Guido Aerts - De club van tien 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2017, 13:33

Het eerste jeugdboek van Guido Aerts zet jongeren op een bijzondere manier aan het werk. Voorafgaand aan de drie verhalen die dit boek rijk is, wordt een opdracht gegeven waarvan vooral de eerste, vrij pittig maar wel een uitdaging is.

lees verder http://www.leestafel.info/guido-aerts

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Annemarie » 07 Mei 2017, 20:48

Op de beschrijving van de achtenveertig ambachten na, klinkt het als een interessant boek. Lekker avontuurlijk.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Renate » 08 Mei 2017, 13:37

Wat is dan eigenlijk de opdracht die in het begin van het boek gegeven wordt? En is het een opdracht, of zijn het er meer?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2017, 14:09

Bij elk verhaal staat een opdracht en die verklap ik niet van de eerste twee. Bij het laatste verhaal 'moet' je een kaartje van Brussel downloaden en kun je daardoor de hele route volgen en eventueel het hele verhaal naspelen als je wilt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2017, 15:42

Apart toch?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Renate » 08 Mei 2017, 16:35

Op die manier. Dan wordt het me gelijk een stuk duidelijker.

Guido
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 Jun 2017, 14:19

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Guido » 21 Jun 2017, 14:51

Als auteur graag deze verklaring voor de 48 ambachten: de bedoeling was om in het boek een afbeelding van een gsm-schermpje te tonen waarop een aantal van de ambachten vermeld stond (in het boek zoekt een van de leden van de club de namen op om een spel te kunnen spelen). Omdat dit technisch niet haalbaar was heb ik ervoor gekozen om ze alle 48 te vernoemen opdat het spel dan ook met het boek in de hand kan worden nagespeeld. Het idee van dit 'naspelen' is trouwens gegroeid bij het zien van tientallen jongeren die met hun gsm in de hand de stad doorkruisen op zoek naar Pokémons. Het boek wil de jeugd ertoe aanzetten om zich ook zonder het Pokémongeweld te vermaken in een grootstad.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2017, 15:00

Fijn streven!

Guido
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 Jun 2017, 14:19

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Guido » 22 Jun 2017, 15:08

Spijtig dat men zo weinig recensies vindt van de doelgroep voor wie het boek geschreven werd. Kunnen de 'oudere' personen met een mening het boek aub laten lezen door deze jongeren en vragen hun mening te delen ??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2017, 15:13

Ja dat is zeker spijtig Guido. Het boek is nu bij Marjo, misschien dat zij de kinderen van 'haar' (Nederlandse) schoolbibliotheek kan porren te reageren. Maar kinderen reageren vaak met korte zinnetjes als, 'wel leuk' of 'gaaf boek'. Er zijn maar weinig kinderen die echt een uitgebreide mening geven. Wij zouden dat ook wel fijn vinden om de mening van de jongeren zelf te horen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2017, 15:31

Dat is zo, ja, als ze al iets willen zeggen is het niet meer dan dat. Maar ik kan me voorstellen dat het voor kinderen erg moeilijk is om inhoudelijk te reageren. Dan moet je doelgerichte vragen stellen. Ik geef onmiddellijk toe dat ik dat vaak niet kan bij al die boeken die langskomen. Ik vind het al een reuze compliment voor een schrijver als de kinderen meer willen lezen van 'dat boek'.
De tijd is te kort denk ik om dit nu aan te pakken, het is bijna vakantie. Maar ik zal proberen een vragenlijstje te maken, zodat ik meer gericht te weten kom wat ze er van vinden.
Dat ben ik al zo lang van plan, vragenlijstjes maken, maar het werkt in de praktijk niet zo goed.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2017, 19:06

Nu ik dit boekje gelezen heb, denk ik dat het nog moeilijker zal worden om reacties te krijgen. Het is nogal Vlaams gericht: de taal eerst al. Er staan nogal wat woorden in die een Nederlands kind niet kent.
En dat derde verhaal is ook niet na te spelen hier en dat is jammer.
Maar ik ga het niettemin proberen.

Guido
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 Jun 2017, 14:19

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Guido » 30 Jun 2017, 16:57

Alvast bedankt dat je het wil proberen.
Vlaanderen wordt overstelpt door boeken van Nederlandse auteurs en ik vermoed dat zij zelden bekritiseerd worden voor de vele Noord-Nederlandse woorden die de jeugd in Vlaanderen niet kent.
Inmiddels weten Vlaamse kinderen wel wat ‘harstikke’ of ‘de mazzel’ betekent. Hoe leuk is het trouwens om een woord te gaan opzoeken en later zelf te gebruiken. Er valt ook wel iets te zeggen over het feit dat de Vlaamse stripreeks Suske en Wiske zo succesvol is in Nederland.
Kinderen uit Antwerpen, Gent of Oostende zullen eerder naar Brussel trekken dan deze uit Sittard, Goes of Amstelveen, maar het naspelen van het verhaal hoeft niet noodzakelijk ter plekke te gebeuren.
Voor hen die nooit in Brussel geraken kan het volstaan om op een stadsplannetje het avontuur van de tien clubleden te volgen. Zo kan het verhaal bijvoorbeeld evengoed in Berlijn, Londen, Parijs of Amsterdam gesitueerd worden. Er is trouwens reeds een nieuw verhaal in de maak dat zich afspeelt in het Zevengebergte in Duitsland.
Ook al doet het hier niets ter zake, maar graag ter overweging: zelf heb ik op het einde van mijn carrière aan vele buitenlandse expats Nederlandse les gegeven. Velen vroegen of ik hen Noord- of Zuid-Nederlands zou aanleren? Ik antwoordde dan dat er maar één Nederlandse taal bestaat maar zij drongen er toch op aan om het zachte Vlaams te leren praten in tegenstelling tot het harde 'Hollands'. Ja, dat Vlaanderen (zijn taal en alles wat er bij hoort), dat door Paul Van Vliet zo prachtig wordt bezongen.

Op het forum van kenniskantoor.be schreef Cindy Mergits onlangs het volgende:
Ik ben zelf geen schrijver, maar wel bibliothecaris in het grensgebied Nederland-België. Ik wist dit op voorhand niet, maar er is wel degelijk een voelbaar verschil tussen het Nederlands uit Nederland en het Nederlands (Vlaams) uit België. Dit kan gaan over alledaagse woorden, zoals lopen en rennen. Uit eigen ervaring weet ik dat Nederlanders het 'Vlaamse taaltje' (zo noemen ze dat dan) heel leuk vinden om te horen. Het klinkt zangerig. Maar ik weet ook dat sommige boeken inderdaad niet worden aangeschaft in Nederlandse bibliotheken vanwege teveel 'Vlaamse' woorden.
Dan zijn er ook nog grote taalverschillen tussen Zuid-Nederland en Noord-Nederland. En dan ook nog eens qua culturele en religieuze gevoeligheden. In de bijbelgordel (gebied van Zeeland naar Overrijssel) moet je bijvoorbeeld niet afkomen met fantasieverhalen. Dit is namelijk een erg gereformeerd gebied, waar ze bepaalde onderwerpen niet tolereren.

Ik moet bekennen dat ik op mijn beurt niet wist dat het (nog steeds) zo erg gesteld is bij mijn Noorderburen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Renate » 30 Jun 2017, 17:57

Eerlijk gezegd heb ik geen problemen met 'Vlaamse' woorden in boeken. Een van mijn favoriete auteurs (Hubert Lampo) was een Vlaming. Het enige waar ik bij Vlaamse boeken wel eens een probleem mee heb is met het onvertaald laten van Franse citaten.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Guido Aerts - De club van tien 10+

Berichtdoor Marjo » 30 Jun 2017, 19:05

Ik heb er ook geen problemen mee, maar ik woon dan ook dicht op de grens. De kinderen die ik voor mijn neus krijg in de bieb dus ook, maar tegenwoordig komen ze wel overal en nog ergens vandaan, al wonen ze hier.
Laatst kreeg ik een boek in handen dat net ingeleverd was, van een Vlaamse auteur - wie was het toch al weer???- en daar zat een briefje in waarop de leerling de woorden moest schrijven die hij moeilijk vond. Dat waren de Vlaamse woorden...

Natuurlijk kan een kind dat opzoeken, en juist spannend vinden, maar de jeugd verandert hard. Het lijkt wel of alles voorgekookt moet zijn.
Maar zoals gezegd: ik neem al deze opmerkingen mee!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten