# Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2018, 20:17

Heerlijk, zo'n historisch verhaal. In het nawoord wordt verteld dat de Volle Maen gevormd is naar het voorbeeld van een slavenschip dat werkelijk de oceaan over voer in die tijd, en dat de nodige problemen meemaakte.

Lees meer: http://www.leestafel.info/luc-hanegreefs

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2018, 14:58

Ja zo'n historisch verhaal is altijd lekker. Daar geniet ik ook altijd van.

Vinden jongeren zo'n verhaal ook leuk? Of valt dat tegen?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2018, 22:21

Er zijn wel jongeren die dit graag lezen! En het is een gewoon spannend verhaal ook als je niets met de geschiedenis hebt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Berichtdoor Marjo » 15 Aug 2019, 19:00

‘Nu pas drong het tot Yao door wat hij had gedaan. Hij vervloekte zichzelf. Zelfs nu hij was ontsnapt kon hij geen kant op. Achter het woud lag de oceaan. Terugkeren naar de hoofdstad was zinloos. Het zou niet lang duren voor de ahantehene wist wat er was gebeurd: de trommels zouden snel beginnen te praten.. Zodra hij zich thuis zou durven vertonen, zouden de soldaten van de koning hem vinden. De kans was groot dat ze ditmaal ook zijn ouders zouden oppakken. Bovendien waren zijn handen geketend, en had hij geen enkele mogelijkheid om zichzelf te bevrijden. Maar er was nog een reden waarom hij meteen spijt begon te krijgen van wat hij gedaan had: hij had Manaanu in de steek gelaten. Ongetwijfeld verkeerde zijn zus in de waan dat hij nog altijd in de buurt was om haar te beschermen.’


‘Doe het niet juffrouw Emily. Wat als iemand u ziet?’
’Ik laat me niet betrappen, Jubba.’
‘ Maar dan nog! Iedereen zal denken dat ìk het eten uit de keuken heb gestolen. Ik zal gestraft worden.’
‘Maak je geen zorgen. Dan zal ik zeggen dat ìk het heb weggenomen. Wat is er nog over van het avond maal?’
‘Een stuk gebraden vlees. Wat fruit.’ Het kamermeisje schudde nog altijd haar hoofd. ‘Het is echt geen goed idee, juffrouw Emily.’
‘Ik dacht dat je Joseph graag mocht?’
Jubba begon te blozen. ‘Dat is ook zo. Maar ik wil niet dat u gevaar loopt. En Joseph ook niet.’
‘Ik breng hem enkel wat te eten in de gevangenishut. Ik blijf niet langer weg dan nodig is.’
’Waarom doet u dat allemaal?’
Emily legde het meisje met een handgebaar het zwijgen op.’



1. Het moet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep.
2. Het moet informatief en historisch betrouwbaar zijn - moet iets toevoegen aan het historisch besef.
3. Het moet van literaire kwaliteit zijn en een meeslepend en mooi verhaal zijn.

1. Aantrekkelijk is het zeker. De twee verhaallijnen zijn allebei spannend, en omdat de hoofdpersonen ongeveer de leeftijd hebben van de lezer, spreekt dat absoluut aan.
2. Ook dit is het geval: Hanegreefs heeft onderzoek gedaan en voegt informatie toe, terwijl hij een deel verwerkt in de tekst maakt hij de lezer nieuwsgierig hoe het echt zat.
3. Het leest vlot, is dus zeker een meeslepend en mooi verhaal. Literair, hm, geen hoogstandje, maar vlotte dialogen, en duidelijke taal, prima eigenlijk.

Een dikke 8 verdient dit boek zeker!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2019, 19:52

En mijn recensie staat er ook op

http://www.leestafel.info/luc-hanegreefs

Gek ik had een heel verhaal hier op het forum geschreven, maar zie het niet meer...

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2019, 15:21

Het is een mooi verhaal maar toch ben ik niet echt geraakt. Het verhaal blijft daarvoor te afstandelijk.
Natuurlijk leer je veel over hoe het op de schepen eraan toeging wat betreft de slaven en het is schokkend dat de slaven niet als mensen maar als koopwaar worden gezien. Als een pakje boter of zo.

Het verhaal van Emily had er wat mij betreft niet bij gehoeven. De functie daarvan snap ik wel - laten zien hoe de slaven behandeld werden op een plantage - maar toch hangt dit gedeelte er een beetje bij. Het was mooier en denkelijk boeiender geweest als het verhaal rond Cornelis en Yao was blijven spelen. Nu is het een beetje loshangend geheel geworden.

Je hebt er wel twee treffende citaten uit gehaald Marjo. Het geeft mooi de situatie voor de slaven weer.

Wat mij betreft staat het boek van Wilma Geldof nog steeds op nummer 1 voor de Thea Beckmanprijs.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Luc Hanegreefs - Volle Maen (13+)

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2019, 16:26

Ik ben blij dat je het een goede keuze vindt! Ik heb geprobeerd dat bij ieder boek te doen, om een indruk te geven. En daarom ben ik het ook niet helemaal met je eens dat het verhaal van Emily niet had gehoeven. Zeker niet als de doelgroep nauwelijks een idee heeft hoe het ging. Deze twee jonge mensen spreken aan en dan wordt het beeld duidelijker.
Maar je hebt wel gelijk dat het verhaal enigszins op afstand blijft. Dat gevoel heb ik ook.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten