Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2017, 21:11

Verhaal over de weeskinderen die kolonisten waren in Frederiksoord, dat ontstond na de oprichting van de Maatschappij van Weldadigheid, nu 200 jaar geleden opgericht.
Jammer dat er geen pakkender titel is gekozen.

Lees meer: http://www.leestafel.info/piet-van-der-waal

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2017, 08:50

Hee wat leuk Marjo. Ik ben nogal geïnteresseerd in Frederiksoord. Ik heb ook de boeken van Wil Schackman daarover gelezen. Interessante kost.
Het zijn vooral die kinderen die me bezighouden, zij kwamen vanuit hun woonplaats en werden zomaar bij andere mensen geplaatst. Ik heb me vaak afgevraagd hoe dat zou zijn geweest. Ook dat ze daar onderwijs kregen was vrij uniek, ondanks dat het onderwijs wel sinds kort wettelijk verplicht was kregen veel kinderen dat toch niet. In de kolonie kregen ze dat wel. De leraar van de school bleek een heel goede, betrokken man te zijn.

Het plan van Van der Bosch had zeker kans van slagen alleen de mensen die beloofd hadden dat ze geld zouden doneren trokken zich steeds meer terug en daardoor kwam de boel in de problemen. Ook de gemeenten die mensen stuurden hielden zich niet aan het gevraagde, namelijk gezonden volwassenen die mee konden helpen de koloniën op te bouwen. De gemeenten stuurden regelmatig mensen waar ze vanaf wilden, zoals alcoholisten en lastpakken die ze niet onder controle kregen.

Boeiend om te lezen allemaal en leuk dat er nu verteld wordt over die kinderen daar. Inderdaad slechte, onaantrekkelijke titel


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2017, 11:59

Je begrijpt de titel wel als je het boek gelezen hebt, maar je moet de lezer trekken voordat die gelezen heeft.
De informatie die verder in het boek staat komt in ieder geval wel overeen met wat het museum daar vertelt.
Sta je achter die meneer van den Bosch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2017, 13:20

De titel is op zich wel duidelijk als je weet wat kolonisten zijn. Maar of kinderen dat weten is maar de vraag natuurlijk.
Ik vind het idee wel goed van die meneer van den Bosch, hij probeerde tenminste iets. De intentie was prima en de mensen hadden de mogelijkheid om uit de ellende te komen, ze waren hemelschreiend arm, maar ze moesten er wel wat voor doen, ze kregen het niet zomaar, ze moesten wel pittig werken en terecht vind ik.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2017, 17:27

'Hierboven zei je 'kinderen worden zomaar bij andere mensen geplaatst'. En dat was zo. Niet alleen bij mensen die anders waren als zij zelf, ook werden ze uit de stad geplukt en op het eenzame platteland gezet. Niet alleen de kinderen, ook volwassenen. Met toestemming? Dan zeg ik: prima. Maar vaak hadden ze geen idee!
Ik vind het nogal bevoogdend, dit plan. Helemaal van die tijd. Maar zou dit nu nog kunnen?
Hij was een idealist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2017, 08:36

In Amsterdam-Noord had je het (Asterdorp) ook wel A-dorp genoemd. Daar werden A-socialen in geplaatst. Het was ommuurd en de mensen werden goed in de gaten gehouden. Als ze zich goed gedroegen hadden ze recht op een gemeentewoning. Ook een soort idealisme.

zie http://www.geschiedenis-van-amsterdam-n ... asterdorp/

Ik weet niet of het in deze tijd nog zou kunnen. Maar die hele bittere armoede, dat mensen in halve krotten wonen en écht geen eten hebben is er niet meer. (Ik weet dat er nu ook nog armoede is maar die is anders dan toen er zijn nu sociale voorzieningen en de voedselbank) Als je echt niets meer hebt dan wil je wel denk ik.

De weeskinderen in de kolonie hadden inderdaad geen idee, de volwassenen en de gezinnen wel. Mensen weigerden ook wel om te gaan. De gemeentes moesten vaak zoeken om mensen te vinden die bereid waren te gaan en stuurden soms de allerergsten, waar geen land mee te bezeilen viel zoals alcoholisten en pertinente werkweigeraars, dan waren zij ervan af en hadden ze die zorg niet meer. Die mensen wisten wel waar ze heen gingen maar hadden geen keus, het was dat of niets. Deze mensen verpestten vaak ook het idee van Van den Bosch omdat ze altijd dwars lagen en niet meewerkten. Zij zorgden ervoor dat het draaiende rad ging haperen of soms zelfs stopte. Met het gevolg dat de geldschieters zich uiteindelijk ook terugtrokken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 02 Aug 2017, 10:18

Het is lastig, want natuurlijk is de basis prima. Ellende wegnemen, armoede bestrijden. Maar ik begrijp ook die mensen die protesteerden heel goed.
Dat van dat Asterdorp wist ik niet, Interessant te horen dat er meer van dit soort projecten waren.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Renate » 13 Aug 2017, 08:56

Ik kan me ook herinneren dat ik een boek over dit onderwerp heb gelezen, maar dat was toch wel wat minder positief. Het was ook allemaal heel erg betuttelend en mensen kwamen ook vaak weer terug, omdat ze ook niet echt hadden geleerd om zelfstandig te zijn. Alles werd voor ze bepaald.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2017, 09:12

Dit is mijn dilemma. Het is op zich een erg positief idealistisch project waarmee ze veel mensen geholpen hebben, er waren in die tijd meer mensen die zich graag lieten betuttelen denk ik, ze wisten niet beter. Maar tegelijk heb ik mijn bedenkingen, inderdaad: ik ga er meer over lezen.

Ik denk dat het een zeer gevarieerde uitwerking heeft gehad. Van mensen die er erg gelukkig werden en er ook hun wortels hebben geplant, tot mensen die schreeuwend en jankend weg wilden (maar dat kon vaak niet, ze hadden niets)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Renate » 13 Aug 2017, 09:53

Idealistisch was het misschien wel, maar of het positief was...

Ik heb daar na het lezen van een ander boek toch nog wel m'n twijfels over.
De insteek was in zekere zin toch wel negatief, namelijk dat arme mensen niet in staat waren om zelfstandig te leven en hun kinderen op te voeden.
Ik wil niet onmiddellijk zeggen dat het zo was als de praktijken in diverse Scandinavische landen, zoals in Zweden, waar bijvoorbeeld de Samen en de Fins-sprekende minderheden min of meer gedwongen werden om hun eigen cultuur en taal op te geven, of in Denemarken, waar mensen met een andere levensstijl in heropvoedingskampen terecht kwamen, waar ze vaak alleen uitkwamen als ze gesteriliseerd waren. Lees hiervoor Jussie Adler Olsens boek Dossier 64 http://8weekly.nl/recensie/boeken/jussi ... zuivering/

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 14 Aug 2017, 08:42

Dat komt nog dichterbij de praktijken van Hitler en trawanten! Of speelde dit in die tijd?
Vreselijk..Nee, dan was Johannes van den Bosch toch gewoon een idealist, hij bedoelde het goed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2017, 09:15

Oei dit wijkt wel heel erg af van de idealen van Van der Bosch. Hij wilde wat doen aan de schrijnende armoede die hij zag. Bijv. mensen die ik lekkende kelders woonden of plaggenhutjes. Hij wilde dat ze een kans kregen een menswaardig bestaan op te bouwen, dat het niet gratis was en dat je het niet zomaar in je schoot geworpen kreeg, vind ik behoorlijk vanzelfsprekend. Je kreeg een huis, meubels, kleding, beddengoed, keukengerei, een stuk land, gereedschap om op het land te werken, onderwijs, medische zorg, eten enz. De kleding enz. kocht je als het ware en door de opbrengsten van het werken op het land en/of spinnen (door de vrouwen) etc. betaalde je terug. Uiteindelijk werd alles jouw eigendom. Het huis, land alles. Er was zelfs zorg voor de oude dag, toen nog vrij uniek. Als je niets meer hebt, dan lijkt me dit een geschenk uit de hemel.
De ellende was dat aanvankelijk wel mensen geselecteerd werden die dit ook echt wilden, voorwaarde was dat ze gezond waren zodat ze ook konden werken. Maar veel gemeentes zagen in dit plan de kans om hun meest lastige, minder gezonde mensen kwijt te raken, en zonden die naar de koloniën. En toen begon de ellende... en haakten uiteindelijk de geldschieters af.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Renate » 14 Aug 2017, 10:13

Tja, maar of de idealen van Van der Bosch nu echt wel zo prachtig waren?

Het lijkt natuurlijk een mooi streven om mensen uit de armoede te halen, maar of mensen uit de stad nu werkelijk geschikt zijn voor het leven op het platteland? Ik weet het niet hoor, ik heb daar toch ook nog wel m'n twijfels over. Zo rooskleurig was het allemaal nu ook weer niet en het kwam er in zekere zin toch op neer dat de mensen min of meer naar het platteland gedeporteerd werden.

In een kinderverhaal wordt het misschien allemaal wat mooier voorgesteld, maar zoals ik het gelezen had, was het eigenlijk helemaal niet zo mooi. De mensen werden als onmondige kinderen behandeld en alles moest zeer precies volgens de vastgestelde regels. Als iemand dit nu voor zou stellen, zou het land waarschijnlijk te klein zijn.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 14 Aug 2017, 11:39

Ik snap helemaal wat je bedoelt, want die twijfel heb ik ook. Maar dat neemt niet weg dat zijn ideeën in de grond goed waren.
Ik reageer hier niet alleen vanwege het kinderboek, ik heb het Koloniemuseum bezocht en ook andere boeken gelezen. Je moet het ook zien in de tijd denk ik. Toen was het vrij normaal dat hogere heren, vooral ook de geestelijkheid, bepaalde wat goed voor de mens was, en die mens volgde over het algemeen vrij gehoorzaam.
Maar inderdaad: als je een stadsmens bent en je wordt zomaar weggeplukt? Vreselijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2017, 11:43

Deporteren is wel een heel erg groot woord, daar was geen sprake van.
Ik heb de non-fictie boeken van Will Schackmann gelezen én het boek van Kloosterhuis 'De bevolking van de vrije koloniën van de Maatschappij van Weldadigheid. Schackmann heeft voor zijn boeken de archieven van de koloniën gebruikt. De broer van de oprichter Johannes van der Bosch beheerde Frederiksoord en er werden dagelijks brieven over en weer gestuurd naar zijn broer en de twee mannen die de boel begeleidde en zorgden voor geldschieters. Ze hebben lang gezocht naar een geschikt stuk land en aanvankelijk was het een vrije keus van de mensen om naar de koloniën te gaan. Ze móesten niet, maar mochten. Er waren ook mensen die ondanks hun enorme armoede liever in hun woonplaats bleven. Zie ook http://www.schackmann.nl/

Het waren vooral de gemeentes die zich niet aan de afspraken hielden en mensen (o.a. zwervers bedelaars) naar Frederiksoord (1e +2e kolonie) maar vooral naar Wilhelminaoord en Willemsoord (3e en 4e kolonie) stuurden om van hun af te zijn. Die verziekten de boel in de koloniën en werden ook regelmatig weer weggestuurd naar hun eigen woonplaats. Dit tot wanhoop van Jeroen van den Bosch en zijn broer want zij wilden écht dat mensen het beter kregen. De mensen hadden daar ook alle sociale voorzieningen die nog nergens in Nederland te vinden waren. Er zijn ook een stel mensen die wel aanpakten en uiteindelijk schuldenvrij waren en hun eigen huis en land hadden.
De 'verziekers' veroorzaakten dat er uiteindelijk de bedelaarskolonie Ommerschans en de strafkolonie in Veenhuizen opgericht werd. Maar mensen konden daar wel tot hun oude dag blijven wonen en kregen eten en kelding, dat was toentertijd al heel wat. . Later werden landlopers en alcoholisten opgepikt en die kwamen uiteindelijk in de kolonie in Veenhuizen terecht.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 14 Aug 2017, 12:31

En in het hedendaagse Vlaanderen de penitentiaire inrichting en Merksplas.
Voor zover ik het meegekregen heb was het inderdaad in opzet vrijwillig. Vandaar ook dat ik zeg dat van den Bosch een idealist was.

Waar Renate en ik tegen aan hikken is dus de handelswijze van die gemeenten die hun ongewenste elementen wegstuurde. Het gaat om de bevoogdende instelling, het idee van: 'ik weet wat jij nodig hebt'. Dat staat mij dus tegen. Maar ik weet ook wel dat mensen niet altijd in staat waren om zelf na te denken. Of gewoonweg geen enkele mogelijkheid hadden om hun leven te veranderen. Die kans bood de Kolonie.
En ik ben bang dat er wél gedeporteerd werd. (in de zin van ergens heenbrengen waar ze niet heen willen)Door die gemeenten die kinderen en zwervers oppakten en tegen hun zin weg brachten.
Er zullen best mensen geweest zijn die er achteraf blij mee waren, ik heb gelezen dat in Merksplas de 'landlopers' er zwaar mee zaten toen hun onderdak verdween.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Renate » 14 Aug 2017, 13:26

Ik heb indertijd Het pauperparadijs van Suzanna Jansen gelezen en dat schetst toch wel een iets minder vrolijk beeld van het een en ander.
http://leestafel.info/suzanna-jansen
Je kunt je ook afvragen hoe vrijwillig het een en ander echt was. Er zal echt wel de nodige druk zijn uitgeoefend en als je leest over de controles in de huizen, waarbij zelfs de manier waarop het wasgoed opgevouwen diende te worden aan strenge regels werd onderworpen, dan kun je je toch wel afvragen hoe geweldig het allemaal was.
Bovendien kun je je afvragen of de mensen wel wisten waar ze terecht kwamen, van een stad waar ze hun contacten hadden, naar het afgelegen platteland, waar ze vaak alleen elkaar nog hadden.

Hoedt U voor idealisten. Zie:
Karl Marx
Mao Tse Dong
Pol Pot
Fidel Castro
Hugo Chavez
en vele anderen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2017, 14:09

Ja Het pauperparadijs heb ik ook gelezen maar dat gaat meer over Jansens familie en hoe je van niets-iets kunt worden. Suzanna Jansen heeft het o.a. ook over Amsterdam Noord waar een wijk (de rimboe) was waar arme mensen (en de zogenoemde a-socialen) woonden. Dat boek van Jansen gaat dus maar deels over de kolonies en daarbij heeft zij het ook nog eens over Veenhuizen. Dat was een strafkolonie, daar werden mensen (families) geplaatst die zich ernstig misdroegen en kleine criminele handelingen verricht hadden, daar was het leven wel behoorlijk anders dan de andere kolonies zoals Frederiksoord enz.

Ik denk wel dat je het in de tijd moet plaatsen Renate en niet met de ogen van nu moet oordelen. Nederland was destijds straatarm.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Renate » 14 Aug 2017, 14:40

Dat wel, maar de betutteling werd toen vermoedelijk toch ook niet altijd gewaardeerd. En of het leven op het platteland voor mensen die hun hele leven in de stad hadden doorgebracht nu wel zo aangenaam was. Met de beste bedoelingen wordt vaak veel leed veroorzaakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2017, 16:18

Vooral de eerste kolonisten (Fredriksoord 1 en 2, Wilhelminaoord, Willemsoord) wisten wat hen te wachten stond en ze konden er ja of nee op zeggen.
Dat ze hun keus mogelijk niet goed konden overzien is weer wat anders.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2017, 16:32

Marjo schreef:En in het hedendaagse Vlaanderen de penitentiaire inrichting en Merksplas.
Voor zover ik het meegekregen heb was het inderdaad in opzet vrijwillig. Vandaar ook dat ik zeg dat van den Bosch een idealist was.

Waar Renate en ik tegen aan hikken is dus de handelswijze van die gemeenten die hun ongewenste elementen wegstuurde. Het gaat om de bevoogdende instelling, het idee van: 'ik weet wat jij nodig hebt'. Dat staat mij dus tegen. Maar ik weet ook wel dat mensen niet altijd in staat waren om zelf na te denken. Of gewoonweg geen enkele mogelijkheid hadden om hun leven te veranderen. Die kans bood de Kolonie.
En ik ben bang dat er wél gedeporteerd werd. (in de zin van ergens heenbrengen waar ze niet heen willen)Door die gemeenten die kinderen en zwervers oppakten en tegen hun zin weg brachten.
Er zullen best mensen geweest zijn die er achteraf blij mee waren, ik heb gelezen dat in Merksplas de 'landlopers' er zwaar mee zaten toen hun onderdak verdween.


Van den Bosch wordt door iedereen gezien als een idealist. Maar hij had eerder dergelijke kolonies ook in Indië of Indonesië (weet niet meer precies) opgezet en die waren een enorm succes. Vandaar dat hij ze ook in Nederland invoerde. Hij had immers bewezen dat het werkte. (In Engeland werden overigens ook kolonies gesticht)

Het punt is dat pas later door gemeentes de lastpakken naar de kolonies werden gestuurd, niet gelijk vanaf het begin. De gemeentes tekenden namelijk in voor een aantal mensen die ze naar de kolonies zouden sturen en doneerden ook een bepaald bedrag aan de Maatschappij voor Weldadigheid. Als ze niemand konden vinden, stuurden ze de zwaar hopeloze gevallen waarbij elke geboden hulp niet mocht baten. Terwijl beloofd was aan de maatschappij dat ze werkwillige, gezonde mensen/gezinnen zouden sturen die een nieuw bestaan daar wel zagen zitten.

Het waren dus vooral de notoire dwarsliggers, de onwerkwilligen, waarbij elke geboden hulp niet mocht baten, die later gestuurd werden. Een beetje eigen schuld, dikke bult dus. Maar die mensen verpestten het juist voor de rest, want positieve verhalen hebben altijd minder impact dan negatieve verhalen en langzamerhand trokken de geldschieters zich terug... De goeden lijden helaas altijd onder de kwaden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Marjo » 14 Aug 2017, 19:57

Je was al duidelijk hoor, en ik val jou of van den Bosch niet aan, heb alleen mijn bedenkingen met het betuttelen, hoe goed bedoeld ook.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Renate » 14 Aug 2017, 20:20

Ik heb ook wat problemen met het betuttelen en de vraag blijft hoe vrijwillig vrijwillig was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2017, 14:24

Het betuttelen was denkelijk wel noodzakelijk, als er geen strenge regels werden gehanteerd dan werd het een zooitje. De afspraken waren dat je alles kreeg als je je maar wel aan de spelregels hield. Je kocht je als het ware in en betaalde terug met werk. Eigenlijk net als nu. Je werkt en krijgt er geld voor, alleen zij kregen eerst alles en betaalden via werk terug voor hun spullen, was alles afbetaald dan spaarden ze en uiteindelijk kregen ze het huis plus land. Dat werd hun bezit.

Wat het vrijwillige betreft, nogmaals, mensen konden ja of nee zeggen... Aanvankelijk bood men arme gezinnen uit de grote steden de gelegenheid vrijwillig naar Drenthe te komen en zich daar in koloniën te vestigen. Het idee hierachter was dat men zo als boer een nieuw bestaan kon opbouwen. Plaatsen als Frederiksoord en Wilhelminaoord zijn ook op deze manier ontstaan.

"De in Frederiksoord, Wilhelminaoord en Willemsoord ondergebrachte gezinnen waren veelal uit vrije wil gekomen en konden de koloniën ook weer verlaten. Dat was niet het geval in Veenhuizen en Ommerschans: ‘gestichten’ die opgericht werden om landlopers, gestraften, bedelaars, wezen en vondelingen te huisvesten."
Bron: maatschappij van Weldadigheid http://maatschappijvanweldadigheid.nl/w ... page_id=14

Van stad naar platteland in Drenthe trekken was ook omdat er in de grote steden niet meer te leven viel. Mensen verkommerden en hadden geen eten en/of woning, ze stierven bij bosjes in de steden.
Het was in die tijd compleet nieuw wat er gebeurde en om alles in goede banen te leiden was een enorme hoeveelheid werk. Alles moest ook per brief, je kon niet even bellen en overleggen over iets, laat staan even mailen of opzoeken op internet. Het ging ook niet om een paar mensen maar om honderden. Er waren ook uitstekende sociale voorzieningen die we nu hele gewoon vinden en mensen werden verplicht onderwijs te volgen. Er was een tuinbouwschool, een spinnerij, weverij enz. Je kon ene vak leren, als het ene werk je niet lag kon je het andere proberen. Maar ja er waren wel veel regels omdat het anders niet in de hand te houden viel.
Misschien kun je dat allemaal als betutteling zien maar in mijn ogen blijft het toch een gouden kans.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Berichtdoor Renate » 15 Aug 2017, 17:31

Vraag blijft hoe vrijwillig het een ander was, als je in feite voor het blok werd gezet. en of men het leven in de stad nu echt in wilde ruilen voor een eenzaam bestaan op het platteland...

Maar goed, daar raken we het waarschijnlijk nooit over eens.

Ik vind de huidige betutteling van de sociale dienst al erg genoeg en wat er toen gebeurde was uiteindelijk nog veel erger.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten