Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Marjo » 14 Okt 2016, 20:05

Het is mijn eerste Vreeswijk, en misschien zijn de boeken die gebaseerd zijn op haar recherchewerk beter, maar deze viel me tegen. Maar ja, die andere boeken trokken me dan weer niet, over loverboys, drugs, en meer van die tienerproblemen.

Lees meer: http://www.leestafel.info/helen-vreeswijk

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Anton » 14 Okt 2016, 21:18

Het is mijn tigste Helen Vreeswijk- boek en behalve het feit dat het verhaal mij maar matig kon boeien vind ik het vooral ergerlijk dat het weer een serie moet worden. Verhaal onaf ondanks de cliffhanger aan het eind. Ook de druk belemmert mijn leesplezier. Nee, Marjo, misschien lees je liever niet over misdaad en loverboys, maar die verhalen zijn aantrekkelijker dan dit vervolgverhaal. De kick en De stalker zijn uitstekende verhalen, eigenlijk al haar boeken die gebaseerd zijn op zaken uit haar voormalige recherchepraktijk. Een leerling uit de vierde klas gaat het lezen. Ben benieuwd wat zij van dit verhaal vindt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Marjo » 14 Okt 2016, 21:41

Ik ben benieuwd. Ik vond het nogal oppervlakkig. Het enige dat een beetje naar voren komt is de inlandse cultuur, maar dan meteen maar weer de negatieve (in onze ogen dan) kanten ervan. En het vertelperspectief stoorde me. Anouk komt naar voren als de hoofdpersoon, maar je moet niet verwachten dat zij dan ook het uitgangspunt van het verhaal vormt. Vreeswijk springt van de een naar de ander, en zelfs onbelangrijke personages zijn dan ineens perspectief.
Maar dat zijn geen dingen waar jonge lezers over vallen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2016, 08:26

Heeft jouw oordeel ook te maken met het feit dat het zich op de Filipijnen afspeelt Marjo?
(Omdat je er meestal niet zo van houdt als verhalen zich ver weg afspelen.)
Of is het toch vooral de stijl?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Marjo » 15 Okt 2016, 19:45

Nee hoor, daar heeft het niets mee te maken, Integendeel: die feitjes over hoe de westerse wereld al of niet gewenst binnenkomt bij de inlanders is nog het boeiendst van het hele boek.
Het is haar stijl, ik vraag me af of ze doorgebroken zou zijn als dit haar debuut was geweest, en ze niet eerst die serie over misdaad geschreven had.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2016, 17:17

Altijd schrikken.

Zojuist krijg ik bericht dat Helen Vreeswijk is overleden, ze was ongeneeslijk ziek. Dit is het bericht van de uitgever.

Helen Vreeswijk
01 maart 1961 – 31 oktober 2016
De grande dame van de jeugdthrillers

Helaas bereikte ons het intens droevige bericht dat onze zeer gewaardeerde schrijfster Helen Vreeswijk op 31 oktober 2016 is overleden. Ze werd 55 jaar. In deze verdrietige en onwerkelijke tijd vragen we om ruimte en rust voor haar gezin. De crematie zal in besloten kring plaatsvinden.

Helen Vreeswijk was jarenlang werkzaam bij de Nederlandse recherche, waar ze dagelijks in contact kwam met probleemjongeren. De ervaringen die ze daar opdeed, verwerkte ze in haar jeugdthrillers. Met haar rake pen wist ze enorm veel jongeren te boeien. Toen ze met haar baan als rechercheur stopte, kon ze zich volledig op haar schrijverschap concentreren en met succes. Boek na boek werd verslonden door haar fans.

In 2014 maakte Helen Vreeswijk bekend dat ze ongeneeslijk ziek was. Dapper en met humor streed ze, met haar gezin aan haar zijde, en ze bleef voldoening halen uit het schrijven. Ze leverde nog een paar geweldige boeken af met als laatste hoogtepunt in september Vermist, het eerste deel in een nieuwe avonturenserie. Een serie die ze helaas niet af heeft mogen maken.

Van haar boek De kick zijn de film- en theaterrechten verkocht en we hopen dat het verhaal op het witte doek en op het podium zal komen ter nagedachtenis aan een heel bijzonder mens en de inspirerende schrijfster die Helen was.

We wensen haar familie en vrienden veel sterkte toe. We zullen haar enorm missen.

Namens het volledige team van uitgeverij Van Goor/Unieboek-Spectrum

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2016, 17:25

Ach, de bibliothecaresse zei het al: ze haalt dat vervolg waarschijnlijk niet...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2016, 17:26

Ik schrok er toch even van.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2016, 17:28

Je wist niet dat ze ziek was? Ze leefde in extra tijd, zoals dat heet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2016, 18:15

Nee dat wist ik niet.

Dettie

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Helen Vreeswijk - Vermist (15+)

Berichtdoor Anton » 31 Okt 2016, 23:09

Treurig nieuws. Bij de meesten was het bekend dat ze geveld was door die vreselijke ziekte. Dacht dat het enigszins onder controle was, zeker gezien haar productiviteit en de nieuwe reeks die aangekondigd was. Helen heeft ons veel boeiende jeugdliteratuur achtergelaten. Ik vind persoonlijk haar boek De stalker haar beste boek.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten