Moniek Vermeulen & Leen van Durme - Siebe houdt niet van ruzie AVI-M4 (7+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Moniek Vermeulen & Leen van Durme - Siebe houdt niet van ruzie AVI-M4 (7+)

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2016, 14:54

Als we het boek op het titelblad openslaan zien we een jongetje zitten met zijn ogen dicht en zijn handen stijf op zijn oren. Dat jongetje is Siebe.

Siebe is verdrietig en bozig en daarom zit hij daar. Papa en mama hebben alweer ruzie...

Lees verder http://www.leestafel.info/moniek-vermeulen

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Moniek Vermeulen & Leen van Durme - Siebe houdt niet van ruzie AVI-M4 (7+)

Berichtdoor Annemarie » 12 Jun 2016, 17:13

Helaas, helaas blijft dit onderwerp actueel. Ik kan me voorstellen dat kinderen wat aan dit verhaal hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Moniek Vermeulen & Leen van Durme - Siebe houdt niet van ruzie AVI-M4 (7+)

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2016, 17:43

Het lijkt alsof papa en mama gaan scheiden maar dat is de fantasie van Siebe, het verhaal loopt juist heel vrolijk af.

"Maar die avond roepen papa en mama Siebe, ze willen hem iets vertellen. Siebe schrikt, hij wil het niet horen, ze gaan vast scheiden! Maar papa en mama hebben heel wat anders te vertellen, wat verklap ik niet, maar het is héél erg leuk! "

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Moniek Vermeulen & Leen van Durme - Siebe houdt niet van ruzie AVI-M4 (7+)

Berichtdoor Annemarie » 12 Jun 2016, 18:08

Ik dacht even dat het boek over een echtscheiding gaat maar je beschrijft ook inderdaad dat Siebe daar bang voor is. Niet dat het ook zo is. Veel kinderen denken dat hun ouders gaan scheiden als ze ruziemaken. Ouders moeten daar rekening mee houden (niet tegen elkaar schreeuwen waar kinderen bij zijn) terwijl kinderen ook moeten leren dat af en toe ruziemaken (en dan bedoel ik bekvechten) bij het leven hoort.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Moniek Vermeulen & Leen van Durme - Siebe houdt niet van ruzie AVI-M4 (7+)

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2016, 19:55

Zo gauw je een woord als echtscheiding laat vallen denk je dus dat het een zwaar onderwerp is. Ik weet ook niet hoe je dat moet voorkomen, want het is natuurlijk wel de angst van Siebe. Maar het is precies zoals je zegt: absoluut gaan zwaar verhaal, juist heel leuk!
De sfeer wordt nergens onaangenaam, niet zwaar of echt serieus, en de tekeningen houden het ook lekker luchtig. Dat zie je eigenlijk ook al wel aan de omslag!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Moniek Vermeulen & Leen van Durme - Siebe houdt niet van ruzie AVI-M4 (7+)

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2016, 12:16

Ja het is een leuk verhaal, vond ik ook, maar het is lastig om met zo'n onderwerp weer te geven dat het echt leuk is. Ik hoop ook dat dat leuke overkomt.
Het is eigenlijk meer een kinderfantasie die in alles bevestigd lijkt te worden. Gelukkig is het niet zo!

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten