Joany Buenen - Net als jij (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Joany Buenen - Net als jij (12+)

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2016, 12:48

Alsof het nog niet moeilijk genoeg is in een nieuwe klas te beginnen na een verhuizing, blijkt er ook nog een akelige meid te zijn die alles en iedereen manipuleert.

Zie http://www.leestafel.info/joany-buenen

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joany Buenen - Net als jij (12+)

Berichtdoor Annemarie » 26 Aug 2016, 12:54

Wat een naar type die Yfke! Helaas is dit soort manipulatie beslist niet zeldzaam. Hopelijk helpt dit boeken kinderen zichzelf te blijven.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joany Buenen - Net als jij (12+)

Berichtdoor Marjo » 26 Aug 2016, 14:00

Het lijkt er op dat de kwaliteit verbeterd is? Je hebt het vorige niet gelezen denk ik..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joany Buenen - Net als jij (12+)

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2016, 17:26

Nee haar vorige boek ken ik niet Marjo maar ik vond dit boek heerlijk weglezen. Heb er lekker van zitten genieten.

ja Annemarie die Yfke is een valse loeder. Of het boek helpt kinderen zichzelf te blijven weet ik niet, bijna iedereen van die leeftijd wil ergens bij horen en dan passen ze zich vaak toch aan, qua (merk)kleding, mening etz. Het hoort er gewoon bij. Vroeger was roken ook stoer en zijn veel scholieren er daarom mee begonnen. Het is gewoon de onzekerheid die iedereen op die leeftijd parten speelt denk ik (ik was vroeger bloedonzeker, kreeg om alles een rood hoofd) iedereen spiegelt zich op die leeftijd aan elkaar.
Maar het verhaal laat wel zien wat voor invloed één dominante meid kan hebben op een hele klas. ik vond het nog best knap hoe Jessie zich staande hield, weet niet of ik dat gekund had op die leeftijd.

Dettie

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Joany Buenen - Net als jij (12+)

Berichtdoor Anton » 30 Aug 2016, 21:31

Ik vind dit boek best aardig, maar voor mij persoonlijk geen hoogvlieger. Een vermakelijk verhaal is het voorbij. Lijkt erg op het werk van Maren Stoffels.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joany Buenen - Net als jij (12+)

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2016, 08:37

Het is inderdaad geen hoogvlieger, het is niet verpletterend, maar ik vond het wel een goed verhaal. Het verplaatst zich wel in de wereld van meiden en vooral van meiden die gedomineerd worden door één 'dame' die alles voor het zeggen heeft. Iedereen kent wel zo'n figuur in de klas. De dominerende meid kan stimulerend en leuk zijn maar kan ook zoals Yfke alles negatief beïnvloeden. Wat dat betreft vond ik het een goed neergezet verhaal.
Ook het ontheemd voelen na de verhuizing was mooi beschreven.
Misschien meer een meidenboek?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joany Buenen - Net als jij (12+)

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2016, 15:44

Dat denk ik wel, een meidenboek. Al zal het jongens ook best overkomen. De rol van de muziek, het concert, is voor beide geschikt.
Maar ik ben het met je eens: het leest lekker weg, en zal helaas voor een heleboel meiden herkenbaar zijn.
De schrijfster is wel gegroeid, na haar eerdere boeken.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten