# Tanja de Jonge - Syntopia (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Tanja de Jonge - Syntopia (12+)

Berichtdoor Marjo » 30 Jun 2018, 21:19

Spannend jeugdboek, dat hoop ik nooit werkelijkheid zal worden. Al lijkt het er wel op!

Lees meer: http://www.leestafel.info/tanja-de-jonge

-

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Tanja de Jonge - Syntopia (12+)

Berichtdoor Renate » 01 Jul 2018, 10:17

En ik moet denken aan 'De Cirkel' van David Eggers.
Ook zo'n 'ideale' maatschappij, waarin iedereen altijd alles van iedereen kan zien, zodat mensen zich vanzelf netjes gaan gedragen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Tanja de Jonge - Syntopia (12+)

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2018, 11:39

Dat boek moet ik nog steeds lezen. Ze hebben natuurlijk allemaal ook een raakvlak met Big Brother.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Tanja de Jonge - Syntopia (12+)

Berichtdoor Renate » 01 Jul 2018, 14:59

Ja, maar in zekere zin toch anders. Big Brother in 1984 is een persoon die alles weet en alles ziet, een maatschappij die je nu moeilijk als ideaal kunt zien, namelijk een totalitaire staat, die alle touwtjes in handen heeft.
In 'De Cirkel' is de 'ideale' maatschappij in zekere zin een absolute democratie, waar iedereen altijd alles van iedereen kan weten. Het is een absoluut open maatschappij, waarin geen geheimen meer bestaan en waarin iedereen alle informatie met iedereen deelt. Als '1984' zwart en donker is, dan is 'De Cirkel' licht en kleurrijk. Ogenschijnlijk dus iets prachtigs, dat verleidelijk lijkt. Dat maakt het ook zo fascinerend. Niemand doet meer iets waarvoor hij of zij zich schaamt, want iedereen kan het zien en zo zal iedereen zich dus netjes gedragen. Daarbij kun je je natuurlijk alle mogelijke vragen gaan stellen. In 'De Cirkel' is eigenlijk iedereen Big Brother en dat is dan ook het probleem.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten