Marian De Smet - De jongen die niet gaat verhuizen (8+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marian De Smet - De jongen die niet gaat verhuizen (8+)

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2017, 13:31

We gaan verhuizen.
Ons huis is te klein geworden, zegt mama. Ik weet dat dit niet waar is. Huizen kunnen niet krimpen. De deuren zouden klemmen, het vensterglas zou barsten.'

Lees verder http://www.leestafel.info/de-smet-m

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marian De Smet - De jongen die niet gaat verhuizen (8+)

Berichtdoor Marjo » 20 Jan 2017, 16:52

Hm, jammer. Maar dat het goed afloopt is voor jonge lezers wel prettig. Misschien heeft Marian de Smet hen te veel willen op zadelen met ellende?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marian De Smet - De jongen die niet gaat verhuizen (8+)

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2017, 21:10

Nee ze zadelt juist totaal niet op met ellende en daardoor wordt het een beetje voortkabbelend verhaal.
Ik vind jammer dat ze er geen boeiender verhaal van maakt waarin ze duidelijk maakt hoe het voor een asielzoeker is en wat voor geluk de twee jongens hebben dat ze een huis hebben en vrij zijn. Dat komt nu helemaal niet uit de verf.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marian De Smet - De jongen die niet gaat verhuizen (8+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Jan 2017, 00:03

Jammer inderdaad. Juist dit onderwerp had zoveel mooier aangepakt kunnen worden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marian De Smet - De jongen die niet gaat verhuizen (8+)

Berichtdoor Marjo » 23 Okt 2017, 21:38

Ik vind ook dat het wat kabbelt, maar de eindconclusie is wel zoals het is. Realistisch. Je kan wel een goed einde er aan breien, maar zo gaan die dingen niet. Meer uitleg had wel gemogen. Het is voor ons volwassenen allemaal duidelijk, maar is het dat voor kinderen ook?
Ik voel ook niet echt de boosheid van de jongens, die toch in wanhoop moet uitlopen als alles fout gaat. De emoties blijven te vlak.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marian De Smet - De jongen die niet gaat verhuizen (8+)

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2017, 13:05

Ja precies, je zegt het goed, het blijft allemaal wat vlak. Het viel me wel tegen, echt jammer. Het had een prachtig verhaal kunnen worden waarna de jongens blij nara huis gingen in het besef dat ze het wel heel goed hddne. De vrienden gingen niet in een ander land wonen, ze konden elkaar blijven zien. Ook de familie konden de jongens blijven zien. Hoe anders was dat voor Piya. Dat contrast had beter uitgewerkt kunnen worden. Nou ja. volgende zet Marian De Smet vast weer een mooi verhaal neer.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten