Annemarie Bon - Challenge (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Annemarie Bon - Challenge (13+)

Berichtdoor Marjo » 29 Nov 2017, 16:29

Mooi beschreven hoe Jens zijn vader moet missen en hoe hij denkt dat niemand hem begrijpt. Daardoor doet hij domme dingen...

Lees meer: http://www.leestafel.info/annem-bon

-

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: #Annemarie Bon - Challenge (13+)

Berichtdoor Annemarie » 30 Nov 2017, 12:07

Een schreeuw om aandacht eigenlijk of meer een verdrietige en verwarde tiener?

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Annemarie Bon - Challenge (13+)

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2017, 13:15

Dat tweede denk ik. Al kan het ook goed een combinatie zijn.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: #Annemarie Bon - Challenge (13+)

Berichtdoor Annemarie » 30 Nov 2017, 16:22

Het lijkt me in ieder geval een mooi verhaal. Op die leeftijd zoiets mee te moeten maken lijkt me erg moeilijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Annemarie Bon - Challenge (13+)

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2017, 16:38

Vind je de combinatie kind maakt iets ergs mee en Thruth en Dare aannemelijk? Ik snap wel dat je ontvankelijker bent voor 'erbij willen horen' als er zoiets vreselijks gebeurt. Maar niet alle kinderen gaan dan zoiets doen als Thruth en Dare als hun iets ergs overkomt.
Ik bedoel heeft Annemarie Bon dat oorzaak en gevolg overtuigend neer kunnen zetten?

De jongen, Jens, kan het spel natuurlijk ook als uitlaatklep zien voor zijn verdriet en vooral zijn frustratie lijkt me. Dan kan het zijn dat het hem eigenlijk niet meer zoveel kan schelen om gevaarlijke dingen te doen. Hij zal zich door zijn vader enorm in de steek gelaten hebben gevoeld (brr krijg het helemaal koud als ik eraan denk) dus wat maakt het uit... zou hij kunnen denken. Maar weet de schrijfster het overtuigend te brengen allemaal?
Zullen kinderen die zelf iets ergs meemaken zich ook in gevaarlijke situaties gaan begeven vraag ik me dan af. Krijgt een jongere mee dat zo'n spel wel prikkelt maar ook levensgevaarlijk is...
Dit zijn allemaal vragen die in me opkomen bij het lezen van de recensie.
Vind je het een verantwoord boek, want het is niet niks wat die jongen te verwerken krijgt. brengt het jongeren niet op rare ideeën?

Dettie
die ook wel nieuwsgierig is wat die vader schreef.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Annemarie Bon - Challenge (13+)

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2017, 17:28

Het verhaal is heel overtuigend. Mijn verslag blijkbaar niet. Als Jens die twee jaar oudere Frank ontmoet kijkt hij naar hem op. Frank wil dat spel spelen, en Jens doet mee ook al weet hij dat het niet goed is wat hij doet. Er bij willen horen, daar gaat het om, en de jongen staat natuurlijk niet zo sterk in zijn schoenen.
Ik denk wel dat de schrijfster duidelijk maakt dat hetgeen Jens doet niet de oplossing is. Tegelijk laat ze begrip blijken. Ja, het is verantwoord. Zeker geen stemming makerij of opjutterij.

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: #Annemarie Bon - Challenge (13+)

Berichtdoor Anton » 02 Jan 2018, 14:45

Met plezier gelezen. Voor jongeren belangrijk thema. Niet moeilijk geschreven, voor grote doelgroep toegankelijk.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten