Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2017, 16:44

Laila leunt met haar kin op haar armen over de reling van de galerij en kijkt hoe de regen naar beneden valt. Ze zucht en knijpt met haar ogen alsof ze het door pure wilskracht wil laten stoppen met regenen. Regen. Dat was een van de eerste woorden die ze hier leerde. [...] Lange donkere winters... nog zoiets doms aan Nederland, denk Laila.

lees verder http://www.leestafel.info/astrid-sy

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Marjo » 04 Mei 2017, 16:58

Nog al een! Maar goed, het blijft helemaal goed.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Annemarie » 05 Mei 2017, 14:41

Helaas is oorlog van alle tijden. Na de oorlog riepen de mensen "nooit weer" maar het blijft gewoon gebeuren. Dat het boek heftig is, is naar maar het is nu eenmaal is heftig onderwerp. Dat valt niet te verzachten. Hopelijk lezen zo veel mogelijk mensen dit (kinderen én hun ouders) en begrijpen ze daarna dat mensen uit Syrië er echt niet om gevraagd hebben naar Nederland te komen maar dat ze zonder twijfel terecht zijn gevlucht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2017, 15:11

Het is geen nare heftigheid, het wordt allemaal niet weerzinwekkend weergegeven, maar wel realistisch, in die zin dat er niet vaag omheen gepraat wordt, wat er in de oorlog met joodse mensen gebeurd is. Dus de gaskamers worden wel genoemd maar er wordt niet uitgebreid en in detail op ingegaan. De werkelijkheid is al heftig genoeg.
Het is een prachtig verteld verhaal, waardoor je af en toe even een traantje wegpinkt. Maar ook dat is alleen omdat je meeleeft, niet van nare heftigheid.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2017, 11:09

Helemaal en compleet met je eens. Prachtig hoe verleden en heden verweven wordt door meneer Cohen en Laila samen te brengen!
Het is een indringend verhaal, een verhaal dat je bijblijft, en inderdaad: dit zou iedereen moeten lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2017, 11:38

Ja hè, een heel bijzonder boek met prachtige inhoud. Mag van mij wel een prijs krijgen in de hoop dat het dan heel veel aandacht krijgt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2017, 12:10

Maar hoe pak je zoiets aan?
Ik las laatst hoezeer de lijst genomineerden voor welke literatuurprijs dan ook van Nederland zo anders is dan die van de Vlamingen. En Nederland kwam daar niet goed uit: wat op die lijsten staat gaat meer richting pulp dan richting literatuur. Het betere boek, of je nu beoordeelt op stijl of verhaal, komt nauwelijks op Nederlandse shortlists voor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2017, 13:24

Ja dat is al jaren mijn grote ergernis. dat er teveel aandacht gaat naar 'pulp' dan literatuur. Misschien moeten we eens gaan roepen, ons mond open doen en vragen of het niet anders kan. Als je niets zegt, gebeurt er ook niets.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2017, 14:03

Ik roep al wel, maar word niet gehoord. Afgelopen woensdag op de Jonge Jurydag: de aandacht van de jongeren (de kinderen die daar komen zijn 13-14 jaar) gaat niet echt uit naar het betere boek. Ze zijn vooral bezig met de andere dingen die geboden worden: spelletjes, workshops, optredens van jongen mannen of vrouwen. En af en toe kijken ze dan naar boeken.
Nou ja, misschien is dit te botweg gezegd: er zijn ook leerlingen die boeken kopen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2017, 12:19

Ja jij roept zeker, maar ik was niet echt duidelijk. Ik bedoel meer roepen dat die prijzen niet echt de goede boeken (literatuur voor jongeren) promoten maar wel de 'pulp', ik zal niet zeggen dat álles pulp is maar het is wel frappant dat de meeste boeken wel die kant op gaan. Kunnen boekhandels, recensenten en dergelijke niet eens hun mond opentrekken? Dat is wat ik bedoel. Ik vind het erg dat de goede boeken zo in het verdomhoekje zitten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Astrid Sy - De brieven van Mia 9+

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2017, 14:02

In het verdomhoekje is het niet echt. Ze worden wel gelezen, alleen niet door de 'massa'. En je weet: de massa heeft het voor het zeggen. Overal.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten