Ik hou ook van mij! 5+

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2019, 19:28

Dat is nogal een verschil, kleuters of pubers!!! Maar ze heeft in ieder geval twee kinderen bereikt. Het is meestal zo dat je niet alle kinderen van de beoogde doelgroep bereikt. Dat geldt zelfs voor boeken als het leven van een loser. Er zijn nu eenmaal kinderen die dat niet leuk vinden, en dus niet willen lezen (alleen plaatjes kijken...) En of kinderen altijd begrijpen wat ze lezen is ook de vraag.
Dan is de vraag: is 2 van de 20 te weinig?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Daniëlle Schothorst - Ik hou ook van mij! 5+

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2019, 14:22

ja vind ik wel te weinig. Het is een boek voor kinderen van 5+ en dan moeten alle kinderen er in elk geval iets van begrijpen, wat nu niet het geval was.
pas toen het boek helemaal uit was, begrepen 2 kinderen waar het over ging, de rest niet. Het is gewoon té vaag, té filosofisch voor zulke jonge kinderen.
Ik denk ook niet dat de schrijfster het prettig vind dat maar 2 van de 20 kinderen in deze leeftijdsgroep het begrijpen, daar schrijf je het niet voor.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Daniëlle Schothorst - Ik hou ook van mij! 5+

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2019, 20:58

Dat is ook wel zo, als je alles moet uitleggen schiet het waarschijnlijk zijn doel voorbij.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten