#Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

#Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2017, 21:10

Tja, ik vind er persoonlijk niet veel aan, ik denk dat het ligt aan het feit dat er te weinig ingegaan wordt op de gevoelens van het joch. Hij vindt het wel vreemd wart er gebeurt, maar haast willoos doet hij wat het meisje wil.
(Dus Anton, leg uit waarom ik dit boek moest lezen!)

Lees meer: http://www.leestafel.info/edward-vd-vendel

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Annemarie » 05 Okt 2017, 10:52

Het klinkt wel een beetje verwarrend. Wordt er helemaal niet gepraat of uiteindelijk toch wel?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2017, 12:32

Jawel, Eddie probeert het meisje van alles te vragen, maar ze wil geen antwoord geven. Alles is geheim, zijn ouders mogen er niet achter komen, en zo is het voor de jongen ook geheimzinnig.
Ik vraag me af of kinderen dit een leuk boek vinden, als je bedenkt dat die de onderliggende lagen (angst, anders zijn etc) niet meteen zullen begrijpen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2017, 15:39

Ik moet een beetje aan 'Het oneindige verhaal' denken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2017, 16:12

Nou, dat zou ik dan eens moeten herlezen, want die gedachte kwam bij mij niet op. Overigens is dit boek van van de Vendel wel in blauwe inkt gedrukt, en ik herinner me dat Het Oneindige verhaal in twee kleuren inkt is.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2017, 16:36

Het kwam eigenlijk vooral in me op door de twee werelden, waarin de hoofdpersoon zich bevindt. In dit boek de wereld op zolder en de wereld thuis en in 'Het oneindige verhaal' de wereld van de lezer en de wereld in het boek, waar hij als lezer eigenlijk deel van uitmaakt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2017, 17:11

Hm, in die zin heb je gelijk. Maar dan heeft Michael Ende dat veel en veel beter uitgewerkt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2017, 17:23

Tja, daar kan ik niet over oordelen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2017, 15:50

Jammer dat het tegenviel, ik was benieuwd hoe je het zou vinden.
Ik zag het boek en heb het nog in gebladerd, het trok me niet, maar ik houd ook niet van boeken met geesten en zo.
Een fan van Van de Vendel ben ik ook niet, maar ik heb alleen de boeken voor heel jonge kinderen van hem gelezen. De boeken voor oudere kinderen ken ik niet, zal ik toch eens gaan lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 06 Okt 2017, 16:13

Ik zou niet weten welke boeken ik gelezen heb, maar inderdaad ben ik ook geen fan van hem.
Het staat wel weer op lijsten voor prijzen, maar dat is bijna altijd het geval met zijn boeken. Ik weet niet waarom.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Renate » 06 Okt 2017, 16:21

Het enige dat ik van hem ken is 'Stem op de okapi' en dat vond ik erg leuk.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 06 Okt 2017, 17:13

Nog steeds niet gelezen. Omdat het me niet trekt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Renate » 06 Okt 2017, 17:28

Smaken verschillen. Ik vond het een leuk en informatief boekje, waar je het nodige van opsteekt.

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Anton » 07 Okt 2017, 11:12

Je moet natuurlijk niets, Marjo! Het is geen verplichting. Ik heb drie boeken genoemd die bijzonder zijn, in mijn opinie. We hadden het over Carry Slee. Verdienstelijk omdat ze veel lezers aan het boek gekregen heeft. Stilistisch is het nogal armoedig. Mijn recensie kun je nalezen op de bibliotheeksites, maar is kort en bondig. Kijk daarom maar op de site lezenisleuk.nl van de Arnhemse boekwinkel. Ik zal de laatste alinea toevoegen.
'
uit de recensie
'Het is bijna niet te benoemen waar De grote verboden zolder allemaal over gaat. De loyaliteit van een kind aan haar ouders. Dapper zijn, overwinnen van angst. Trouw. Vriendschap. De waarde van fantasie. Het is onmogelijk om dit boek in één keer te begrijpen. Dit is een boek om op je plank te hebben, het van tijd tot tijd te herlezen en er elke keer een nieuwe laag in te ontdekken. Je moet geduld hebben om De grote verboden zolder te doorgronden, maar wie een moeilijk, literair verhaal als dit aankan, heeft er een nieuw lievelingsboek bij.
Geschikt voor fijnproevers vanaf elf jaar.

Ik vind dit typisch een griffelwaardig boek, want zo kijkt de vakjury vaak naar Literatuur.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 07 Okt 2017, 19:07

Ik werk met boeken en kinderen van 6 tot 12 jaar, en mijn ervaring is dat een boek als dit niet gelezen wordt. Leuk van al die lagen, maar schrijft Van de Vendel voor kinderen of voor volwassenen? Voor leesplezier of voor een prijs?
Meer spanning en humor er in, meer vaart en misschien dat hij kinderen dan weet te boeien. Dan komen die lagen later misschien nog wel. Maar als er geen eerste keer is, worden die ook niet ontdekt.

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Anton » 07 Okt 2017, 19:17

Als dit boek jou niet overtuigt, dat kan, het lijkt mij overigens geen schrijver die voor de prijzen schrijft maar met dit boek er wel een verdient, dan kan ik je nog wel attenderen op De zee zien van Koos Meinderts. Is al iets ouder deze novelle, maar naast Roald Dahl heb ik niet mooier gelezen. Niet alleen voor jongeren trouwens. Denk dat ik je nu niet teleurstel, al zal ook dit geen boek zijn dat jongeren zelf snel uitkiezen, maar soms is een beetje dwang niet erg. De leeslat mag wel omhoog, zo af en toe. Overigens barst het boek van Van de Vendel van humoristische passages. Ik heb ze wel ontdekt. Smaak mag verschillen, Marjo. Ik heb De grote verboden zolder een prominent plekje gegeven in huize Jansen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 07 Okt 2017, 20:10

Dat snap ik wel, maar jij bent net als ik volwassen. Ik probeer te lezen met de ogen van de kinderen die het boek ook zouden kunnen lezen. En dan valt het tegen. Of misschien valt het niveau van de kinderen tegen? Dat kan ook...
Dwang? Hoe doe je dat? Je kan een basisschoolleerling niet dwingen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Renate » 07 Okt 2017, 20:12

Persoonlijk heb ik heel erg genoten van z'n boek 'Stem op de okapi'. Nu ben ik natuurlijk geen kind meer, maar ik kan me voorstellen dat een kind het ook leuk vind. Dit boek ken ik nog niet, dus ik kan er niets over zeggen, maar 'Stem op de okapi' laat voor mij zien dat de schrijver wel degelijk voor het leesplezier schrijft.
Leesplezier en literaire prijzen hoeven elkaar niet uit te sluiten. Tonke Dragt heeft met haar werk de nodige prijzen gewonnen en volgens mij blijft haar werk boeien. En ik heb als kind haar boeken verslonden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 08 Okt 2017, 12:16

En nu wordt Tonke Dragt dus helemaal niet meer gelezen (Let wel: ik heb het alleen over de kinderen die ik tegenkom in mijn bieb)
Dat van de okapi staat er ook, wordt ook niet geleend. Ik zal dat zelf toch eens doen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Renate » 08 Okt 2017, 13:42

Het zal van de kinderen afhangen.
Er is tegenwoordig zoveel meer dan boeken, dat het niet meer voor iedereen is weggelegd om voor een boek te gaan zitten.

De meeste mensen lezen toch het liefst gemakkelijke dingen, zoals Bouqetreeks verhaaltjes.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2017, 14:20

Eigenlijk lette ik als kind niet zo op een schrijver. Ik vond een boek leuk of niet.
Nu is er natuurlijk veel meer publiciteit rond een boek en een schrijver en zijn er hypes (zoals Harry Potter). En is het ook veel belangrijker geworden of een schrijver cool is of niet, verder is lezen maar saai (toch? bij jongeren)

Dettie

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Anton » 08 Okt 2017, 14:53

Ik geef les aan oudere kinderen. Met dwang bedoel bedoel ik kennis laten maken en niet iets onder dwang lezen. Ben op school al blij als kinderen een boek lezen. Doe elke week het Boek vd week. Vorige week Carry Slee, maar evenzo de hoogvlieger The hate u give van Angie Thomas.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

Berichtdoor Marjo » 08 Okt 2017, 16:46

Dat gebeurt inderdaad op onze school: leerkrachten doen boekenbabbels, en ik geef hen geregeld boeken in handen. Daarna zie ik of dat gewerkt heeft, want als een leerling gegrepen is door de boekenbabbel mag hij/zij het boek op naam komen zetten. Sommige boeken zijn daarna erg gewild. Lydia Rood Ali's oorlog is daar een voorbeeld van, een totaal anders en actueel verhaal. Op het moment doen griezelverhalen het goed, en gelukkig niet alleen Paul van Loon.
Onlangs ben ik begonnen hen boeken te geven die niet of nauwelijks uit de kast komen. Van de Vendel is nog niet aan de beurt gekomen, maar ik zal het proberen. Na de herfstvakantie.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten