Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2017, 15:07

Prachtige young adult roman waarin de titel helemaal tot zijn recht komt.

Zie http://www.leestafel.info/danielle-younge-ullman

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2017, 18:20

Lijkt me mooi. Waarom wilde je dit lezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2017, 22:59

Ik zie bij 15+ heel veel thrillerachtige en science-fictionachtige boeken voorbij komen en vroeg me af of dat gewoon was. Of dat de doorsnee boeken voor die leeftijdsgroep waren. Dus ben ik eens gaan googelen op boeken voor 15+ en young adults en kwam toen ook andere boeken tegen o.a. dit boek en heb het toen aangevraagd om ook een ander 'geluid' te laten horen op Leestafel.
Frappant genoeg werden er toen ineens wat meer andere boeken geplaatst!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2017, 08:22

Er zijn genoeg andersoortige boeken, waar bij geldt dat het maar net is wat aangeboden wordt. Heel willekeurig dus.
Als ik eens na ga wat er in de bieb staat, dan denk ik dat de youngadultboeken een afspiegeling vormen van wat de lectuur en literatuur voor volwassenen is.
Laatst gewijzigd door Marjo op 21 Sep 2017, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2017, 09:59

Ja daar heb je helemaal gelijk in, als ik in de boekwinkel of (een enkele keer) in de bibliotheek kom dan zie ik dat ook.

Ik vraag me wel eens af of dit écht de weergave is van wat men wil lezen. Het is net als televisieprogramma's, de goede programma's komen op onmogelijke tijden. Midden in de nacht of op zondagochtend enz. (Dat wil zeggen programma's die niet de doorsnee onderwerpen behandelen en/of andere muziek laten horen en zien) En dan wordt er gezegd dat er zo weinig belangstelling is. Maar wil dat ook zeggen dat niet veel méér mensen die programma's willen zien? Als je kijkt wat voor impact De Wereld Draait Door op (goede) boeken lezen heeft dan zouden ze daar wel eens een voorbeeld aan kunnen nemen.
Waarmee ik wil zeggen dat mensen ook nauwelijks andere dingen voorgeschoteld krijgen. Het is net als de huidige meubelmode, alles is zwart en grijs en o wee als je een rode of gele bank wil hebben... Het wordt je gewoon door de strot geduwd en dat gebeurt met boeken ook.
Ik vroeg me dus af of het met de young adults ook die kant op ging, dat jongeren niets anders voorgeschoteld kregen en wel aan de thriller- SF-achtige boeken móesten. En ik zag inderdaad heel veel Sf- en thrillerseries en weinig andere boeken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2017, 12:04

Maar hoe komt het dat het je door de strot geduwd wordt? Het is toch een kwestie van vraag en aanbod?
Als er meer mensen zijn die naar soaps kijken of romannetjes lezen, dan past een televisiemaker of een uitgever zich daar aan aan.
Dus is dat hetgeen men wil zien en lezen.
Ik ben bang dat de maatschappij over het algemeen zo oppervlakkig is - en blijft - omdat de doorsnee mens ook zo is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2017, 13:01

Ik weet het niet Marjo of dat werkelijk zo is. Er zijn natuurlijk veel meer schrijvers/schrijfsters die wel een aardig verhaal kunnen schrijven maar echt goede schrijvers zijn er veel minder. En een uitgever wil toch verdienen en gooit dan ook - voor een aardig prijsje - de mindere boeken op de markt met lokkende flapteksten en zo waardoor mensen toch in de verleiding komen. Inderdaad voor romannetjes en dergelijke blijft een markt maar ik geloof niet dat de maatschappij zo oppervlakkig is als nu aangenomen wordt. Het gaat om het grote geld en als je het aanbod iets minder moeilijk maakt, kun je meer mensen bereiken, wat iets anders is dan oppervlakkig zijn.
De middenmoot ligt in de winkel gewoon voor het grijpen maar naar de betere boeken moet je zoeken en soms zelfs bestellen en die boeken zijn vaak ook vrij duur. Niet iedereen heeft daar tijd en geld voor en ik denk dat dát ook voor een groot deel meetelt.
Maar, misschien moeten we ook beseffen dat niet iedereen is ook zo goed geïnformeerd over boeken en zijn ook niet zulke grote lezers als wij zijn. Ik dacht dat de gemiddelde Nederlander 6-7 boeken per jaar leest.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2017, 18:52

Joh!! Zo weinig? Dan is het niet zo gek dat men nauwelijks weet wat er is, en voor dat gemiddelde aanbod gaat. Toch zie ik nog steeds niet waarom dezelfde marketing dan niet zou kunnen werken voor het betere boek?
Het zijn toch lezers die een winkel binnenstappen, lezers die een goed boek willen. Als een goed boek volop aangeboden wordt voor eenzelfde 'lage' prijs, dan zou de boel toch omgedraaid kunnen worden?
En als jij stelt dat je met een 'minder moeilijk' boek meer mensen bereikt, dan zeg je toch impliciet dat het niveau lager is?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2017, 12:45

Er zijn heel veel verschillende mensen, en niet iedereen is even intelligent. Je hebt mensen die niet zo snel kunnen meekomen en mensen die bijv. makkelijker alles leren of opnemen. - Vandaar ook mbo-opleidngen en gymnasium-opleiding. Dat verschil is er nu eenmaal en dat is ook niet erg. (Maar dat wil dus niet zeggen dat mensen oppervlakkig of dom zijn.)

Ik denk dat een uitgeverij mikt op het gemiddelde van deze twee. Wat je in de doorsnee boekwinkels ziet zijn geen 'romannetjes', maar ook geen zware literaire werken (Ik heb het nu even niet over thrillers of SF, dat is een ander genre en zijn ook gradaties in, maar over romans) Ik kan me dat ook goed voorstellen van de uitgeverijen want ze willen verdienen.

Bovendien worden die 'zware' boeken minder geschreven dan de andere boeken gewoon omdat er minder echt literaire schrijvers zijn. De uitgever weet ook dat de 'zwaardere' boeken niet door iedereen gelezen wordt en zal dus minder boeken drukken, waardoor de prijs hoger uitvalt. De liefhebber koopt die boeken toch wel.
Maar als een literaire schrijver in de smaak valt zoals bijv. Houellebecq dan zijn de vervolgboeken vaak ook goedkoper omdat de boeken dan op de naam van de schrijver gekocht worden. Dan heeft hij naamsbekendheid en dat scheelt enorm. Dan worden ze een 'must read'.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2017, 16:11

Dus zeg je eigenlijk dat het aanbod is wat de gemiddelde lezer wil lezen. Dan wordt het niet 'door de strot geduwd', het is wat ze willen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2017, 16:48

Helaas, het komt zo te merken niet goed over wat ik bedoel, dus ik laat het hier verder bij.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2017, 08:34

Er zat een briefje op dit boek: 'ik twijfel ernstig of jij dit mooi vindt'.

Nou, het is dat er nog andere dingen zijn in het leven, dingen die 'moeten'. Ik had met dit boek in de trein naar Groningen moeten stappen, om het boek in één ruk uit te kunnen lezen. Het is prachtig!!
(pf, zeker als je net een 'bèh, S... hebt gelezen)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2017, 11:24

Ik weet nog dat ik het boek mooi vond maar niet meer waarom ze in het kamp zat. Dat ben ik kwijt.
Moet eens gaan graven in mijn geheugen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Danielle Younge-Ullman - Al het moois is niet verloren 15+

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2017, 12:59

Ik kan het je (nog) niet vertellen. Eigenlijk gaat het om precies dezelfde dingen als waar het bij Carry Slee en anderen om gaat: de liefde, en behalve op dat vlak ook op andere terreinen volwassen worden.
Als je dat al ooit wordt, want het draait in boeken voor volwassenen eigenlijk ook om dat soort thema's.
Het verschil tussen de ene schrijver en de andere zit 'm in de manier van schrijven, en in het feit dat hier een heel originele manier wordt gevonden om te leren omgaan met wat je overkomt.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten